Notowania

business news
09.12.2013 06:00

Najbardziej przyjazne sklepy internetowe 2013. Ranking Money.pl

Money.pl przeanalizował ponad 100 największych i najbardziej popularnych e-sklepów w Polsce. Sprawdź.

Podziel się
Dodaj komentarz

Money.pl przeanalizował ponad 100 największych i najbardziej popularnych sklepów internetowych. W ósmym badaniu witryn internetowych po raz pierwszy wybraliśmy też Najbardziej Przyjazne Sklepy Internetowe. Ten tytuł otrzymały e-sklepy, które inwestują w funkcjonalności ułatwiające zakupy oraz kładą szczególny nacisk na jakość i poziom obsługi klienta. Przyznane wyróżnienia to część wielkiego Rankingu Sklepów Internetowych 2013.

Przyznając tytuł Najbardziej Przyjaznego Sklepu Internetowego, badaliśmy możliwości kontaktu, szybkość i jakość obsługi, procedurę zamawiania towaru, różne sposoby płatności i dostarczania zakupów, a także poziom zadowolenia klientów prezentowany w internecie. W sumie ponad sto e-sklepów oceniliśmy pod kątem około 20 kryteriów. Domeny, które znalazły się w badaniu, wyróżniliśmy na podstawie danych z ogólnopolskiego badania internetu Megapanel PBI/Gemius.

**Social media pomagają w sprzedaży**

Wielu internetowych sprzedawców zdaje sobie sprawę z tego, że nie wystarczy tylko szeroki asortyment i promocje. Klient wraca tym chętniej, zakupy są nie tylko przyjazne cenowo, ale i sprawne oraz przebiegają bez kłopotów. Na to wpływ mają właśnie różne funkcjonalności, użyteczne podczas kupowania w sieci oraz to jak e-sklep kontaktuje się z klientami.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/101/m289893.jpg ) ] (http://www.money.pl/sekcja/ranking-sklepow-internetowych-2013/) *Gdzie robić zakupy? Wielki ranking e-sklepów * Money.pl po raz ósmy wziął pod lupę ponad 100 największych i najpopularniejszych sklepów. W tym celu coraz częściej internetowi sprzedawcy wykorzystują nie tylko tradycyjne metody kontaktu - mail, telefon czy czat, ale i social media. Już dwa lata temu 90 procent internetowych sklepów miało własne profile na Facebooku, teraz wiele z nich chwali się też obecnością na Google+, Twitterze, Instagramie. Fanpage są coraz lepiej prowadzone (w tym roku połowa badanych uzyskała najwyższe oceny za aktywność i posty tam prezentowane oraz interakcje z klientami). Poza tym często jest to miejsce nie tylko do zajawiania informacji na temat różnych promocji i konkursów, ale także możliwość mniej formalnego kontaktu z klientami.

**Kontakt z klientem - warto na niego postawić**

Na palcach jednej ręki można policzyć sklepy, z którymi można się skontaktować tylko mailowo. Do niemal połowy można dzwonić nie tylko z telefonów stacjonarnych, ale także z komórkowych. Nadal rozwijane są też wirtualne sposoby kontaktu ze sprzedawcą - komunikatory, a przede wszystkim właśnie wiadomości na Facebooku.

Na pytanie wysłane za jego pośrednictwem, jeszcze tego samego dnia odpowiedziało 65 procent badanych e-sklepów. Lepiej było w przypadku maili, jednak prawie co czwarty list pozostał bez odpowiedzi lub był wysłany ze sporym opóźnieniem. Czasem odpowiedź ograniczała się do zdawkowej informacji z załączonym linkiem. Nie brakowało jednak wzorcowych maili, gdzie nie tylko zamieszczano wyczerpującą informację, ale też widać było podejście pro klient. Lepiej wypadła infolinia, gdzie ponad połowa odpowiedzi została oceniona dobrze lub bardzo dobrze. W niektórych kategoriach e-sklepów widać większą dbałość o kontakty z klientem. Jakość obsługi najlepiej oceniono wśród domen, które sprzedają książki, odzież, wycieczki oraz sklepów specjalistycznych.

Spora część internetowych sprzedawców kładzie nacisk na opinie klientów, umieszczając komentarze o produktach na stronie i biorąc udział w programach zbierających oceny kupujących na ich temat. Opinie jakie otrzymuje e-sklep mają duży wpływ na to, czy potencjalni klienci decydują się na zakupy tam oraz czy wracają po kolejne zakupy. W kategorii, gdzie ocenialiśmy czy e-sklep jest obecny w porównywarkach oraz jakie opinie na jego temat są zamieszczane w internecie, najlepiej oceniane były domeny sprzedające AGD/RTV i komputery oraz apteki i perfumerie, sklepy specjalistyczne i wielobranżowe.

**Wachlarz płatności i funkcjonalności **

By liczyć się w e-sprzedaży trzeba nie tylko mieć ciekawą ofertę, atrakcyjnie prezentowaną na funkcjonalnej witrynie, ale także oferować pełen pakiet możliwości płatniczych. Niemal obowiązującym standardem jest możliwość zapłacenia za towar kartą, tradycyjnym lub szybkim przelewem oraz gotówką. Coraz częściej można też płacić za zakupy w ratach lub w systemie payback. Taką alternatywę oferuje co piąty e-sklep, który wziął udział w naszym badaniu (to rozwiązanie jest szczególnie często oferowane przy sprzedaży RTV, AGD i komputerów oraz w sklepach wielobranżowych i specjalistycznych).

Przyznając tytuł Najbardziej Przyjaznych Sklepów Internetowych, sprawdziliśmy też, czy dana witryna rozwija różne funkcjonalności ułatwiające zakupy w sieci (przechowalnia zakupów, sposób prezentowania kosztów, czas wysyłki, możliwość śledzenia jej na stronie, sposoby dostawy do klienta, itp.). W sumie, do zdobycia za spełnienie wszystkich kryteriów było 50 punktów. Oto zestawienie 10 e-sklepów, które zgromadziły ich najwięcej (w przypadku pozycji ex aequo, kolejność alfabetyczna):

Najbardziej Przyjazne Sklepy Internetowe 2013
1 gandalf.com.pl 43,0
2 *dekoria.pl * 39,5
2 militaria.pl 39,5
4 sklep-presto.pl 39,0
5 answear.com 38,0
5 neo24.pl 38,0
7 euro.com.pl 37,5
7 matras.pl 37,5
7 oleole.pl 37,5
7 redcoon.pl 37,5

Jak wybieraliśmy Najbardziej Przyjazne Sklepy Internetowe 2013

Warunkiem uczestnictwa w rankingu była - podobnie jak w poprzednich latach - popularność sklepu wśród internautów. Z każdej kategorii monitorowanej w ramach Megapanelu, w kategorii e-commerce/sklepy wybraliśmy po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie (od sierpnia 2013 roku do końca lipca 2013 r.) odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel (standard badania polskiego internetu) uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, połączyliśmy kategorie. Sklepy ocenialiśmy na podstawie kryteriów, podzielonych na 5 grup:

* procedura zamawiania i dostawa zakupów - funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki
* sposoby płatności - dostępne formy, raty, bezpieczeństwo
* interakcja z klientem - kanały kontaktu, subskrypcje informacji
* jakość obsługi - czas reakcji na maila, obsługa infolinii, fachowość udzielanych informacji
* łatwość dotarcia do informacji - wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq
* pozostałe - obecność w porównywarkach cen, opinie internautów o sklepie, unikalne narzędzia dla klientów.

**Przedświąteczne kuszenie klientów**

Grudzień to czas największych obrotów w e-sklepach. W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi, Polacy planują wydać średnio po około 1126 zł. Aż 46 procent Polaków deklaruje, że prezenty świąteczne kupi w internecie (badanie Zakupy Świąteczne 2013 firmy Deloitte). Wypadamy tu znacznie lepiej niż przeciętny Europejczyk, który częściej dokuje zakupu w tradycyjnym sklepie (68 procent). Zanim jednak dokonamy zakupu w internecie, zwykle porównujemy ceny i towary w różnych wyszukiwarkach i porównywarkach cen. W tym roku w internecie zamierzamy w sumie wydać ponad 26 mld złotych.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/101/m289893.jpg ) ] (http://www.money.pl/sekcja/ranking-sklepow-internetowych-2013/) *Gdzie robić zakupy? Wielki ranking e-sklepów * Money.pl po raz ósmy wziął pod lupę ponad 100 największych i najpopularniejszych sklepów. Polacy najczęściej pod choinkę zamierzają kupić: kosmetyki/perfumy i książki (39 proc.), słodycze (25 proc.), biżuterię/zegarek (19 proc.) oraz odzież/obuwie (18 proc.), a także gry wideo i płyty CD (12 proc.). Najczęściej jednak marzymy o tym, by pod choinką znaleźć gotówkę, książki oraz kosmetyki i perfumy.

Nic dziwnego, bo nie tylko internetowe sklepy rozpoczęły już przedświąteczne kuszenie klientów. W e-sklepach szczególnie teraz można liczyć na różnego rodzaju promocje, rabaty, bonusy czy niższe opłaty za dostawę towaru. Czasem, by uzyskać kod rabatowy, wystarczy gdy zapiszemy się na newsletter lub będziemy aktywni na fanpage'u e-sklepu albo zamieścimy komentarz pod zakupionym produktem.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: business news, ranking money.pl, giełda, kraj, raport, manager, it i telekomunikacja, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, porady, najważniejsze, e-biznes, ebiznes
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz