Notowania

facebook
11.10.2011 13:17

Facebook i Google+ angażują się w politykę

Giganty pośród mediów społecznych, jak Facebook i Google, starają się przestawiać swoją obecność w polityce, jako zaangażowanie obywatelskie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

Społeczne media zawłaszczyły kampanię przed wyborami prezydenckimi w USA w 2012 w stopniu, który kilka lat temu byłby niewyobrażalny. Sponsorują i goszczą debaty kandydatów. Chcą być nieodzowne dla polityków, od których może zależeć ich przyszłość - pisze AP.

Takie giganty pośród mediów społecznych, jak Facebook i Google, starają się przestawiać swoją obecność w polityce, jako zaangażowanie obywatelskie. Twierdzą, że ułatwiają dialog polityczny i zachęcają ludzi do głosowania.

Ale jednocześnie firmy te zatrudniają lobbistów, byłych polityków, tworzą biura PR i akcje polityczne. Starannie pielęgnują kontakty z ustawodawcami, których decyzje mogą wpłynąć na pozycję firmy na rynku i jej otoczenie - pisze agencja AP.

Pod koniec września _ Los Angeles Times _, komentując utworzenie komitetu akcji politycznej (Political Action Committee - PAC) Facebooka napisał, że jest to kolejny element _ politycznej ewolucji _ firmy, której błyskawiczny wzrost stworzył nagle potrzebę chronienia interesów Facebooka przez decyzjami polityków, np. przed rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony prywatności.

PAC to popularna w USA forma organizowania się w grupy mające wspólne cele polityczne czy lobbingowe. Prawo zabrania korporacjom w Stanach Zjednoczonych przeznaczania pieniędzy na datki dla polityków czy na potrzeby ich kampanii, ale wiele firm tworzy swoje komitety akcji politycznej, które pozwalają na wykorzystanie w tych celach donacji pracowników.

Facebook wydał 550 tys. dol. na 21 lobbistów w pierwszej połowie tego roku, by zyskać wpływ na los ustaw o ochronie prywatności, prawach intelektualnych i patentowych oraz inne formy regulacji rynku. To niewiele jak na firmę tej skali, ale niemal dwa razy więcej niż w 2010 roku.

Wraz z telewizją NBC Facebook będzie gościł debatę Republikanów ubiegających się o nominację prezydencką swej partii podczas prawyborów New Hampshire.

Założyciel firmy Mark Zuckerberg przeprowadził w kwietniu wywiad z prezydentem USA Barackiem Obamą. Facebook zatrudnił osoby z administracji byłych prezydentów - Billa Clintona i George'a W. Busha. Republikańscy ustawodawcy chętnie odwiedzają siedzibę firmy w Palo Alto w Kalifornii - podkreśla _ Los Angeles Times _.

Internetowy olbrzym Google w 2011 roku wydał do tej pory 3,5 mln dol. na lobbing, a rok temu jego PAC rozdał między politycznych kandydatów 345 tys. dol. Stał się ważnym graczem medialnym kampanii wyborczej, gdy wraz z prorepublikańską telewizją Fox News zorganizował we wrześniu debatę Republikanów. Kolejną taką konfrontację Republikanów aspirujących do nominacji w wyborach prezydenckich Google gościć będzie w stanie Iowa podczas tamtejszych popularnych prawyborów w formie lokalnych zebrań partyjnych (tzw. caucuses).

Twitter, o którym ledwie było słychać podczas ostatniej kampanii prezydenckiej, stał się wirtualnym forum, na którym należy być, jeśli chce się podjąć wątek polityczny dający się zawrzeć w 140 znakach - poucza AP.

Pracownicy firm internetowych i mediów społecznych zazwyczaj skłaniają się politycznie ku Demokratom - pisał we wrześniu _ Los Angeles Times _, ale firmy dokładają starań, by wyglądać na obiektywne i równoważą prywatne datki od swoich pracowników na rzecz Demokratów pieniędzmi zbieranymi przez PAC na rzecz Republikanów.

Wpływy i koneksje to nie jedyne powody, dla których media społeczne chcą być widoczne na scenie politycznej. Podstawową przyczyną jest wola uczestniczenia w najważniejszych debatach i dyskusjach - uważa ekspert od cyfrowej komunikacji Sam Weston. W przyszłym roku wybory będą najbardziej omawianą, najważniejszą społecznie i politycznie kwestią. _ To ma sens - dbać o swoje interesy polityczne i jednocześnie być forum, na którym ludzie rozmawiają o polityce _ - mówi Weston. Dodaje, że dla mediów społecznych równie ważne jak polityka jest też bycie _ cool _.

Facebook i Google+ w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/manager/o/artykuly/148/t154004.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/emarketing/artykul/to;najszybciej;rosnacy;serwis;spolecznosciowy,128,0,886400.html) To najszybciej rosnący serwis społecznościowy Google+ potrzebował miesiąca, by zdobyć 25 milionów użytkowników. Zarejestrowani spędzają również więcej czasu w serwisie, niż na początku.
[ ( http://static1.money.pl/i/manager/o/artykuly/194/t153538.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/emarketing/artykul/facebook;walczy;z;falszywymi;konkursami;jak;nie;trafic;na;farme;fanow,205,0,882893.html) Facebook walczy z fałszywymi konkursami. Jak nie trafić na "farmę fanów"? Do wygrania bluzy, buty, koszulki z logiem Facebooka, Google lub Twittera. Nikt ich jednak nie otrzyma. Fałszywe konkursy to jedynie przynęty dla fanów.
Walka gigantów o reklamy. Facebook blokuje Google+ Serwis Zuckerberga usuwał jak dotąd reklamy, które łamały regulamin. Rozgłosu jednak nabiera ostatnia sprawa, kiedy to Facebook usunął reklamę profilu jednego z użytkowników w Google+.
Tagi: facebook, google, media społecznościowe, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz