Notowania

Lenovo rusza na podbój Europy

Największy chiński producent komputerów walczy z Acer'em o tytuł trzeciego co do wielkości producenta komputerów w Europie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(EPA/PAP)

Największy azjatycki producent komputerów planuje zdobycie większych udziałów w rynku europejskim: Lenovo chce dogonić wciąż uciekających rywali jak Hewlett-Packard (HP), Acer, Dell i Toshiba.

Chińczycy planują budowę swojej pierwszej fabryki w Europie. Ma stanąć ona w Polsce. "Europa była dla nas przez długi czas trudnym rynkiem" - mówi szef Lenovo, William Amelio -"W tej chwili sprzedaż pnie się dosłownie w górę."

Od czasu przejęcia od IBM branży komputerowej w roku 2005 Lenovo walczy łeb w łeb ze swoim rywalem Acer`em o tytuł trzeciego co do wielkości producenta komputerów, po firmie HP i Dell.

Europa jest głównym polem bitwy. Z udziałami w rynku wysokości 14,5 *ZOBACZ TAKŻE: *
Legenda Lenovoprocent Acer awansował w Europie na drugie miejsce pod względem sprzedaży, zaraz po HP. Tajwańczycy wzmocnili właśnie swoją pozycję przejmując firmę Packard Bell. Acer ubiegł tym samych Chińczyków, którzy również byli zainteresowani przejęciem największego europejskiego oferenta.

"Szukamy dalej okazji do przejęć i Europa ma tu pierwszeństwo" - mówi Amelio, nie chce jednak komentować spekulacji, że koncern Lenovo jest zainteresowany przejęciem Fujitsu Siemens. "W tej chwili nie przygotowujemy żadnego dealu" - mówi Amelio. Prezes zarządu jest jednak zdumiony, że karuzela przejęć branży z tak małymi marżami, nie kręci się szybciej. Połączenie HP i Compaq, Lenovo i IBM, Acer i Gateway zwiększyły i tak już dużą presję konsolidacji.

| Lenovo stawia na wzrost organiczny |
| --- |
| Lenovo stawia na wzrost organiczny |
| W ostatnim kwartale producent sprzedał 23 procent komputerów więcej i według danych IDC, udział Chińczyków w rynku światowym wzrósł do 8,2 procent. Obrót i udziały w rynku rosły przy jednoczesnym spadku kosztów. Dzięki temu kurs akcji wzrósł w tym roku trzykrotnie. |

Mimo tego wyniki firmy w Europie wypadają wciąż słabiej niż na świecie: w regionie Europy, na Środkowym Wschodzie i w Afryce obrót wzrósł w minionym kwartale o 18 procent do 886 mln dolarów. Odpowiada to jednej piątej przychodów koncernu. Aby rozwijać się jeszcze szybciej, Lenovo poinformował w ubiegłym tygodniu o budowie swojej pierwszej fabryki w Europie. Zakład powstanie w Polsce i ma produkować rocznie dwa miliony komputerów.

Ekspansja poza rynkiem chińskim należy do najważniejszych celów strategicznych koncernu i była powodem przejęcia od IBM branży komputerowej. Według Amelio, integracja ta robi "ogromne postępy". Tak więc od trzech kwartałów Lenovo rośnie na całym świecie szybciej niż rynek. Drugim centralnym wyzwaniem na rok 2008 jest planowane dotarcie do *ZOBACZ TAKŻE: *
Lenovo nie chce już IBMprywatnego klienta końcowego.

Jak dotychczas poza Chinami i Indiami Lenovo nie jeszcze w tym segmencie nigdzie obecne. W tym celu "musimy bardziej wypromować naszą markę" - mówi Amelio. Lenovo inwestuje obecnie w sponsoring Formuły 1, ligę koszykówki NBA i olimpiadę w Pekinie.

Równie ważna jak ofensywa na rynkach europejskich ważna jest także ekspansja w krajach rozwijających się. Koncern rozpoczyna działania od Indii gdzie produkuje i szybko zdobywa rynek. Teraz na celowniku znalazły się Rosja, Brazylia i kraje Ameryki Łacińskiej, Środkowy Wschód i Europa Wschodnia. Przykładem tego, jak pionierska praca w Chinach może być wkrótce istotna dla całego świata jest opracowanie komputera w cenie 200 dolarów, który może być podłączony do telewizora. Grupą docelową mają być ubożsi mieszkańcy wsi. "Aby zdobyć większy rynek, musimy punktować pomysłami", z pomysłami, które powiększają rynek", mówi Amelio. Lenovo planuje również wprowadzenie na rynek taniego laptopa. Jak dotąd najtańszy laptop w ofercie ma tajwański Asustek: kosztuje poniżej 300 dolarów.

Tagi: lenovo, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz