Notowania

Przejdź na
motoryzacja
24.06.2009 16:38

Legendy motoryzacji przegrywają z kryzysem

Hummera kupują Chińczycy, Opla Rosjanie, a Saab wraca do Skandynawów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

Największe zmiany dotknęły General Motors, który ma takie marki, jak Cadillac czy Chevrolet. Ze względu na straty w wysokości 6 miliardów dolarów netto musiał zdecydować się na cięcia.

Najbardziej spektakularne posunięcie to sprzedaż marki Hummer chińskiej firmie Tengzhong Heavy Industrial Machinery. Produkuje ona urządzenia do robót drogowych oraz samochody ciężarowe. Spekuluje się, że amerykańska firma dostanie za transakcję 100 mln dolarów. Może nie jest to wielka kwota, biorąc pod uwagę legendę marki, ale 3 tys. ludzi zachowa pracę.

Gdyby nie przejęcie Hummera przez Chińczyków, zatrudnieni przy jego produkcji mogliby podzielić los liczącej 7,5 tys. osób załogi Pontiaca. W kwietniu GM ogłosiło upadłość tej marki. Zniknie ona całkowicie z rynku w 2010 roku. Wtedy też zostanie zamknięta produkcja.

Amerykanie dalej sprzedają

Pod młotek poszedł również Saab, którego w całości GM wykupił w 2000 roku od Szwedów. Teraz Saab wraca do Skandynawów.

Markę chce kupić producent sportowych samochodów Koenigsegg. Firma ta została założona przez 22-letniego Christiana von Koenigsegga w 1994 roku i produkuje jedne z najszybszych aut na świecie. Trudno jednoznacznie stwierdzić jak będzie wyglądać przyszłość Saaba, ale biorąc pod uwagę luksusowy charakter samochodów Koenigsegg (cena modelu CCX to około 1,3 mln euro), przyszła współpraca może okazać się interesująca.

| Koncern General Motors |
| --- |
| W skład koncernu GM wchodzą: Buick, Cadillac, Chevrolet, Corvette, GMC, Deawoo, Isuzu, Holden. |

Nieudane negocjacje Fiata

Saabem był również zainteresowany Fiat, który w Polsce zajmuje drugie miejsce pod względem udziału w rynku (dane PZPM, sprzedaż w maju 2009). Nie udało im się przejąć marki.

Włosi przegrali też negocjacje w sprawie Opla. Ten został od pierwszego czerwca podzielony pomiędzy rosyjski Sbierbank (35 proc. udziałów) i kanadyjsko-austriacką Magnę (20 proc.). General Motors pozostawiło sobie 35 proc. akcji.

Nieudane przejęcia nie zmieniają jednak faktu, że pozycja na rynku motoryzacyjnym Fiat Group jest stabilna. Samochody małolitrażowe, w których się specjalizuje, są popularne, choć koncern wezwał włoski rząd i związki zawodowe do wsparcia na rzecz utrzymania zatrudnienia.

| Fiat |
| --- |
| W skład koncernu Fiata wchodzą: Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia, Maserati, Iveco, Zastava. |

BMW nie chce współpracy z Mercedesem

Z największymi problemami w historii firmy boryka się Daimler AG, producent luksusowych Mercedesów. _ Der Spiegel _ podaje, że straty koncernu w pierwszym kwartale tego roku wyniosły 1,3 mld euro. Sprzedaż osobówek spadła o jedną czwartą, a ciężarówek aż o 58 proc..
Daimler stara się zatem zmniejszyć koszty produkcji i razem z BMW mieliby robić wspólne części do samochodów. Jednak w tej chwili ten drugi nie jest zainteresowany współpracą i odrzucił niedawno pomysł konkurenta.

Indie wkraczają do klasy Premium

Rok temu na polskim rynku pojawił się pierwszy salon indyjskiej marki Tata Motors. Firma ta produkuje między innymi samochody ciężarowe, a w swoim kraju jest liderem w sprzedaży osobówek.

Wprawdzie koncern też dotknął kryzys, ale jej wyniki finansowe pozwoliły na zakup od General Motors Jaguara i Land Rovera, co zaowocowało wkroczeniem indyjskiego koncernu do segmentu Premium. W oficjalnym komunikacie podano, że GM zyskał na tym 2,3 mld dolarów. To na pewno spory zastrzyk gotówki dla amerykańskiego giganta, ale - jak pokazały wydarzenia z ostatnich dni - niewystarczający.

| Koncern Tata Motors |
| --- |
| W skład koncernu Tata Motors wchodzą: Tata, Jaguar, Land Rover |

Ekologia na torach wyścigowych

Jeszcze dwa lata temu wiele osób śmiałoby się z tego, że Ferrari będzie produkowane z silnikiem hybrydowym. A jednak. Według szkiców, jakie opublikowali dziennikarze Autocar.co.uk, widać nową jednostkę napędową.

Silnik benzynowy ma napędzać jedną parę kół, a elektryczny drugą. Według zapowiedzi producentów, podobne rozwiązanie ma również wprowadzić Lamborghini. Mimo tego, że silniki hybrydowe nie są uważane za najwydajniejsze, to twórcy chcą przy wspomnianych rozwiązaniach poprawić prowadzenie i osiągi pojazdów. Zmniejszenie emisji CO2 będzie mniej istotne.

1.4 silnikiem roku

Hybrydy to jeden z elementów propagandy proekologicznej. Drugim czynnikiem, który ma wpłynąć nie tylko na przyrodę, ale także na portfele kierowców, są silniki małolitrażowe.
Ich popularność jest coraz większa, co potwierdza nie tylko sprzedaż, ale również wyniki przeprowadzonego konkursu ,,International Engine of the Year 2009". Zwycięzcą został turbodoładowany, benzynowy silnik 1.4 TSI Volkswagena, montowany w Golfie i Seacie Ibiza.

* [ Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/do_pobrania/artykuly/ )
* [ O kryzysie finansowym czytaj w serwisie specjalnym Money.pl ]( http://www.money.pl/kryzys/ )
Tagi: motoryzacja, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz