Internet w Polsce ma już 17 lat i rozwija się w tempie, którego mogłyby pozazdrościć mu inne media. Odsetek Polaków z dostępem do sieci wzrósł od roku 2001 prawie pięciokrotnie.
W zeszłym roku 48 proc. Polaków miało dostęp do internetu. W porównaniu do 2007 r. było to o 6 punktów procentowych więcej. Średnio każdego roku odsetek internautów wzrasta o 5,2 punktu. Jedynie rok 2006 przyniósł ponad 9-procentowy wzrost.
źródło: GUS, NetTrack (2008 - szacunki Eurostatu po pierwszym kwartale)
Najwięcej z nas korzysta z sieci już dłużej niż 5 lat, a najmniej jest internautów świeżych, czyli kilkumiesięcznych. Największa część użytkowników korzysta z internetu za pośrednictwem łącza stałego - aż 77 proc.
| Od jak dawna korzystasz z internetu? (w proc.) |
| --- |
od 1-6 miesięcy | 3,7 |
---|---|
od 7-12 miesięcy | 6,6 |
od 1 roku do 2 lat | 12,4 |
od 2 do 3 lat | 12,5 |
powyżej 3 i do 5 lat | 28,6 |
powyżej 5 lat | 32,2 |
trudno powiedzieć | 3,9 |
| W jaki sposób łączysz się z siecią? (w proc.) |
| --- |
nie korzysta z internetu w domu | 12 |
---|---|
przez modem (dial-up) | 2,6 |
stałe łącze | 77 |
telefon komórkowy WAP/GPRS | 0,7 |
dostęp bezprzewodowy | 5,6 |
inny sposób | 1,2 |
nie wiem | 0,9 |
Źródło: NetTrack wrzesień-listopad 2008
Kobiety tylko nieznacznie ustępują mężczyznom w surfowaniu. Stanowią 41-procentową część wszystkich użytkowników sieci. Statystyczny internauta natomiast to mężczyzna (51 proc.) w wieku 25-39 lat (36 proc.) ze średnim wykształceniem (41 proc.).
Jeśli chodzi o podział kraju na regiony, to zdecydowanie najwięcej internautów ma województwo mazowieckie. Zaraz za nimi plasuje się śląskie i wielkopolskie. Ostatnie miejsce zajmuje województwo opolskie.
| Najaktywniejsze w sieci województwa |
| --- |
Województwo | Odsłon (w proc.) |
---|---|
mazowieckie | 22,9 |
śląskie | 13,3 |
wielkopolskie | 8,5 |
małopolskie | 7,6 |
dolnośląskie | 7,5 |
łódzkie | 6,3 |
pomorskie | 5,7 |
podkarpackie | 5,2 |
lubelskie | 4,8 |
kujawsko-pomorskie | 4,1 |
zachodniopomorskie | 4,0 |
warmińsko-mazurskie | 3,7 |
podlaskie | 2,4 |
świętokrzyskie | 1,6 |
lubuskie | 1,2 |
opolskie | 1,0 |
Źródło Ranking.pl (3. tydzień stycznia 2009)
Najpopularniejszą stroną www jest Google Polska. Drugie miejsce zajmuje Nasza-klasa.pl, która znajduje się na 76. miejscu w rankingu witryn Alexa.pl. Portal społecznościowy plasuje się też na 18. miejscu w irlandzkim rankingu popularności - jej autorami są pracujący tam Polacy.
| Ranking najpopularniejszych w Polsce stron |
| --- |
Pozycja | Strona | Pozycja na świecie |
---|---|---|
1 | Google Polska | 86 |
2 | Nasza-klasa.pl | 76 |
3 | Onet.pl | 163 |
4 | Allegro | 207 |
5 | You Tube | 3 |
6 | Wirtualna Polska | 210 |
7 | Interia.pl | 391 |
8 | 2 | |
9 | Fotka.pl | 521 |
10 | Wikipedia | 8 |
Źródło Money.pl na podstawie Alexa.com
Wśród portali biznesowych największą popularnością natomiast cieszy się Money.pl.
| Ranking portali biznesowych |
| --- |
Miejsce | Portal | Liczba użytkowników |
---|---|---|
1 | Money.pl | 2 mln 600 tys. |
2 | Bankier.pl | 1 mln 800 tys. |
3 | Grupa INFOR | 1 mln 300 tys. |
4 | egospodarka.pl | 1 mln |
5 | goldenline | 650 tys. |
Źródło: Megapanel PBI/Gemius
Skoro internet sukcesywnie zyskuje coraz większą popularność, nic więc dziwnego, że rosną też wydatki na reklamę internetową. W zeszłym roku sięgnęły one pułapu miliarda złotych.
źródło: IAB Polska
2008 - prognoza
Te nakłady będą rosły. Mimo nadchodzącego kryzysy specjaliści szacują, że dynamika wzrosty rynku reklamy internetowej w Polsce wyniesie 30 proc.
Zobacz także: