Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Ford szuka kupca na Volvo

0
Podziel się:

Amerykański koncern wyprzedaje marki z segmentu premium.

Ford szuka kupca na Volvo
(EPA/PAP)

Wyprzedaż marek z segmentu Premium, należących do przeżywającego trudności finansowe koncernu Ford, jeszcze się nie skończyła. Po rozstaniu się z bogatymi w tradycje brytyjskimi markami Jaguar Land Rover i Aston Martin mnożą się oznaki, że szef Forda Alan Mulally prędzej czy później będzie chciał rozstać się także ze szwedzkim Volvo.

Jak pisze dziennik Wall Street Journal, powołując się na dobrze poinformowane osoby, Mulally dał już do zrozumienia grupie czołowych menadżerów, że będzie prawdopodobnie poszukiwał kupca na Volvo.

Sprzedając Volvo szef Forda uległby naciskom swojego nowego, dużego akcjonariusza Kirka Kerkoriana. Najważniejszy doradca Kerkoriana, Jerome York, opowiedział się niedawno wyraźnie za rozstaniem się z Volvo i amerykańską marką Mercury. Obie marki są jedynymi producentami, którzy zostali z tak zwanej Premier Automotive Group, w której to Ford skupiał swoje luksusowe marki.Przed kilkoma tygodniami indyjski koncern Tata zapłacił za Jaguara i Land Rovera 2,3 mld dolarów (1,5 mld euro).

Także szwedzka marka Volvo, która była długo uznawana za klejnot Forda i przynosiła duże zyski, znalazła się w 2007 roku w strefie strat. Volvo cierpi z powodu stagnacji sprzedaży i słabego kursu dolara. Jedna czwarta produkowanych przez Szwedów samochodów wysyłana jest za ocean. Przynosi to ogromne straty spowodowane wymianą walut.

Volvo w Göteborgu nie zamierza komentować spekulacji dotyczących ewentualnej zmiany kursu koncernu-matki. To, że producentowi samochodów nie wiedzie się najlepiej przyznawał kilkakrotnie szef Volvo Fredrik Arp: - _ Najważniejszy dla przedsiębiorstwa rynek amerykański przeżywa dosłowną zapaść _ - powiedział.

Według danych szwedzkiego producenta, spadek kursu dolara w minionych pięciu latach doprowadził do pomniejszenia wpływów o 1,7 mld dolarów. W marcu Arp powiedział w rozmowie z dziennikiem Handelsblatt, że Volvo zastanawia się poważnie nad lokalizacją produkcji w USA: _ Nie możemy dłużej produkować w Szwecji samochodów przeznaczonych do USA i otrzymywać za nie pieniędzy w dolarach. _ Według Arpa ewentualna produkcja samochodów w USA nie rozpocznie się jednak przed 2012 rokiem.

Spekulacje podsyciła wypowiedź szefa Volvo. Arp oświadczył, że pod koniec bieżącego roku zostanie prawdopodobnie wstrzymana trzecia zmiana w zakładach w Torslanda. _ - Mamy zbyt duże zdolności produkcyjne i nie możemy pozwolić siebie na luksus posiadania pracowników, którzy nie są optymalnie wykorzystywani _ - oświadczył Arp.

Eksperci z branży są zdania, że Volvo jest w ten sposób przygotowywane do sprzedaży. Już wcześniej zmniejszyło swój dzienny takt produkcyjny w głównych zakładach w Torslanda z 51 do 44 samochodów na godzinę.

W branży już od miesięcy pojawiają się spekulacje, ze Ford może sprzedać szwedzką markę, aby zdobyć pieniądze na trwającą restrukturyzację. Wydzielenie marki z koncernu byłoby jednak trudnym przedsięwzięciem, ponieważ wszystkie nowe modele bazują na wspólnej technice Szwedów oraz Ford Europa. Tak na przykład nowe V50 kombi ma tą samą platformę co kompaktowy Ford Focus. Nie da się tego zmienić z dnia na dzień.

business news
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)