Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
lot
03.01.2013 13:08

LOT otrzymał od Ministerstwa Skarbu 400 milionów

Jeżeli unijne organy uznają pomoc za nielegalną, oznacza to całkowity upadek spółki.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Bartosz Krupa/East News)

aktualizacja 14:45

*20 grudnia 2012 roku została udzielona spółce PLL LOT pomoc publiczna na ratowanie w formie pożyczki i wypłacona w kwocie 400 milionów złotych. *

[Na zdjęciu Marcin Piróg, były prezes LOT-u odwołany w następstwie finansowych problemów spółki]

Informację potwierdziło ministerstwo Skarbu Państwa, które od dwóch tygodni nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie, czy przelało na konta LOT-u 400 milionów złotych. W połowie grudnia Polskie Linie Lotnicze w związku z bardzo trudną sytuacją finansową wystąpiły do ministerstwa o pomoc publiczną.

Pożyczka została udzielona bez zgody Komisji Europejskiej, do której wniosek o zaakceptowanie pomocy publicznej naszemu narodowemu przewoźnikowi złożył polski rząd.

Wcześniej - 21 grudnia 2012 r. - o tym, że resort przekazał już pieniądze LOT, mówił PAP przewodniczący NSZZ _ Solidarność _ w Polskich Liniach Lotniczych LOT Stefan Malczewski. _ Część z tych pieniędzy została już przekazana na spłatę zaległych zobowiązań spółki _ - powiedział wówczas Malczewski.

W połowie grudnia ub.r. MSP ujawniło, że LOT ma kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy; w sumie ma to być ok. 1 mld zł. Według szacunków związków zawodowych strata LOT na koniec 2012 roku mogła wynieść nawet 300 mln zł.

Resort pozytywnie zaopiniował wniosek PLL LOT. MSP uzależniło jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki.

Udzielnie pożyczki LOT-owi przez Ministerstwo Skarbu jest bardzo ryzykowne - uważa Adrian Furgalski dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

- _ Ja zadaję sobie pytanie, czy rzeczywiście mamy kryzys finansów publicznych w Polsce, skoro lekką ręką chcemy dać w sumie miliard złotych. Niektórzy mówią, że być może ta pomoc wzrośnie do 1,5 miliarda _ - mówi Furgalski.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI ADRIANA FURGALSKIEGO:

Ekspert przypomina, że w ubiegłym roku państwo odkupiło od LOTu przy pomocy państwowych spółek aktywa polskiego przewoźnika. Do LOT-u miało trafić nawet 900 milionów złotych, które zostały _ przejedzone _.

Adrian Furgalski dodaje, że kolejnym problemem może być Komisja Europejska. Jak wyjaśnia, jeżeli eksperci Komisji negatywnie źle ocenią program restrukturyzacji spółki, to LOT będzie miał potężne kłopoty.

- _ No jest to oczywiście jakieś ryzyko, że te pieniądze będą musiały być zwrócone, jeżeli Komisja nie zgodzi się na pomoc publiczną i tych pieniędzy LOT nie będzie miał z czego zwrócić. To będzie jego definitywny koniec. Oczywiście biorąc pod uwagę sytuację w branży lotniczej, taka pomoc zostanie uznana za pomoc legalną _- powiedział Furgalski.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI ADRIANA FURGALSKIEGO:

W grudniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał notyfikację w sprawie planowanej pomocy publicznej dla PLL LOT do Komisji Europejskiej. _ Planowana pomoc ma być udzielona w formie pożyczki w kwocie blisko miliarda złotych. Opinia przygotowana przez UOKiK i przekazana 13 grudnia ministrowi skarbu państwa była pozytywna _ - poinformowała rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

18 grudnia rzecznik Komisji Europejskiej ds. konkurencji Antoine Colombani informował, że KE otrzymała polski wniosek. KE zapowiedziała, że będzie badać, czy pomoc polskiego rządu dla PLL LOT jest dopuszczalna - zgodnie z zasadami konkurencji w UE. Rzecznik nie chciał powiedzieć, ile czasu zajmie Komisji zbadanie polskiej prośby. Odparł jednak, że zazwyczaj zabiera to ok. dwóch miesięcy.

Według UOKiK _ łączna wartość pomocy de minimis (czyli kwoty pomocy, na którą nie musi się zgadzać KE - PAP) dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć równowartości 200 tys. euro brutto w okresie 3 lat kalendarzowych, a w przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego - 100 tys. euro _.

LOT za 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. W bieżącym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.

Były prezes PLL LOT Marcin Piróg mówił w grudniu ubiegłego roku po swoim odwołaniu: _ Wychodząc z LOT-u szacowaliśmy stratę na ok. 220 mln zł. A więc jest ona większa od tego, co było w zeszłym roku _. Według wcześniejszych zapowiedzi Piróga, spółka na koniec 2012 roku miała wypracować zysk w wysokości ponad 50 mln zł.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

LOT: Te pieniądze pójdą na restrukturyzację

Pieniądze od skarbu państwa zapewnią płynność finansową LOT-u i pomogą w restrukturyzacji firmy - tłumaczy rzecznik LOT Marek Kłuciński. Tłumaczył on, że pożyczka została udzielona na 6 miesięcy, a pieniądze zostały przeznaczone na uregulowanie wielu zaległych rachunków.

Kłuciński wyjaśniał IAR, że niebawem LOT rozpocznie działania naprawcze mające na celu wyciągnięcie firmy z kłopotów finansowych. - _ Będzie to polegało na weryfikacji siatki połączeń, dostosowaniu bazy samolotowej do połączeń oraz restrukturyzacja zatrudnienia _ - mówił Kłuciński.

Czytaj więcej w Money.pl
Będą miliony złotych dla LOT-u? To zależy od... Ewentualne uruchomienie przez resort skarbu pieniędzy w ramach wnioskowanej przez PLL LOT pomocy publicznej jest uzależnione nie tylko od prowadzonego przez KE postępowania.
Ujawnił prawdziwą cenę ratowania LOT-u Ekspert mówi, że zostanie popełniony błąd, jeśli przewoźnik najpierw dostanie pożyczkę, a dopiero później rozpocznie cięcia.
LOT prosi rząd o pomoc. Na początek 400 mln zł Prezes polskiego przewoźnika jeszcze niedawno mówił, że firma jest na dobrej drodze. Teraz prosi o wsparcie.
Tagi: lot, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, najważniejsze, gospodarka polska, czołówki
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz