*Peugeot zawiera sojusz z Mitsubishi i za co najmniej 300 milionów euro buduje nowy zakład produkcyjny pod Moskwą. Ma ruszyć za trzy lata. *
Francuski koncern motoryzacyjny PSA Peugeot Citroën i Mitsubishi Motors współpracują od 2005 roku. Teraz stworzą joint venture i będą produkować w Rosji auta terenowe oraz samochody niższej klasy średniej. Planowany zakład ma powstać pod Kaługą (180 km na południowy zachód od Moskwy). _ - Koszty nowej inwestycji Peugeota wyniosą od 300 do 350 mln euro _ - poinformował szef koncernu Christian Streiff.
Fabryka zatrudni 3 tys. pracowników a produkcja ma ruszyć w 2011 roku. Rocznie z taśm ma zjeżdżać 160 tys. pojazdów, z tego 50 tys. mają to być samochody terenowe, które trafią na rynek pod trzema markami: Peugeot, Citroën i Mitsubishi. Francuzi będą mieli 70 procent udziałów w joint venture, Japończycy pozostałe 30 procent. _ - Stosownie do tego będzie wyglądał podział produkowanych tam samochodów _ - zapowiada Streiff. W Europie PSA produkuje już SUVa peugeot 4007 i citroëna C-Crosser, które bazują technicznie na terenowym Mitsubishi Outlanderze.
Ogromne wskaźniki wzrostu rosyjskiego rynku nęcą obecnie większość producentów samochodów. W ubiegłym rynek odnotował wzrost o 64 procent. Według szefa PSA chłonność rynku może przekroczyć bardzo szybko granicę trzech milionów sprzedanych samochodów rocznie. Obecnie na tysiąc Rosjan przypada 200 samochodów. Tymczasem w Niemczech na 1 tys. obywateli samochód posiada 550. W 2010 roku 45 mln rosyjskich gospodarstw domowych będzie stać na własny samochód, mówi z entuzjazmem także szef Volkswagena Martin Winterkorn.
Jak na razie Europejczycy odgrywają w Rosji drugorzędną rolę. Według własnych informacji, udział PSA w tamtejszym rynku to 1,5 procent. Dzięki nowemu zakładowi w niedalekim czasie udział ma być rozbudowany do 5-6 procent. Do koncernu Volkswagen należy 3 procent rynku. Największym nie rosyjskim producentem samochodów jest General Motors. Przed kilkoma laty GM uruchomił nowy zakład produkcyjny w Sankt Petersburgu, w którym obok Chevroletów produkowany jest Opel Antara.
Swoją produkcję w Kałudze Volkswagen uruchomił już pod koniec 2007 roku. Docelowo w zakładach ma powstawać 150 tys. pojazdów rocznie, długoterminowo nawet dwa razy tyle. Obecnie montowane są tam VW Passaty i Skody Octavie, które pochodzą z zakładów w Niemczech i Czechach. Volkswagen Rus, jak nazywa się przedsiębiorstwo, ma zatrudniać docelowo 3 tys. pracowników. Tymczasem plany produkcji samochodów osobowych w Rosji porzucił Mercedes. Koncern zastanawia się teraz nad lokalną produkcją samochodów ciężarowych.
Konkurent Peugeota Renault wybrał inna drogę zdobycia rosyjskiego rynku. Renault zawarł strategiczne przymierze z wiodącą na rynku rosyjskim firmą AvtoVAZ, lepiej znaną pod marką Łada. Francuzi chcą w przeszłości przejąć 25 procent udziałów w AvtoVAZ oraz pomóc w modernizacji linii produkcyjnych oraz przy designie aut. Wiodący jeszcze na rynku AvtoVAZ traci powoli udziały w rynku na rzecz konkurencji z importu. Należąca do Renault Dacia zbuduje w Rosji za 230 mln euro linię do produkcji końcowej Logana.
Także PSA chce więcej: według szefa koncernu nowy zakład w Kałudze będzie można bez problemu rozbudować.