Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Katarzyna Ogórek
|

Operatorzy wydali na reklamy najwięcej - 850 mln zł

0
Podziel się:

To najhojniejsi reklamodawcy. Wszyscy w tym roku wydadzą na reklamę w mediach 7 mld złotych.

Operatorzy wydali na reklamy najwięcej - 850 mln zł
(Wonderwolf/Dreamstime.com)

W minionym roku wydatki reklamowe na wszystkie media w Polsce sięgnęły prawie 6,9 mld zł. Były wyższe od zeszłorocznych o 800 milionów złotych, czyli o około 13 procent. W tym roku wzrost będzie nieco mniejszy, bo szacuje się, że nie przekroczy 10 procent.

Branża telekomunikacyjna zostawiła w mediach w pierwszej połowie 2008 roku najwięcej pieniędzy, bo aż 850 mln złotych. Ponad połowę, bo 473 mln złotych wydały telekomy z pierwszej dziesiątki rankingu największych budżetów reklamowych: Era, Play, TP SA, Plus i Orange.

- _ Nie ma w tym nic zaskakującego. Największymi budżetami reklamowymi w telewizji i internecie walczą o rzesze klientów _ - mówi w Money.pl Jarosław Sosiński, managing director Zed Digital.

Rynek telekomunikacyjny jest też mocno ograniczony, więc walka jest zacięta i toczy się o dużą stawkę. - _ Od zawsze branża telekomunikacyjna, którą tworzy zaledwie kilka podmiotów, królowała w tego typu rankingach - _mówi Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting.

*Źródło: *expert-monitor.pl (badanie obejmowało telewizję, radio, gazety, magazyny, outdoor oraz kina; oprac. na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów)

Tuż za firmami telekomunikacyjnymi uplasowali się producenci leków. Instytucjom finansowym łączny budżet sięgający 478 mln zł pozwolił zająć czwarte miejsce. Dziesiątkę najbogatszych zamykają producenci szamponów, którzy na emisję reklam wydali już w tym roku ponad 195 mln złotych.

*Źródło: *expert-monitor.pl (badanie obejmowało telewizję, radio, gazety, magazyny, outdoor oraz kina; oprac. na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów)

Ranking ulega pewnym modyfikacjom, jeśli porównamy gigantów wyłącznie pod względem wydatków na reklamę telewizyjną. W ten sektor wciąż, mimo rosnącej potęgi Internetu, inwestuje się najwięcej pieniędzy.

Telekomy zajęły podium

W telewizji w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku panował Plus. Tuż za nim Era i Orange. W blokach reklamowych serki marki Danone pojawiają się zdecydowanie rzadziej od telefonów w abonamentowych promocjach, dlatego w rankingu mają dopiero czwartą pozycję. W telewizję wierzy też jedyny w pierwszej dziesiątce ubezpieczyciel - Axa, któremu wydatki rzędu 37 mln zł zagwarantowały ósmą pozycję w rankingu.

*Źródło: *Badanie AGB Nielsen (styczeń-czerwiec 2008)

Inaczej wyglądało to w zeszłym roku. Rok 2007 zdecydowanie należał do koncernu Unilever. Zostawił on we wszystkich telewizjach łącznie 423,6 mln złotych. O wiele mniejszym budżetem drugie miejsce w rankingu za zeszły rok wywalczył sobie konkurencyjny koncern Procter&Gamble, wydając 291,5 mln złotych. Dopiero potem pojawił się Polkomtel (Plus) z budżetem w wysokości 268,2 mln zł, zaraz potem Nestle (255,8 mln zł) i Polska Telefonia Cyfrowa (242,4 mln zł).

Polkomtel to jedyny operator, który obniżył swoje wydatki na media o 3 proc., podczas gdy konkurencyjne telekomy je zwiększyły: PTK - o 10 proc., Play - o 15 proc. i PTC aż o 43 procent.

- _ Największe wsparcie reklamowe w I półroczu 2008 otrzymała oferta abonamentowa. Zwiększyliśmy też wydatki na komunikację oferty pre-paid, co związane było z wprowadz eniem na rynek nowej marki 36,6 _ - mówi w rozmowie z Money.pl rzecznik prasowy Polkomtela Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska.

Struktura wydatków reklamowych telekomów (mln zł)
Play Plus Era Orange
Telewizja 54,1 129,4 132 98
Radio 7,9 20,5 17,7 19,8
Magazyny 6,3 11,1 18,6 9,1
Gazety 12 13,2 28,7 9,5
Outdoor 13,3 18,6 28,8 17,6
Kina 2,4 3 7,1 2,5

Źródło: Expert Monitor dzięki uprzejmości Universal McCann

Wszystkie telekomy w pierwszej połowie tego roku największą część budżetów reklamowych zostawiły w telewizji. Najwięcej - Era, najmniej - Play. Kolejny rekord w wykonaniu Ery to reklama zewnętrzna i prasowa. Polska Telefonia Cyfrowa zostawiła tam po 28 mln złotych.

Plus i Orange najbardziej wierzą w telewizję i radio. Orange w reklamę radiową, jak wynika z danych Expert Monitor zdecydował się w tym roku zainwestować o 95 proc. więcej niż w poprzednim. Era również wróciła do radia, w tym roku wydała na emisję reklam w stacjach 200 procent więcej.

PKO BP walczy z ING o wpływy w telewizji

Instytucje finansowe są dość słabo reprezentowane wśród najhojniejszych reklamodawców telewizyjnych. W pierwszej czterdziestce największych budżetów reklamowych znalazło się zaledwie sześć banków. Jarosław Sosiński z Zed Digital powodu upatruje w załamaniu na giełdzie. - _ Instytucje finansowe musiały ostatnio zacisnąć pasa. Uszczupliły też więc budżety reklamowe _ - mówi.

Na czele, łeb w łeb największy polski bank i mniejszy, reklamowany z wielkim sukcesem przez aktora Marka Kondrata bank, który "musi zarabiać". Oba póki co wydały po 71 mln złotych na emisję spotów.

*Źródło: *Badanie AGB Nielsen (wydatki na reklamę telewizyjną
w okresie styczeń - czerwiec 2008)

O klientów walczą również uzbrojone w twarze znanych nie tylko z telewizji gwiazd banki: BZWBK (ten w towarzystwie Clees'a oraz Leo Beenhakkera), BPH (z udziałem Janusza Weissa) oraz Raiffeisen, który w niezbyt udany sposób podczepił się pod najsłynniejszą aktorską rodzinę z Krakowa - Jerzego i Macieja Stuhra. Dość wysoką cenę za reklamę bez gwiazdorskiej obsady zapłacił GE Money Bank. Za emisję kreskówki o kredycie hipotecznym zapłacił niespełna 5 mln złotych.

Królowa jest tylko jedna. Telewizja

Pieniędzy w reklamie internetowej przybywa najszybciej, ale to wciąż promocja w telewizji jest najpopularniejsza. W zeszłym roku to właśnie w telewizjach wydano 47 proc. budżetów firm przeznaczonych na reklamę.

Najwięcej wówczas zarobił Polsat przyciągając do siebie 23,5 proc. wszystkich budżetów reklamowych. Do kasy Polsatu wpłynęło z tego tytułu w zeszłym roku 2,25 mld złotych. W TVN-ie niewiele mniej, bo 2,19 mld złotych. Wszystkie telewizje odnotowały wzrost przychodów z reklam.

W tym roku, jak prognozuje Agora, ten sektor ma wzrosnąć ok. 11 procent. Bardziej odważne szacunki mówią nawet o 22-procentowym wzroście.

Struktura rynku reklamowego w 2007 roku (mld zł)
_ medium _ _ suma wydatków na reklamy _
telewizja 3,77
prasa 2,14
radio 0,51
internet (tylko display) 0,33

Źródło: Ad.Media Raport (CR Media Consulting); Szacowana na podstawie oficjalnych cenników wartość netto (bez uwzględnienia rabatów i barterów)

- _ Telewizja nie przestanie być ulubionym medium reklamodawców, bo są oni do niej przyzwyczajeni, poza tym najlepiej kształtuje świadomość marki. Emisja w telewizji najlepiej zapada odbiorcom w pamięć _ -mówi w rozmowie z Money.pl Jarosław Sosiński z Zed Digital.

10 procent wzrośnie rynek reklamy zewnętrznej. Najmniejszy wzrost zanotują stacje radiowe - maksymalnie 7 procent. CR Media Consulting szacuje, że w tym roku wydatki na reklamę w internecie wzrosną o co najmniej 35 procent.

ZOBACZ TAKŻE:

Rynek reklamy internetowej szybko rośnie, bo ma praktycznie nieograniczone możliwości. Z niej też korzysta się coraz częściej, bo w telewizji zwyczajnie brakuje miejsca na emisję kolejnych spotów. Prawo unijne pozwala na przeznaczenie wyłącznie 12 minut z każdej godziny na spoty. W przypadku telewizji publicznej długie filmy i programy dodatkowo blokują możliwość wykorzystania tego limitu.

reklama
business news
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)