Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Anna Frankowska
|

Mundial dał zarobić TVP 70 milionów złotych

0
Podziel się

Piłka nożna pod względem oglądalności pobiła debaty prezydenckie i popularne seriale.

Mundial dał zarobić TVP 70 milionów złotych
(charlesdyer/CC/Flickr)
bErGSSoR

Telewizji Polskiej dzięki transmisjom meczów z Mistrzostwa Świata udało się poprawić swoją kiepską sytuację finansową. *Wpływy z reklam przekroczą 120 milionów złotych, co daje szansę na zysk sięgający 70 milionów złotych. *

_ - Polacy są spragnieni sportowych emocji, pomimo że na mundialu zabrakło naszych piłkarzy. Finał będzie w stanie pobić rekordy oglądalności nawet najpopularniejszych seriali, takich jak "Rancho" czy "M jak miłość". A niektóre odcinki oglądało dziesięć milionów osób _- mówi Dariusz Rocki z TNS OBOP.

Mecz pobił debatę prezydencką

Półfinał Niemcy - Hiszpania obejrzało ponad 6,6 miliona widzów. Inne mecze gromadziły przed telewizorami ponad 4 miliony osób. Sportowe emocje z powodzeniem rywalizowały o naszą uwagę także w konkurencji z polityką i tak ważnymi wydarzeniami jak wybory prezydenckie. Przykładowo mecz Urugwaj - Ghana (2 lipca) obejrzało 4,6 miliona widzów. To o 100 tysięcy więcej niż podczas ostatniej debaty prezydenckiej pomiędzy Jarosławem Kaczyńskim a Bronisławem Komorowskim, która miała miejsce 30 czerwca.

bErGSSoT

źródło: Nielsen Audience Measurement

Jeszcze mniej widzów obejrzało wieczór wyborczy w TVP. Telewizji udało się przyciągnąć przed telewizory 3,9 miliona widzów, czyli o 600 tysięcy osób mniej niż w czasie drugiej debaty prezydenckiej.

bErGSSoZ

Ponad 70 milionów złotych zysku TVP?

Postawienie na mundial opłaciło się TVP, choć początkowo eksperci nie prognozowali jej zysków. Nieoficjalnie publiczna telewizja zapłaciła za prawa do emisji około 8-10 milionów euro. Do tego trzeba doliczyć koszty produkcji. W sumie mogło to więc pochłonąć około 45 milionów złotych.

[

bErGSSpa

Mundial w liczbach. Zobacz ile wydadzą kibice ]( http://manager.money.pl/news/artykul/mundial;w;liczbach;zobacz;ile;wydadza;kibice;i;ile;zarobi;fifa,56,-1,631096.html )
Tymczasem Nielsen Audience Measurement wyliczył, że zyski z reklam emitowanych podczas spotkań mundialowych do 8 lipca, liczone według stawek cennikowych, wyniosły ponad 112 milionów złotych. Inwestycja TVP okazała się więc opłacalna.

Jeśli przyjmiemy, że z dwóch ostatnich meczów - walki o trzecie miejsce (rozegrany w sobotę) i finał (który rozstrzygnie się dzisiaj) - dodatkowe wpływy wyniosą około 10 milionów złotych, to zysk TVP może wynieść sporo ponad 70 milionów złotych.

Jednak to najprawdopodobniej mocno zawyżona stawka, bo nie uwzględnia rabatów, które reklamodawcy uzyskali za zakup większej puli spotów.

Piłka nie zawsze przynosi zyski

Zysk z mundialu to dobra informacja dla publicznej stacji, której finanse nie są w najlepszym stanie. Tym bardziej, że wielkie piłkarskie imprezy nie zawsze pozwalają zarobić stacjom telewizyjnym. Na przykład Polsat podczas mistrzostw Europy w 2008 wyszedł na reklamach na zero. Trzeba tu jednak wziąć pod uwagę to, że tym razem TVP mogła zarabiać na niemal dwa razy większej liczbie meczy - w sumie na mundialu rozegrano 63 spotkania plus dzisiejszy, najbardziej spektakularny finał.

bErGSSpb

Źródło: Nielsen Audience Measurement, * szacunki Money.pl

_ - Przewidywania specjalistów kompletnie się nie sprawdziły- _ potwierdza Michał Kaliński, dyrektor z Biura Reklamy TVP. - _ Zbilansowała nam się wartość kosztów licencji, produkcji, wyjazdów, a nawet przyniosła zysk - _mówi. Nie chce jednak zdradzić jak bardzo opłaciło się to publicznej telewizji.

bErGSSpc

_ ZOBACZ TAKŻE: Zwolnienia z abonamentu pogrążą TVP. - Faktycznie dużym problemem był brak polskiej reprezentacji w rozgrywkach. Podczas Mistrzostw Europy w 2008, gdy Polacy grali z Niemcami, zainteresowanie sponsorów imprezą było dwukrotnie wyższe niż obecnie _ - mówi Kaliński. Poza tym podczas wakacji spędzamy znacznie mniej czasu przed telewizorem. _ - Zimą Polak potrafi oglądać TV przez około 4,5 do 5 godzin dziennie. Latem ten czas znacznie się skraca - do 3 lub 3,5 godzin _ - tłumaczy Dariusz Rocki, z TNS OBOP.

Na dodatek w lipcu i sierpniu telewizje proponują niezbyt ciekawą ramówkę. Dużo jest powtórek, programów niskobudżetowych. - _ Uderzenie nowościami pojawia się jesienią. Wówczas proponuje się znacznie ciekawszą ramówkę. Szczególnie widać to w działaniu telewizji o zasięgu ogólnopolskim (TVP, Polsat, TVN) _ - mówi specjalista z TNS OBOP. Latem zyskują za to bardziej sprofilowane stacje, trafiające do węższego grona, jak np. TVN Turbo, Discovery czy programy dla kobiet.

Ceny reklam o jedną trzecią wyższe niż przed rokiem

_ _ Do tej pory dla stacji, które inwestowały w absurdalnie drogie prawa do pokazywania mistrzostw świata czy Europy, celem był nie zysk, tylko zminimalizowanie straty.

Jednak najwyraźniej reklamodawcy wyszli z założenia, że Polacy po kiepskim ligowym sezonie i zawirowaniach wokół polskiej reprezentacji, będą spragnieni piłki na najwyższym poziomie. Dla nich mundial miał być hitem i te przewidywania się sprawdziły. _ - Mundial jest wielkim kopem marketingowym. Nie ma takiego wydarzenia sportowego, które przyciągnęłoby tak wielu widzów. Nie zrobią tego nawet skoki z udziałem Adama Małysza, choć jego także ogląda bardzo szeroka widownia _ - mówi Michał Kaliński.
_ _

_ Dyrektor z Biura Reklamy TVP wylicza, dlaczego telewizji udało się odnieść mundialowy sukces. _ - Przede wszystkim przystąpiliśmy do sprzedaży mistrzostw świata w RPA z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Firmy mogły więc się przygotować i wszystko przekalkulować. Ten zabieg oceniły pozytywnie domy mediowe - _podkreśla Michał Kaliński . _ Przygotowano dwadzieścia pakietów sponsorskich, promocje w internecie, a także konkursy SMS-owe i rabaty. Ceny reklam były wyższe o 30 procent niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

fot: PAP/EPAfot: PAP/EPA[ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://galerie.money.pl/mundial;2010;hiszpania;w;finale,galeria,3956,0.html)Pakiet reklamowy był podzielony na trzy części: grupowy, pucharowy i finałowy. Każdy różnił się ceną i rabatami. Przykładowo za 30-sekundowy spot podczas ćwierćfinału trzeba było zapłacić 37 tysięcy złotych. W finale przed pierwszą połową taki spot kosztował 83 tysiące złotych, po pierwszej połowie i przed drugą już 140 tysięcy złotych, a po finale - 121 tysięcy złotych.

Znacznie niższe ceny były podczas fazy grupowej._ - Chcieliśmy je dobrze sprzedać, bo ze sprzedażą na końcowe mecze nie ma zazwyczaj takiego problemu _ - mówi Kaliński.

Mundial przyciągnął również kobiety

Okazuje się też, że rozgrywki piłkarskie są atrakcyjne nie tylko dla mężczyzn, ale i dla kobiet, co również było ważnym sygnałem dla reklamodawców. Zwłaszcza mecze końcowe, zaczynając od ćwierćfinałów, przyciągają całkiem sporą liczbę pań. W grupie wiekowej 16 - 49 lat oglądalność wzrasta o 157 procent.

_ - Poza tym podczas mundialu przed telewizorami pojawia się też grupa zwana lifeviewersami. Bardzo poszukiwana przez reklamodawców _ - tłumaczy Michał Kaliński.

To osoby majętne, często z dużych miast, rzadko oglądające telewizję ze względu na brak czasu. Posiadające jednak zasobne portfele. Krótko określa się ich jako młodych, miejskich i bogatych. Do nich dużo trudniej dotrzeć w klasycznej ramówce telewizyjnej. Dlatego też podczas piłkarskich rozgrywek z ekranu atakują nas reklamy nie tylko piwa, chipsów, ale też drogich aut, telefonów komórkowych czy banków skierowanych przede wszystkim do tych odbiorców.

Dla kibiców oczywiście najważniejsze są sportowe emocje. Dotychczas podczas w czasie 63 meczy padło 144 bramki. Ile padnie ich podczas dzisiejszego finału dowiemy się po jego zakończeniu - a więc o ile nie będzie dogrywki i ewentualnych rzutów karnych - około godziny 22.30.

ZOBACZ TAKŻE:

bErGSSpu
business news
giełda
wiadomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)