Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Internet - młody wilk massmediów

Internet - młody wilk massmediów

Fot. Monkey Business Images/Dreamstime.com

Internet w Polsce ma już 17 lat i rozwija się w tempie, którego mogłyby pozazdrościć mu inne media. Odsetek Polaków z dostępem do sieci wzrósł od roku 2001 prawie pięciokrotnie.

W zeszłym roku 48 proc. Polaków miało dostęp do internetu. W porównaniu do 2007 r. było to o 6 punktów procentowych więcej. Średnio każdego roku odsetek internautów wzrasta o 5,2 punktu. Jedynie rok 2006 przyniósł ponad 9-procentowy wzrost.

źródło: GUS, NetTrack (2008 - szacunki Eurostatu po pierwszym kwartale)

Najwięcej z nas korzysta z sieci już dłużej niż 5 lat, a najmniej jest internautów świeżych, czyli kilkumiesięcznych. Największa część użytkowników korzysta z internetu za pośrednictwem łącza stałego - aż 77 proc.

Od jak dawna korzystasz z internetu? (w proc.)
od 1-6 miesięcy 3,7
od 7-12 miesięcy 6,6
od 1 roku do 2 lat 12,4
od 2 do 3 lat 12,5
powyżej 3 i do 5 lat 28,6
powyżej 5 lat 32,2
trudno powiedzieć 3,9

W jaki sposób łączysz się z siecią? (w proc.)
nie korzysta z internetu w domu 12
przez modem (dial-up) 2,6
stałe łącze 77
telefon komórkowy WAP/GPRS 0,7
dostęp bezprzewodowy 5,6
inny sposób 1,2
nie wiem 0,9
Źródło: NetTrack wrzesień-listopad 2008

Kobiety tylko nieznacznie ustępują mężczyznom w surfowaniu. Stanowią 41-procentową część wszystkich użytkowników sieci. Statystyczny internauta natomiast to mężczyzna (51 proc.) w wieku 25-39 lat (36 proc.) ze średnim wykształceniem (41 proc.).

Jeśli chodzi o podział kraju na regiony, to zdecydowanie najwięcej internautów ma województwo mazowieckie. Zaraz za nimi plasuje się śląskie i wielkopolskie. Ostatnie miejsce zajmuje województwo opolskie.

Najaktywniejsze w sieci województwa
Województwo Odsłon (w proc.)
mazowieckie 22,9
śląskie 13,3
wielkopolskie 8,5
małopolskie 7,6
dolnośląskie 7,5
łódzkie 6,3
pomorskie 5,7
podkarpackie 5,2
lubelskie 4,8
kujawsko-pomorskie 4,1
zachodniopomorskie 4,0
warmińsko-mazurskie 3,7
podlaskie 2,4
świętokrzyskie 1,6
lubuskie 1,2
opolskie 1,0
Źródło Ranking.pl (3. tydzień stycznia 2009)

Najpopularniejszą stroną www jest Google Polska. Drugie miejsce zajmuje Nasza-klasa.pl, która znajduje się na 76. miejscu w rankingu witryn Alexa.pl. Portal społecznościowy plasuje się też na 18. miejscu w irlandzkim rankingu popularności - jej autorami są pracujący tam Polacy.

Ranking najpopularniejszych w Polsce stron
Pozycja Strona Pozycja na świecie
1 Google Polska 86
2 Nasza-klasa.pl 76
3 Onet.pl 163
4 Allegro 207
5 You Tube 3
6 Wirtualna Polska 210
7 Interia.pl 391
8 Google 2
9 Fotka.pl 521
10 Wikipedia 8

Źródło Money.pl na podstawie Alexa.com

Wśród portali biznesowych największą popularnością natomiast cieszy się Money.pl.

Ranking portali biznesowych
Miejsce Portal Liczba użytkowników
1 Money.pl 2 mln 600 tys.
2 Bankier.pl 1 mln 800 tys.
3 Grupa INFOR 1 mln 300 tys.
4 egospodarka.pl 1 mln
5 goldenline 650 tys.
Źródło: Megapanel PBI/Gemius

Skoro internet sukcesywnie zyskuje coraz większą popularność, nic więc dziwnego, że rosną też wydatki na reklamę internetową. W zeszłym roku sięgnęły one pułapu miliarda złotych.

źródło: IAB Polska
2008 - prognoza

Te nakłady będą rosły. Mimo nadchodzącego kryzysy specjaliści szacują, że dynamika wzrosty rynku reklamy internetowej w Polsce wyniesie 30 proc.

Zobacz także:

internet, ranking, internauci, popularność, massmedia, światowy dzień środków przekazu, serfowanie
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie