Notowania

Dubaj wybuduje największe lotnisko na świecie

Koszty budowy szacuje się na 32 mld dolarów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(EPA/PAP)

*Mimo kryzysu finansowego i zastoju w globalnym przemyśle lotniczym Dubaj rozpoczyna budowę największego lotniska świata. *

_ - Inwestycje w porty lotnicze są inwestycjami długoterminowymi: Jeżeli nie wykorzysta się szans rozwoju, zrobi to ktoś gdzieś indziej _, mówi dyrektor Dubai Airports Company, Paul Griffiths. Pierwszy terminal Al Maktoum International Airport zostanie oddany do użytku w czerwcu 2010.

Cały port lotniczy będzie gotowy w 2017 roku, i będzie w stanie obsłużyć rocznie 160 mln podróżnych oraz 14 mln ton ładunków. Koszty lotniska, które będzie dysponowało pięcioma pasami startowymi i pasami lądowania, szacuje się na 32 mld dolarów.

Obecny port lotniczy metropolii, Dubai International, który może odprawiać 60 mln pasażerów rocznie, przyjął w ubiegłym roku 37,4 mln pasażerów. Dla porównania: Obecnie największy port lotniczy świata, Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, obsłużył 89 mln podróżnych.

ZOBACZ JAK WYGLĄDA LOTNISKO W DUBAJU:

Eksperci są pewni, że dubajski mega-projekt doprowadzi do dużych zmian w międzynarodowym lotnictwie. _ _

_ - Al Maktoum International wyznaczy nowe horyzonty pod względem wielkość i wydajności _, mówi Ralf Baron z firmy doradczej Arthur D. Little. Pod względem przewozu pasażerów kluczową rolę odgrywają również dubajskie linie lotnicze Emirates Airlines: _ _

_ - Przy dotrzymaniu dostaw Airbusa A380, Emirates odnotuje poważny wzrost _, mówi Baron. Dotychczas linie lotnicze emiratu nie zrezygnowały jeszcze z ani jednego z 58 zamówionych powietrznych gigantów.

Dyrektor Dubai Airports Company, Paul Griffiths, uważa, że obecne lotnisko w Dubaju przejmie rolę regionalnego portu lotniczego, podczas gdy Al Maktoum International będzie obsługiwało loty międzykontynentalne. Mimo to rząd Dubaju zainwestuje 4,2 mld dolarów w rozbudowę starego lotniska. Do 2013 roku jego przepustowość wzrośnie z 60 do 80 mln pasażerów rocznie. Według planów, za kilka lat dubajskie lotnisko, jako jedyne na świecie, będzie w stanie pomieścić 60 samolotów typu Airbus A380.

ZOBACZ TAKŻE:

* [ Dubaj pochłania miliardy dolarów ]( http://manager.money.pl/styl/sport_podroze/artykul/dubaj;pochlania;miliardy;dolarow,13,0,240653.html )
* [ Dubaj najpopularniejszy wśród gwiazd sportu ]( http://manager.money.pl/styl/highlife/artykul/dubaj;najpopularniejszy;wsrod;gwiazd;sportu,199,0,270535.html )

W ostatnim czasie Dubai International był jedynym lotniskiem, wśród dziesięciu największych międzynarodowych portów lotniczych, które odnotowało wzrost. W pierwszym kwartale 2009 lotnisko obsłużyło 9,5 mln pasażerów, dwa procent więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

- _ Działalność portów lotniczych zależy w dużej mierze od rozwoju turystyki _, mówi Griffiths, a liczący 1,7 mln mieszkańców Dubaj odwiedziło w ubiegłym roku 7,5 mln turystów, prawie dziewięć procent więcej, niż w roku ubiegłym. Rząd emiratu szacuje, że do 2015 roku liczba ta wzrośnie do 14 mln.

Jednak kryzys finansowy nie ominął także Bliskiego Wschodu. Jak informuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA, w pierwszym kwartale 2009 biura podróży Zjednoczonych Emiratów Arabskich sprzedały około 5,3 procent mniej biletów lotniczych.

Według szacunków branżowych, w kwietniu spadek wyniósł nawet 25 procent. W porównaniu międzynarodowym region wypada jednak całkiem dobrze: Podczas gdy w marcu liczba pasażerów zmalała w porównaniu światowym o 11,1 procent, linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały 4,7 procentowy wzrost liczby pasażerów. Eksperci zwracają jednak uwagę, że na wzrost ma wpływ ogromna akcja rabatowa, co doprowadza jednak do spadku marż.

Tagi: dubai, lotnisko, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz