Notowania

modlin
21.01.2013 15:52

Nowe decyzje w sprawie Modlina. Remont potrwa aż...

Roszczenia wobec wykonawcy przekroczyły już 900 tysięcy złotych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Jakub Kamiński)

Lotnisko w Modlinie może ponownie przyjmować duże samoloty pasażerskie w maju lub w kwietniu - powiedział prezes modlińskiego portu Piotr Okienczyc. Sytuacja portu w Modlinie była omawiana przez mazowieckich radnych. * *Politycy SLD chcą, by sprawę lotniska Modlin zbadała specjalnie powołana _ komisja śledcza _. Żądają też odwołania marszałka województwa Adama Struzika z PSL.

Lotnisko w Modlinie nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich od miesiąca. 22 grudnia 2012 r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów - o numerach 08 i 26 - czyli betonowych odcinków, po 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, co spowodowało, że samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych. Rejsy z Modlina zostały przeniesione do innych portów lotniczych, głównie na lotnisko Chopina.

Prezes modlińskiego portu poinformował radnych, że tego dnia rano spółka otrzymała ekspertyzy dotyczące pasa startowego i od razu przekazała je do mazowieckiego inspektora budowlanego. _ Czekamy teraz na decyzję nadzoru. Nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jaka ona będzie, ponieważ ekspertyza nie jest jednoznaczna _ - powiedział radnym prezes modlińskiego lotniska.

Wyjaśnił, że w ekspertyzie jest mowa o konieczności wymiany górnej warstwy nawierzchni pasa startowego. Poinformował, że jeżeli nadzór nie cofnie swojej decyzji dotyczącej zamknięcia pasa startowego, to nie będzie można z niego korzystać do czasu przeprowadzenia niezbędnych napraw, a wymianę będzie można zrobić dopiero wtedy, gdy temperatury wzrosną powyżej 0 st. C.

_ Naprawa potrwa na pewno kilka tygodni, a ponieważ zima na ogół w Polsce kończy się w marcu, to zakładam, że w kwietniu lub w maju lotnisko będzie w pełni działać _ - powiedział prezes. _ Otworzymy lotnisko najpóźniej latem _ - dodał.

Prezes wyjaśnił, że więcej informacji będzie można podać, gdy nadzór wyda decyzję odnośnie pasa startowego, a generalny wykonawca, który go budował, zaproponuje technologię jego naprawy. _ Technologię ma przedstawić generalny wykonawca, ale ona będzie sprawdzana. Będzie konsultowana zarówno z nadzorem budowlanym, jak również Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, który z nami współpracuje. Eksperci będą oceniać, czy to, co będzie przedstawione, jest dobre, czy nie, czy spełni wszystkie warunki i będzie nas zabezpieczać na wiele lat i nie powtórzy się to, co stało się teraz _ - powiedział.

Okienczyc zapewnił radnych, że spółka przedstawi harmonogram napraw najszybciej, jak to będzie możliwe.

Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego Jaromir Grabowski powiedział, że ekspertyza w sprawie drogi startowej lotniska w Modlinie już do niego dotarła. _ W ciągu 2-3 dni zapadnie decyzja _ - dodał.

Jak powiedziała Karina Lisowska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ULC czeka na decyzję nadzoru. Od niej będzie uzależniał swoje dalsze działania dotyczące lotniska w Modlinie.

Jak poinformowali mazowieckich radnych przedstawiciele władz lotniska w Modlinie, każdy dzień zamknięcia części drogi startowej oznacza dla spółki 150-170 tys. zł utraconych przychodów. Władze portu chcą, by pokrył je generalny wykonawca, który budował pas startowy. Wiceprezes lotniska Marcin Danił poinformował, że spółka wystosowała do wykonawcy - firmy Erbud - notę obciążeniową, w której domaga się wypłacenia ponad 900 tys. zł z tytułu utraconych przychodów w grudniu ub.r. W rozmowie z dziennikarzami Okienczyc powiedział jednak, że nie jest w stanie oszacować, kiedy pieniądze trafią do portu. _ To są trudne rozmowy (...) może to być trudna dyskusja _ - wyjaśnił.

Dodał, że trwają prace nad programem, który ma pomóc spółce przetrwać ten najtrudniejszy czas zamknięcia pasa startowego. _ Jesteśmy na dziś zabezpieczeni tak, by lotnisko przetrwało. Już rozpoczęliśmy prace nad wszelkimi wariantami restrukturyzacji spółki, tak by maksymalnie obniżyć koszty _ - powiedział prezes portu.

_ - Złożyliśmy wniosek o powołanie pierwszej w historii odrodzonego samorządu terytorialnego w Polsce komisji śledczej, sejmikowej, która ma wyjaśnić Modlingate _ - poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej sekretarz generalny Sojuszu, zarazem mazowiecki radny Krzysztof Gawkowski.

Komisja miałaby wyjaśnić przyczyny problemów z pasem startowym na lotnisku w Modlinie. _ Dlaczego 370 mln zł dla inwestycji kluczowej dla infrastruktury województwa i kraju jest dzisiaj zaprzepaszczonych; dlaczego pas startowy, który kosztował 107 mln zł, po zaledwie czterech miesiącach swojej pracy nie działa; dlaczego blisko 100 tys. pasażerów portu lotniczego nie może korzystać z jego usług _ - pytał Gawkowski.

Jak dodał, jest czymś _ nienormalnym _, że wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydaje decyzję o zamknięciu pasa startowego po zaledwie czterech miesiącach jego użytkowania.

_ - Dzisiaj już wiadomo, że istnieje prawdopodobieństwo rozbiórki całego pasa i budowy nowego, czyli utraty 107 mln zł, bo trzeba będzie przeprowadzić nową procedurę inwestycyjną. Coś jest nie tak: albo zawiniła firma, która to budowała ze złych materiałów, albo źle była napisana specyfikacja dotycząca użycia tych materiałów, ale są osoby, które to akceptowały _ - zaznaczył sekretarz SLD.

Zdaniem Gawkowskiego odpowiedzialny za sytuację w porcie jest marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Polityk dodał, że jeden z najbliższych współpracowników polityka PSL - Marek Miesztalski - pełni funkcję szefa rady nadzorczej spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

_ - To wszystko świadczy o tym, że mamy do czynienia z głęboko ukrytymi sprawami, których wyjaśnienia nie chce na pewno marszałek, gdyż mogłyby to skompromitować nie tylko jego, ale cały PSL. Apelujemy więc do prezesa Stronnictwa Janusza Piechocińskiego, żeby miał odwagę i odwołał Adama Struzika z funkcji zielonego barona województwa mazowieckiego _ - powiedział sekretarz Sojuszu.

_ - Mam nadzieję, że zmiana na kongresie PSL nie była zmianą tylko nazwiska, ale przede wszystkim zmianą jakościową, która pokaże, że prezes Piechociński ucina na samym początku takie sprawy jak Elewarr, dzisiaj Modlingate _ - dodał.

Pietruczuk chciałby z kolei wyjaśnienia: dlaczego do tej pory na lotnisku Modlin nie uruchomiono systemu ILS - wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności; kiedy będzie czynny pas startowy; kto ewentualnie zapłaci za jego rozbiórkę i budowę nowego; dlaczego wciąż opóźnia się budowa linii kolejowej do lotniska Modlin, a także co dalej z inwestorami, którzy prowadzą działalność gospodarczą na terenie lotniska Modlin, a którzy codziennie ponoszą straty z powodu zamknięcia portu. Pietruczuk powiedział, że SLD oczekuje ponadto dymisji Okienczyca.

Czytaj więcej w Money.pl
Lotnisko w Modlinie pozostanie zamknięte? Na lotnisku w Modlinie nie wykonano wszystkich prac naprawczych pasa startowego, wymaganych przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
SLD chce komisji śledczej. Tym razem... -_ To wszystko co dzieje się od 22 grudnia, jest skandalem w skali całego kraju _.
Tagi: modlin, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz