Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
business news
23.04.2010 11:52

Nokia rozczarowała i obniża prognozy

Szef Nokii Olli-Pekka Kallasvuo podkreśla, że konkurencja Google i Apple jest bardzo silna.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

Dobre telefony komórkowe nie wystarczą - ważne są także aplikacje. Jednak z tym Nokia ma jeszcze problemy. Pokazują to także wyniki kwartalne.

Nokia, największy na świecie producent telefonów komórkowych, zawodzi na istotnym i rosnącym rynku smartfonów. _ - Jesteśmy nadal narażeni na silną konkurencję na rynku telefonów komórkowych z najwyższej półki _, przyznał szef Nokii Olli-Pekka Kallasvuo przedstawiając wyniki kwartalne koncernu.

A te były rozczarowujące: Wprawdzie Nokia odnotowała wzrost zysku netto ze 122 do 349 mln euro przy obrocie w wysokości 9,5 mld euro, jednak dalszy rozwój fińskiej firmy wygląda mniej optymistycznie. Nokia obniżyła swoją prognozę zysków za rok 2010 na 11 do 13 procent. Konsekwencją tego był czasowy spadek notowań fińskiego koncernu o ponad 14 procent.

Słabe wyniki na rynku smartfonów są fatalną wiadomością. To właśnie smartfony są przyszłością branży. Urządzenia te są znacznie droższe od normalnych telefonów komórkowych i przynoszą producentom wyższe marże. Ponadto jestto jedyny sektor, na którym producenci urządzeń odnotowuje znaczny wzrost.

[

Nokia rzuca wyzwanie chińskim piratom ]( http://manager.money.pl/styl/media/artykul/nokia;rzuca;wyzwanie;chinskim;piratom,31,0,607263.html )

W porównaniu do konkurentów Nokia zarabia na swoich najlepszych modelach telefonów znacznie mniej. W pierwszych trzech miesiącach roku średnia cena sprzedaży smartfonu Nokii w połączeniu z usługami i aplikacjami kształtowała się na poziomie 155 euro. Tymczasem Apple zarabia na swoim telefonie i usługach 460 euro.

Nokia dostrzegła wreszcie, że Apple i Google są już daleko z przodu pod względem aplikacji i próbuje teraz koncentrować swoją działalność na usługach i oprogramowaniu dla telefonów. Jednak pod tym względem Apple bije Nokie na głowę oferując 130 tys. aplikacji na iPhona. Tymczasem w sklepie internetowym fińskiego producenta można znaleźć jedynie 9,5 tys. aplikacji.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na rynku urządzeń przeznaczonych na rynki rozwijające się. Nokia jest jedynym producentem tanich telefonów, który dzięki niskim kosztom produkcji osiąga jeszcze wystarczające marże. Na rynkach Środkowego Wschodu i Afryki sprzedaż Nokii wzrosła o jedną trzecią. Mimo to obroty osiągane na tamtych rynkach są jednak o połowę mniejsze niż w Europie.

[

Nokia na blisko miliardowym minusie ]( http://manager.money.pl/news/artykul/nokia;na;blisko;miliardowym;minusie,138,0,546954.html )

Znacznie lepiej wygląda sytuacja Nokia Siemens Networks, firmy powstałej z połączenia działów infrastruktury telekomunikacyjnej marek Nokii i Siemensa. Zysk operacyjny firmy wyniósł 15 mln euro.

W ubiegłym roku fińsko-niemiecka spółka joint venture odnotowała 122 mln euro straty. Szef Nokii Kallasvuo ostrzega jednak, że warunki rynkowe są trudne, a firmy z tej branży znajdują się pod presją chińskich producentów jak ZTE i Huawei, którzy wchodzą na rynki zagraniczne oferując konkurencyjne ceny.

ZOBACZ TAKŻE:

Tagi: business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz