Firma doradcza Deloitte oraz organizacja Business and Industry Advisory Committee opracowały raport ,,Putting all our Ideas to Work: Women and Entrepreneurship". Ma on na celu zwrócenie uwagi na problem wciąż niedostatecznej reprezentacji kobiet w biznesie.
Warunkiem koniecznym do zmiany tej sytuacji jest polityka promująca przedsiębiorczość kobiet, prowadzona przez rządy krajów przy wsparciu organizacji społecznych oraz biznesowych.
W krajach rozwijających się aż 70 proc. firm z sektora MŚP, prowadzonych przez kobiety, jest niedokapitalizowanych. Lukę tę oszacowano na 285 mld dolarów. Gdyby do 2020 roku udało się ją zamknąć, wzrost gospodarczy per capita w tych krajach dziesięć lat później byłby wyższy średnio o 12 proc.
W USA tylko 13 proc. funduszy venture capital kierowanych jest do firm, których właścicielkami są kobiety. Nie bez znaczenia są czynniki kulturowe i społeczne. Część kobiet ma problemy z przekonaniem inwestorów do własnych pomysłów. Z kolei wśród inwestorów istnieje wciąż stereotypowe podejście do biznesów prowadzonych przez kobiety.
Na przykład finansowanie z funduszy private equity zakłada szerokie wykorzystanie pośredników. Tymczasem kobiety często nie są silnie zakorzenione w ramach odpowiednich sieci inwestorów.
Cechy charakteru oraz kompetencje, decydujące o tym, czy ktoś osiągnie sukces w biznesie, takie jak wiedza, kreatywność, dynamizm, czy pewność siebie, są wspólne dla kobiet i mężczyzn. ,,Jest jednak także szereg cech, które odróżniają biznes prowadzony przez kobiety.
Ze względów rodzinnych większość kobiet otwiera firmy znacznie później niż mężczyźni. Posiadanie dzieci i rodziny determinuje także ilość czasu, który mogą poświęcić pracy. Spośród kobiet pracujących na własny rachunek aż 22 proc. pracuje mniej niż 40 godzin tygodniowo. Wśród mężczyzn będących w tej samej sytuacji ten odsetek sięga jedynie 10 proc." - tłumaczy Iwona Georgijew, partner w Deloitte.
Kobiety w biznesie są lepiej wykształcone od mężczyzn. Spośród kobiet-właścicielek firm 33 proc. ma wykształcenie wyższe, u mężczyzn ten odsetek jest niższy o 6 proc.
Z raportu wynika również, że kobiety koncentrują się na branżach, które obecnie są mniej atrakcyjne dla inwestorów. W sektorze nowoczesnych technologii i oprogramowania jest mniej właścicielek firm niż w takich branżach jak: moda, handel detaliczny, edukacja, zdrowie, czy usługi związane z gospodarstwem domowym.
Kobiety rzadziej też zatrudniają pracowników. Robi to jedna trzecia mężczyzn-przedsiębiorców i jedynie jedna piąta kobiet.
Jak wskazuje raport Deloitte, kobiety otwierające swój biznes dysponują zwykle niższym kapitałem niż mężczyźni. Najczęściej korzystają z pieniędzy rodziny lub własnych oszczędności. Rzadziej się zadłużają. Z danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju z 16 krajów europejskich wynika, że 27 proc. kobiet prowadzących własne firmy w ciągu dwóch ostatnich lat nie korzystało z kredytów. Dla mężczyzn odsetek ten wynosi 20 proc.
Barierą w dostępie do kapitału i rozwoju przedsiębiorczości kobiet bywa też prawo. Z danych Banku Światowego i International Finance Corporation wynika, że wciąż w przepisach prawa 128 z przeanalizowanych 143 państw istnieje co najmniej jeden czynnik różnicujący kobiety i mężczyzn. Takie ograniczenia mogą negatywnie wpływać na rozwój gospodarki.
Tagi: kobiety w biznesie, business news, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, strategie, zarządzanie, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie Źródło:
