Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Mamy mniej komórek, ale więcej na nie wydajemy

0
Podziel się:

Polski rynek telefonów komórkowych wart jest prawie 12,5 mld zł - wynika z raportu Money.pl.

Mamy mniej komórek, ale więcej na nie wydajemy
(PAP/EPA)

Pierwszy raz w historii w Polsce zmalała liczba kart SIM. Przychody operatorów - wręcz przeciwnie. Portal Money.pl przyjrzał się wynikom operatorów za pierwsze półrocze 2008.

Na koniec czerwca 2008 roku Główny Urząd Statystyczny doliczył się dokładnie 41 729 300 aktywnych kart SIM. Spadek ich liczby o 10 tysięcy w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku wynika jednak głównie z faktu, że operatorzy usuwają ze statystyk tzw. _ martwe dusze _, czyli wyłączają numery - przede wszystkim pre-paid - których od dawna nikt nie używa.

źródło: GUS, TPSA, gsmonline.pl

Szacunki mówią o penetracji rynku na poziomie 109,5 procent. Oznacza to, że statystyczny Polak używa więcej niż jednego aparatu. Do średniej europejskiej brakuje nam coraz mniej - penetracja rynku na kontynencie wynosi 112 procent.

Zadyszka liderów

Orange po drugim kwartale 2008 roku miał 13,9 miliona użytkowników. Od początku roku operatorowi ubyło 258 tysięcy abonentów. Rośnie jednak odsetek najcenniejszych dla operatora klientów płacących abonament. Dziś Orange ma ich 42 proc. - o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu.

Pod koniec pierwszego półrocza z usług Ery i Heyah korzystało 12,83 miliona osób. To oznacza, że od stycznia do czerwca z sieci odeszło 168 tysięcy klientów. Również PTC podkreśla wyraźny wzrost liczby tzw. klientów abonamentowych. W porównaniu z końcem czerwca ubiegłego roku operator ma ich więcej o 893 tysiące, czyli o 18,2 procent.

Według danych opublikowanych przez Vodafone, Polkomtel na koniec czerwca miał 13,47 miliona klientów. Oznacza to spadek w drugim kwartale o nieco ponad 56 tysięcy osób. Operator - jako jedyny z trzech największych graczy na rynku - nie jest na minusie w skali półrocza. Od stycznia przybyło mu około 20 tysięcy klientów.

Najmłodszy na rynku operator P4, do którego należy sieć Play, chętnie, aczkolwiek nie tak precyzyjnie jak konkurenci, podaje liczbę swoich abonentów. W czerwcu przekroczyła ona 1,4 miliona. Oznacza to wzrost od początku roku o ponad 550 tysięcy osób.

Liczba klientów operatorów komórkowych (dane w milionach)
IV kwartał 2007 I kwartał 2008 II kwartał 2008
*Centertel *Orange 14,15 14,00 13,90
Polkomtel Plus, Sami Swoi, 36.6 13,45 13,53 13,47
*PTC *Era, Heyah 12,99 12,98 12,83
P4 *Play * 0,85 1,17 > 1,4
operatorzy wirtualni 0,05 0,04 0,18

źródło: dane operatorów, UKE, telepolis.pl, gsmonline.pl

Po rozczarowujących wynikach w zeszłym roku i pierwszym kwartale 2008, widać poprawę sytuacji wirtualnych operatorów MVNO. Jak szacuje _ Gazeta Prawna _, liderzy tego rynku - MobilKing i Carrefour Mova - mieli pod koniec czerwca po około 60 tys. aktywnych SIM. Wszystkim operatorom wirtualnym udało się przekonać do swojej oferty około 180 tysięcy osób.

Przychody wyraźnie w górę

Choć aktywnych kart SIM na rynku ubyło, a najwięksi operatorzy odnotowali statystycznie zauważalny spadek liczby klientów, rynek ma się dobrze. W pierwszym półroczu 2008 wart był prawie 12,5 miliarda złotych. Główni gracze podzielili się przychodami niemal po równo:

źródło: raporty kwartalne operatorów

  • - wynik szacunkowy, operator nie podaje wyników

Sieć komórkowa Orange w pierwszym półroczu miała 4,2 miliarda złotych przychodu - podaje Telekomunikacja Polska. To wynik o 10,5 proc. lepszy niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Pomarańczowe komórki najwięcej zarobiły na na usługach i sprzedaży detalicznej - blisko 3,1 miliarda złotych. Hurt przyniósł operatorowi kolejne 1,1 miliarda.

Przychody PTC w pierwszym półroczu przekroczyły 3,8 miliarda złotych. Jak podaje spółka, wynik jest o 7,6 proc. lepszy niż ten osiągnięty w pierwszym półroczu ubiegłego roku.

Ile operatorzy zarabiają na statystycznym użytkowniku telefonu: Polkomtel *(Plus, Sami Swoi) 50 zł 73 gr miesięcznie Centertel (Orange) 50 zł 36 gr miesięcznie PTC (Era, Heyah)
49 zł 36 gr miesięcznie
P4 (Play)
41 zł 66 gr miesięcznie
*
* *Zestawienie nie uwzględnia rozliczeń między operatorami.
Polkomtel miał w pierwszym półroczu przychody na poziomie 4,1 miliarda złotych. W porównaniu z ubiegłym rokiem wynik jest lepszy o 9,5 proc. Zysk netto operatora wyniósł 775 tysięcy złotych.

Najmłodszy na polskim rynku operator jako jedyny nie ujawnił swoich wyników finansowych za drugi kwartał i pierwsze półrocze tego roku. W pierwszym kwartale właściciel sieci Play zanotował 152 miliony złotych przychodu. Dało to 174 miliony złotych straty netto. Z szacunkowych wyliczeń, na podstawie dotychczasowych wyników operatora i podtrzymywanych przez P4 prognoz na rok 2008, można zaryzykować ocenę, że jego przychód w pierwszym półroczu wyniósł około 340-350 milionów złotych.

Plus zdobywa internautów

Wśród internautów przez pierwsze pięć miesięcy tego roku bezapelacyjnie królował Orange. W lutym stronę internetową operatora odwiedziło prawie 4 miliony osób, ale od tego czasu jej popularność systematycznie spada.

Według danych z badań Megapanel PBI w czerwcu na fotel lidera wskoczył internetowy serwis sieci Plus. Odwiedziło go wtedy ponad 2,4 miliona osób.

źródło: Megapanel PBI/Gemius

Od początku roku dystans do dwójki liderów regularnie zmniejsza internetowa strona Ery. W maju, pod względem liczby odwiedzających prawie zrównała się z serwisem Plusa. W czerwcu różnica ponownie była wyraźniejsza, jednak widać, że Era od stycznia jest na fali rosnącej.

W czerwcu najlepszy w tym roku wynik osiągnął serwis internetowy czwartego operatora. Po raz pierwszy strony Play odwiedziło ponad milion internautów.

Tort reklamowy rośnie

Jak podawał pod koniec lipca Presserwis, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku operatorzy nie oszczędzali na reklamach. Na promocję w tradycyjnych mediach wydali (cennikowo) o prawie 16 procent więcej niż w pierwszym półroczu 2007.

W sumie realizowane w telewizji, radiu, prasie, kinach i bilbordach kampanie reklamowe czterech operatorów kosztowały ich ponad 681 milionów złotych.

źródło: Presserwis/Expert Monitor

Swój reklamowy budżet w porównaniu z ubiegłym rokiem najbardziej podniósł właściciel Ery i Heyah. PTC wydała na reklamę o 41 proc. więcej. Polkomtel był bardziej oszczędny. Rok temu wydał ponad 2 proc. więcej niż tym razem. Z kolei wydatki Centertela wzrosły o ponad 11 proc., a kampanie P4 warte były o blisko 17 proc. więcej niż przed rokiem.

W mediach zaistniał też Mobilking. Najmocniej promujący się operator wirtualny na same reklamy telewizyjne wydał - według szacunków AGB Nielsen - ponad 12 milionów złotych.

| Komentarz Money.pl |
| --- |
|

Bartłomiej Dwornik Money.pl Ten rok miał być rokiem wirtualnych operatorów, ale jak dotąd ich ilość nie przeszła w jakość. Tak zwana _ Wielka Trójka _i goniący ją _ czwarty do brydża _ trzymają się mocno i pola oddać nie zamierzają. Na szczęście widać, że konkurencja na rynku, wspomagana działaniami UKE, sprzyja nam, klientom. Ceny spadają, oferta operatorów jest coraz szersza i ciekawsza. Choć nie ma co ukrywać - do ideału jeszcze nam daleko. Czekam z utęsknieniem na pre-paidy bez limitu ważności konta i na mobilny internet bez limitu transferu. |

business news
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)