Notowania

handel emisjami co2
12.06.2012 09:32

Linie lotnicze zaniepokojone unijnym planem

W tym roku przewoźnicy muszą przygotować się na około 900 mln euro dodatkowych kosztów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(hisks/sxc.hu)

_ - Wprowadzenie unijnego systemu handlu emisjami CO2 może uniemożliwić rozwój linii lotniczych - _ uważa dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA Tony Tyler. Jego zdaniem polityka UE może też wywołać wojnę handlową m.in. z Chinami.

Od tego roku przewoźnicy korzystający z lotnisk UE zostali włączeni do Europejskiego Programu Handlu Emisjami (ETS). W 2012 roku muszą kupić ok. 15 proc. pozwoleń na emisję dwutlenku węgla, a resztę dostaną za darmo. Za brak pozwoleń grożą im kary finansowe, a nawet zakaz lotów. Chiny otwarcie oznajmiły, że nie będą płacić za unijne pozwolenia; także Indie wydały swoim liniom zalecenie, by nie brały udziału w ETS.

_ - Europa wydaje się być bardziej i jednostronnie zaangażowana w realizację swoich ETS-ów, niż woli znaleźć rozwiązanie w ramach negocjacji wielostronnej umowy _ - powiedział Tyler.

Podkreślił, że światowe rządy powinny wypracować wspólne rozwiązanie kwestii CO2. W przeciwnym razie - jak zaznaczył - może to powodować podziały narodowe _ z ryzykiem wywołania wojny handlowej _. _ - Nikt jej nie chce, a z pewnością nie linie lotnicze _ - zaznaczył.

Czytaj więcej [ ( http://static1.platine.pl/i/art/201/216265_mhp.jpg ) ] (http://platine.pl/richard-branson-jako-kostka-lodu-to-juz-mania-wielkosci-0-1091889.html) *Lód jak Branson. To już mania wielkości? * Na pokładzie linii lotniczych Virgin Atlantic, należących do słynnego miliardera, można dostać drink z kostkami lodu w kształcie jego twarzy.

_ - Nie ma jednak wątpliwości - wszyscy, w tym Europa, zgadzają się co do tego, że jedynym realnym rozwiązaniem jest globalne porozumienie, wypracowane na forum działającej przy ONZ Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilneg. Taka umowa jest jednak niemożliwa w obecnych warunkach _ - zaznaczył Tyler.

Wyjaśnił, że przepisy unijne są _ polaryzacyjną przeszkodą, która uniemożliwia prawdziwy postęp _. - _ Gospodarz naszego spotkania, czyli Chiny, są na czele opozycji wobec EST. Rząd chiński zakazał uczestniczenia swoim liniom lotniczym w tych przepisach _ - powiedział szef IATA.

Pod koniec lutego przedstawiciele 29 krajów, m.in. USA, Rosji, Brazylii i Chin podpisali wspólną deklarację, w której zagrozili Europie środkami odwetowymi za przymus płacenia za unijne pozwolenia na emisję.

Paul Steele odpowiedzialny w IATA za kwestie ochrony środowiska powiedział, że trudno jest jeszcze mówić o konsekwencjach, jakie mogą ponieść pasażerowie z powodu protestu m.in. chińskich i indyjskich linii lotniczych. _ - W tym wypadku nie chodzi już o sam ETS i pieniądze, ale o suwerenność. Kraje nie rozumieją, dlaczego muszą płacić Unii Europejskiej za emisję CO2 od momentu startu samolotu u siebie na lotnisku, które często jest oddalone o tysiące kilometrów od Unii _ - powiedział dziennikarzom Steele.

Szef ICAO Roberto Kobeh Gonzalez powiedział, że organizacja intensywnie pracuje nad tym, aby znaleźć globalne rozwiązanie w sprawie CO2. - _ Chcemy być z nim gotowi na 2013 rok, podczas 38. sesji ICAO _ - przekazał dziennikarzom. W pracach ICAO biorą udział głównie urzędy i instytuty z krajów członkowskich zajmujące się lotnictwem cywilnym i współpracujące z przemysłem - m.in. polski Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Komisja Europejska twierdzi, że od kilku lat zabiegała o wypracowanie globalnego porozumienia w tej sprawie na forum ICAO; wobec braku efektów objęła zagranicznych przewoźników unijnym systemem. IATA szacuje, że roczne koszty ETS dla branży lotniczej wyniosą w 2012 roku 900 mln euro, a w 2020 r. 2,8 mld euro.

Na początku czerwca resort środowiska poinformował, że polscy przewoźnicy lotniczy otrzymają osiem razy więcej darmowych uprawnień do emisji CO2. Wynika to z opublikowanej przez Komisję Europejską skorygowanej decyzji. W Polsce z darmowych uprawnień będzie mogło skorzystać pięć podmiotów.

Czytaj więcej w Money.pl
Jeśli Unia zmieni prawo, Turcy przejmą LOT Rada Nadzorcza Turkish Airlines zdecydowała zakończyć prace nad udziałem w procesie prywatyzacji Polskich Linii Lotniczych LOT.
Tak największe linie lotnicze walczą z kryzysem Ciecia połączeń, etatów i płac - tak przewoźnicy ratują się przed bankructwem.
Tagi: handel emisjami co2, linie lotnicze, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, gospodarka światowa, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz