Notowania

Networking. Warto używać, bo nigdy nie wiadomo kiedy się przyda

Networking coraz szerzej wkracza do Polski, w tym także do sektora zarządzania. Znajduje swoje zastosowanie nie tylko w rekrutacji. Warto zatem przyjrzeć się rekomendacjom Bradforda oraz ocenić je krytycznie pod kątem polskich realiów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(nullplus/iStockphoto)

David Bradford, amerykański prawnik i biznesman w branży IT, obecnie Partner Zarządzający w firmie HireVue Inc, w swojej niedawnej książce €œ_ Up Your Game: 6 Timeless Principles for Networking Your Way to the Top _zachęca do stosowania networkingu oraz daje rady, jak skutecznie networkować.

Networking coraz szerzej wkracza do Polski, w tym także do sektora zarządzania. Znajduje swoje zastosowanie nie tylko w rekrutacji. Warto zatem przyjrzeć się rekomendacjom Bradforda oraz ocenić je krytycznie pod kątem polskich realiów.

Na początek należy zdefiniować networking. Jest to tak naprawdę pewien sposób bycia, podejście do prowadzenia biznesu, choć nie tylko, polegające na budowaniu kontaktów. Kontakty mogą mieć na celu rozwój biznesu poprzez zwykłe poszukiwanie nowych rynków, poszukiwanie nowych partnerów biznesowych, a mogą mieć na celu poszukiwanie nowych pracowników. Najważniejsze bowiem w networkingu jest chyba, ze nigdy nie wiadomo, do czego się przyda.

_ I do tego _ - także zaczyna Bradford – _ nigdy nie lekceważ żadnego kontaktu. Jeśli ktoś prosi Cię o pomoc – poświęć mu swój czas bo niewykluczone, że ta znajomość kiedyś w przyszłości Ci zaowocuje. _ Bradford podaje tutaj swoje przykłady, ja także mogę podać swoje. Jednego z moich ostatnich klientów poznałem na konferencji.

To akurat nic nadzwyczajnego, jednak wizytówka jaką otrzymałem: imię, nazwisko, nr telefonu oraz adres e-mail w domenie wp.pl czy innej podobnie, zupełnie nie wskazywała na to, że może to być wartościowy lead. Jednak zadzwoniłem, spotkałem się i prawda okazała się być zupełnie inna. Innego leada złapałem... o 2 w nocy w jednym z warszawskich klubów – Pan zapytał mnie, czy nie poczęstuję go papierosem.

A potem już od słowa do słowa. Wniosek płynie z tego prosty: nigdy nie wiemy, z kim akurat mamy do czynienia, z kim akurat zupełnie przypadkiem skrzyżowało nam drogi więc opowiadać o sobie o tym co robimy praktycznie każdemu. To tak naprawdę pokrywa się także z drugą rekomendacją Bradforda, czyli _ po prostu networkuj _ – z każdym i jak najczęściej.

Kolejną rekomendację można by określić słowami: buduj swój network zanim będziesz go potrzebował. Innymi słowy – buduj relacje z ludźmi zanim jeszcze wiesz, jaką wartość możesz od nich otrzymać. Bardzo często początkujący networkerzy nie działają zgodnie z tą zasadą. To naturalne – większość z nas jest nastawionych na szybkie efekty.

W przypadku networkingu jednak profity mogą przyjść po miesiącach, a nawet po latach i to czasami w obszarach, których w ogóle się nie spodziewaliśmy. Tak naprawdę ważna jest chemia, gdyż ludzie pracują i współpracują z ludźmi. Jeśli uda nam się poznać, z kim tę chemię _ złapiemy _ a to tego uzupełniamy się w obszarze kompetencji, umiejętności, wartości to taki kontakt z pewnością prędzej czy później przyniesie korzyść obu stronom.

Bradford twierdzi, że aby networkować trzeba przede wszystkim się pokazywać. Uważa on, że najlepszy networking udaje się prowadzić na żywo, osobiście, z czym trudno się nie zgodzić. Co jednak w sytuacji, w której nie można networkować osobiście. Wtedy warto pokazać się on-line, jednak trzeba zrobić to z głową. Sama obecność w mediach społecznościowych nie wystarczy – w Internecie trzeba być aktywnym, ale mądrze aktywnym. Można robić różne rzeczy – umieszczać swoje spisy, linkować materiały, komentować wpisy innych użytkowników. Ważne jest przy tym natomiast, aby nasze zachowania przejawiały pewne określone kompetencje, przewagi.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem Stowarzyszenia Mensa Polska (w latach 2012-2014 pełnił funkcję Członka Zarządu - Koordynatora ds. Rozwoju). Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od 5 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.*

Te przewagi mogą być różne – ktoś może być mistrzem ciętej riposty, ktoś może być świetnym sprzedawcą, ktoś może posiadać dogłębną wiedzę w pewnej dziedzinie. Jako że w różnych zawodach potrzebni są różni ludzie – nie warto silić się na pokazywanie wymyślonych, czy też pożądanych silnych stron. Należy eksponować te, które naprawdę posiadamy a z pewnością znajdzie się ktoś, kto będzie chciał z skorzystać z naszej wiedzy czy umiejętności.

Na końcu warto przytoczyć pewne trzy rady autora, czyli _ skupiaj się na innych _, _ buduj głębokie i długoterminowe relacje _ oraz _ opieraj relacje na miłości _, przy czym w tym ostatnim przypadku chodzi o to, że relacje parte były na głębokim uczuciu. Rekomendacje te są dobre, chociaż mogą być niebezpieczne. Z networkingiem jest trochę jak ze sprzedażą, gdyż w zasadzie jest to także sprzedawania siebie, swojego biznesu etc – na każdego działa coś innego.

Z moich doświadczeń wynika, że w 99% sprawdza się prosty i jasny przekaz, wręcz do bólu prosty i jasny. Nieważnie przy tym, czy rekrutujemy pracowników, czy rozmawiamy z klientem, czy tez partnerem biznesowym. Dzisiejsze czasu przepełnione są nowomową, slangiem marketingowym, tanimi chwytami manipulacyjnymi.

Oczywiście, można budować głębokie relacje i _ skupiać się na innych _, ale w przypadku netowrkingu każdy wie, że szuka osób do współpracy, która przyniesie korzyści obu stronom. Przesadne eksponowanie chęci pomocy, skupiania się na potrzebach drugiej osoby etc. może być zatem odebrane jako po prostu kłamstwo. Warto być zatem uczciwym, czyli dbać zarówno o interes drugiej strony jak i nie krępować się prezentowania swoich potrzeb i oczekiwań.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: networking, business news, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, manager, strategie, zarządzanie, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz