*To pierwszy niemiecki producent aut, który startuje z produkcją w Rosji. Ze względu na 25-procentowy podatek importowy proces produkcyjny nowych samochodów będzie dość nietypowy. *
Z powodu wysokich rosyjskich podatków, VW stosuje w Kałudze tak zwany system modułowy. Oznacza to, że gotowe pojazdy są najpierw kompletne montowane, a następnie rozmontowywane do dalszego transportu.
"Jest to właściwie idiotyczny system, jednak oszczędzamy w ten sposób na rosyjskim podatku importowym wysokości 25 procent" - mówi szef zbytu Detlef Wittig.
Drogie modele jak Phaeton, Touareg i EOS będą nadal importowane. Auta z rosyjskiej produkcji nie będą również sprzedawane w Europie Zachodniej. "Wobec wysokich ceł importowych w UE reimport nie jest interesujący" - mówi Wittig.
30 proc. rynku, 3 tys. pracowników
Od roku 2009, po drugim etapie rozbudowy, zakład będzie wyposażony we własny dział budowy karoserii, lakiernię i montaż końcowy. Volkswagen Rus, bo tak nazywa się firma, chce zatrudniać do tego czasu 3 tys. pracowników. W ciągu ośmiu lat udział rosyjskiej produkcji Volksawgena ma wynosić 30 procent. "Pracujemy intensywnie nad rozbudową naszej produkcji komponentów i sieci sprzedaży" - zapowiedział Winterkorn.
"Przyszłość należy do rynków jak Indie, Chiny i Rosja" - powiedział szef Volkswagena Martin Winterkorn podczas uroczystości otwarcia pierwszej fabryki na Wschodzie. **
Do roku 2011 koncern chce sprzedawać na całym świecie ponad 8 mln _ W tym roku koncern sprzedał w Rosji 80 tys. pojazdów. Z tego 31 tys. przypada na VW, 28 tys. na Skodę i 15 tys. na Audi. Ponad dwie trzecie sprzedanych samochodów marki VW to Passat, 24 procent to Golfy i 19 procent VW Touareg. _pojazdów. W tym roku Volkswagen sprzeda na całym świecie ponad 6 mln samochodów. W planach Winterkorna Rosja odgrywa istotną rolę w wyprzedzeniu pod względem ilości sprzedanych samochodów jednego z liderów - Toyoty.
Co się sprzedaje w Rosji?
Sprzedaż na rynku rosyjskim produkowanych przez GM Chevroletów wyniesie w tym roku 181 tys. aut. Ford liczy na sprzedaż ponad 156 tys. samochodów. Na trzecim miejscu znajduje się Toyota ze sprzedażą na poziomie 146 tys. pojazdów.
Średnioterminowo z taśm montażowych VW w Kałudze ma zjeżdżać 150 tys. aut. Obok Skody Octavii i Passata produkowana ma być również uboższa wersja modelu Skoda Fabia oraz trzybryłowa wersja VW Polo na rynek rosyjski, indyjski i chiński. Produkcja premiowej marki koncernu, Audi, nie jest planowana.
W najbliższych lat największy europejski producent samochodów chce sprzedawać w Rosji 300 tys. modeli VW, Skoda i Audi. Odpowiadałoby to prognozowanemu przez VW udziałowi rynkowemu wysokości 10 procent. "To bardzo ambitne, jednak wierzymy w nasze cele" - mówi Rosji Dietmar Korzekwa, przedstawiciel Volkswagena w Rosji.