Notowania

moda
18.02.2014 06:10

Marki luksusowe nie trzymają standardów

Greenpeace znalazła w dziecięcej odzieży takich marek jak Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Versace, Hermes itp. ślady chemicznych substancji, które w procesie produkcyjnym mogą zanieczyścić wodę.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Armani Junior mat.pras.)
Kate Hudson w sukni Versace

Greenpeace znalazła w dziecięcej odzieży luksusowych marek ślady chemicznych substancji, które w procesie produkcyjnym mogą zanieczyścić wodę. Podważa to według Greenpeace ich reputację jako przestrzegających wyższych standardów niż marki tańsze.

W raporcie opublikowanym tuż przed Tygodniem Mody w Mediolanie, Greenpeace podał, że szkodliwe chemikalia znalazł w produktach takich firm jak Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Versace, Hermes, Christian Dior, Louis Vuitton i Marc Jacobs.

Greenpeace od 2011 roku prowadzi kampanię zwalczania środków zanieczyszczających stosowanych w przemyśle tekstylnym i odzieżowym, domagając się, by do 2020 roku większe marki, jak i ich dostawcy, zobowiązały się, że nie będą odprowadzać do ścieków potencjalnie szkodliwych substancji.

W związku z toksycznością dla organizmów wodnych niektórych substancji i z tym, że nie ulegają one łatwo biodegradacji, Unia Europejska ograniczyła stosowanie na skalę przemysłową takich chemikaliów. Ale przepisów dotyczących sprzedaży tkanin zawierających ślady takich substancji nie ma.

Greenpeace podał, że 12 z 27 przebadanych artykułów zawiera pozostałości etoksylatów nonylfenolu (NPE) używanych w przemyśle tekstylnym. Chemikalia te rozkładają się na substancje wywołujące zaburzenia hormonalne.

W pięciu próbkach Greenpeace znalazł per- i polifluoreny (PFC) używane w celu nadania tkaninom właściwości hydrofobicznych. Pięć kolejnych artykułów zawierało ftalaty stosowane przy nadrukach na ubrania, a w trzech - antymon używany w produkcji tkanin poliestrowych.

Chemikalia, których obecność Greenpeace wykrył w luksusowych artykułach, są używane powszechnie, ale stopniowo niektóre marki odchodzą od ich stosowania, by nie mieć etykietki trucicieli.

Armani stwierdził w reakcji na raport Greenpeace'u, że jego produkty są _ całkowicie bezpieczne dla konsumentów _, ponieważ stosuje się do międzynarodowych zaleceń jeszcze bardziej restrykcyjnych niż unijne. Armani twierdzi też, że zobowiązał się do eliminacji do 2020 roku wszystkich chemikaliów, które mogą być szkodliwe dla środowiska i że prowadzi na ten temat dyskusję z organizacjami obrońców środowiska.

Louis Vuitton podał z kolei, że wszystkie jego produkty, w tym balerinki i sportowe buty, w których Greenpeace wykrył per- i polifluoreny, nie tylko spełniają międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, lecz nawet zawierają tych szkodliwych substancji mniej, niż przewidują normy.

Agencji Reutera nie udało się uzyskać wypowiedzi od Hermesa, Dolce & Gabbany, Versacego, Diora, Marca Jacobsa.

Według raportu wiele przebadanych produktów było opatrzonych metkami z napisem _ Made in Italy _, co zazwyczaj uchodzi samo w sobie za znak jakości. Jednak i one zawierały ślady chemikaliów podobnych do znajdowanych w odzieży produkowanej w krajach rozwijających się.

_ - Pora, żeby luksusowe marki sprostały swojej reputacji jako wyznaczające trendy w modzie i stanęły na czele rewolucji, której celem jest nietoksyczna moda _ - powiedziała działaczka włoskiego oddziału Greenpeace'u Chiara Campione.

Wielu producentów odzieży już wyraziło zgodę na eliminację PFC, ale część marek outdoroowych, produkujących odzież sportową i trekkingową twierdzi, że obecnie nie istnieje technologia bez PFC pozwalająca nadać tkaninom trwałą wodoodporność.

Miesiąc temu Greenpeace stwierdził obecność niebezpiecznych substancji chemicznych w ubraniach dziecięcych m.in. takich producentów jak Disney, Burberry i Adidas, zaś jedna z _ Nagród wstydu _, przyznawanych przy okazji forum w Davos firmom oskarżanym o obojętność na prawa człowieka i ochronę środowiska, przypadła w tym roku amerykańskiej sieci odzieżowej GAP.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: moda, business news, wiadomości, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, manager, strategie, z rynku, czołówki, gospodarka światowa
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz