Notowania

Kanibalizm w Apple. iPhone pożera iPoda

Spada sprzedaż popularnego odtwarzacza plików mp3.

Podziel się
Dodaj komentarz
(dpicker/CC/Flickr)

Za pomocą iPhona firma zabija swój własny produkt - iPod. Smartphony sprawiły, że odtwarzacze mp3 stają się zbędne.

Przed pięciu laty szef Creative, Sim Wong Hoo, wypowiedział wojnę koncernowi Apple: Zapowiedział, że sprzeda więcej odtwarzaczy mp3 niż wiodąca na rynku firma z symbolem jabłka.

Próba pokonania legendarnego iPoda nie powiodła się - dzisiaj Creative Technology nie odgrywa już znaczącej roli na rynku. Wypowiedzenie wojny kultowej firmie z Cupertino kończy się dla branży mp3 zawsze tak samo: Wcześniej czy później napastnicy wywieszają białą flagę.

Jedynym produktem, który może zagrozić iPodowi jest produkowany przez Apple iPhone. Wiosną bieżącego roku spadła po raz pierwszy liczba sprzedanych iPodów. Wzrasta za to sprzedaż iPhona, a iPod jest już w nim wbudowany.

Eksperci są zgodni: Smartphony i telefony komórkowe z funkcją odtwarzania muzyki doprowadzą do załamania sprzedaży odtwarzaczy mp3. Niemiecka organizacja branżowa Bitkom podaje, że po raz pierwszy od 2006 roku w Niemczech odnotowano spadek sprzedaży odtwarzaczy mp3.

Mimo spadających cen, nabywców znalazło niecałe osiem milionów urządzeń, a zyski ze sprzedaży zmalały o 17 procent. O załamaniu sprzedaży odtwarzaczy mp3 informuje także amerykańska firma analityczna NPD Group, która monitoruje amerykański rynek multimediów.

Trend ten odzwierciedlają szczególnie wyniki koncernu Apple: Od kwietna do czerwca firma sprzedała na całym świecie tylko dziesięć milionów iPodów - o jeden milion mniej niż w roku ubiegłym. Tymczasem wzrasta sprzedaż iPhona, który w tym samym okresie znalazł siedem razy więcej nabywców. Wszystko to działa według systemu: Dyrektor finansowy Apple Peter Oppenheimer przyznaje często, że iPhone powstał po to, by zamortyzować malejącą sprzedaż iPoda.

Zobacz reklamę iPhone 3GS (ang.):

Amerykańscy konkurenci iPoda nie mają się wcale lepiej. Mierząc według sprzedaży w pierwszym kwartale roku, iPod zdominował 71 procent amerykańskiego rynku. Drugie miejsce zajął Sandisk.

Carolina Milanesi, analityk z firmy Gartner zajmującej się badaniami branży IT, ostrzega producentów odtwarzaczy mp3 przed niedocenianiem zagrożenia: _ Wobec faktu, że prawie każdy telefon komórkowy posiada funkcję odtwarzania muzyki, producenci odtwarzaczy mp3 muszą przemyśleć model biznesowy swoich firm. _

Doświadczenie powinno nauczyć już wszystkich, że na nasyconym rynku odtwarzaczy mp3 nikt nie wygra z Apple - tym bardziej nie poprzez sprzedaż imitacji kultowych produktów firmy z Cupertino.

Mimo to Microsoft trzyma się swojej strategii i we wrześniu wprowadza na amerykański rynek nowy model swojego odtwarzacza Zune HD, który pod względem funkcji i designu może przypominać iPoda Touch. Aktualne modele Zune zdobyły jedynie dwa procent amerykańskiego rynku. Także we wrześniu ma się pojawić nowy model iPoda.

ZOBACZ TAKŻE:

* [ iPhone 3GS. Era i Orange znów się ścigają, ale bez fajerwerków ]( http://manager.money.pl/hitech/artykuly/artykul/iphone;3gs;era;i;orange;znow;sie;scigaja;ale;bez;fajerwerkow,0,0,497152.html )
* [ Zaginiony prototyp iPhone'a mógł trafić do konkurencji ]( http://manager.money.pl/news/artykul/zaginiony;prototyp;iphonea;mogl;trafic;do;konkurencji,231,0,496871.html )
* [ Dobre wieści dla Apple. Jobs wrócił za biurko ]( http://manager.money.pl/news/artykul/dobre;wiesci;dla;apple;jobs;wrocil;za;biurko,11,0,486411.html )
Tagi: apple, wiadomości, gospodarka, e-biznes
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz