Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Koszmar Forda

0
Podziel się:

W pierwszych trzech kwartałach straty koncernu przekroczyły już 7 mld dol. To najgorszy rok w ponad stuletniej historii Ford Motor Company.

Koszmar Forda
(PAP / EPA)
bFfnMKCt

Ford - drugi co do wielkości producent samochodów i jeden z 10 największych koncernów na świecie - osiągnie w tym roku straty liczone w miliardach dolarów. Przyczyna, to przede wszystkim wysokie koszty związane z restrukturyzacją przedsiębiorstwa oraz spadek sprzedaży samochodów w USA. Tylko w trzecim kwartale straty wyniosą 5,8 miliarda dolarów. Łącznie pierwsze dziewięć miesięcy koncern zakończy z 7,1 mld dol. na minusie.

Nowy szef Forda Alan Mulally, który oficjalnie objął tą funkcję na początku miesiąca, określił osiągnięte wyniki finansowe jako "jednoznacznie nie do przyjęcia".

Korporacyjny koszmar

Dla Forda będzie to najgorszy rok w historii przedsiębiorstwa. Do tej pory najgorszy był rok 1992, który koncern zamknął z 7,4 mld dol. strat. Przed ostatnią dużą reorganizacją przedsiębiorstwa w roku 2001 strata roczna wyniosła 5,4 mld dol.

bFfnMKCv

Rekord jest przesądzony. Według analityków Ford poniesie pokaźne straty także w czwartym kwartale, ponieważ jak mówią, Mulally spróbuje zaksięgować lwią część obciążeń związanych z reorganizacją jeszcze w tym roku rozliczeniowym.

Sam Mulally nie ma wątpliwości co do tego, że należy wprowadzić rządy twardej ręki. „Priorytetem jest agresywna restrukturyzacja. Obniżenie kosztów związanych ze zwolnieniami Ford odczuje dopiero w roku 2007”, powiedział Mullaly.

Mistrz cięć kosztów

Mulally, który potwierdził swoje zdolności w restrukturyzacji przedsiębiorstw pracując dla Boeninga, stoi przed nie lada zadaniem. Po dramatycznym spadku zainteresowania samochodami terenowymi i pickupami, których sprzedaż stanowiła do tej pory prawie trzy czwarte obrotu na rynku amerykańskim, koncern zmuszony jest zmniejszyć koszty do zdrowych rozmiarów, przede wszystkim w Ameryce Północnej.

bFfnMKCB

Przewiduje się, że restrukturyzacja dotknie 44 tys. ze 130 tys. pracowników zatrudnionych obecnie w USA. Największa część zwolnionych, bo aż 30 tys., pracuje przy produkcji samochodów. Aby zaoszczędzić rocznie 5 miliardów dolarów, Mulally chce zamknąć dziewięć zakładów.

Do roku 2008 nowy szef Forda chce zakończyć działania w taki sposób, aby w kolejnym roku firma osiągała zyski.

bFfnMKCW
business news
wiadomości
KOMENTARZE
(0)