Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
reklamy
16.05.2008 06:30

Pięć najbardziej bulwersujących reklam

W reklamie Vision Express dopatrzono się ukrytych wulgaryzmów, a w spocie Winiar złamania przepisów BHP.

Podziel się
Dodaj komentarz

Najwięcej kontrowersji w pierwszym kwartale tego roku *wzbudziła **reklama nowego operatora komórkowego Mobilking - 25 osób poskarżyło się na nią do Krajowej Rady. 280 osobom nie spodobała się z kolei kampania marki House. *

I choć nie zawsze jest tak, że szum wokół reklamy świadczy o jej skuteczności, to jednak warto zobaczyć, kto i w jaki sposób sprowokował odbiorców do pisania skarg.

Reklamie Mobilking zarzucano, że dyskryminuje i obraża kobiety. Film pokazywał, że kompletnie nie radzą sobie one z wykonywaniem zwyczajowo męskich zadań. Billboardy House'a promujące dziewictwo nie spodobały się głównie stróżom moralności.

Porządku w świecie reklamy zasadniczo pilnują trzy instytucje. Mimo że każda z nich ma inną specyfikę, to do wszystkich wpływają skargi odfot: house.pl[

zobacz najbardziej nielubianą kampanię reklamową w Polsce ]( http://www.money.pl/galeria/kontrowersyjna;kampania;reklamowa;marki;house,galeria,1006,0.html ) zbulwersowanych konsumentów.

*KRRiTV walczy o cichsze reklamy *

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest urzędem państwowym. Musi więc reagować na każde zgłoszenie od konsumentów. Interweniuje w sytuacjach, które leżą w jej kompetencjach, czyli określonych w art. 16 i 17 Ustawy o radiofonii i telewizji.

Dyrektor departamentu prezydialnego Krajowej Rady Anna Szydłowska-Żurawska z uśmiechem opowiada, że skarżący dzielą się na kilka grup.

- _ Największą z nich tworzą widzowie, których z definicji drażnią bloki reklamowe. Nazywam ich grupą przeciwników reklam. Niemal każdy spot uważają za skandal. Potem są przeciwnicy przerywania filmów reklamami oraz wojownicy o przyciszanie bloków reklamowych - opowiada Szydłowska-Żurawska . _

Ale i do Krajowej Rady zgłaszają się widzowie oburzeni treścią reklam. Skargi - mailowe, przesyłane listem albo faksem - dotyczą głównie erotycznych podtekstów w reklamach lub scen drastycznych. Popularnym przykładem z pierwszej grupy jest oprotestowana reklama telewizorów LG, w której pokazano - również w okolicy dobranocki - parę uprawiającą seks.

Drastyczne sceny - według zbulwersowanych telewidzów - zawierała reklama piwa, w której pokazano - i zaraz potem uśmiercono - owieczkę.

Najczęściej zaskarżane do KRRiT reklamy
_ Reklama _ _ Liczba skarg _ _ Kto skarżył _ _ Dlaczego _
Mobilking 25 osoby prywatne Reklama dyskryminuje kobiety przedstawiając je jako osoby nieporadne, których próby radzenia sobie w trudnych sytuacjach kończą się niepowodzeniem.
Fiat 500 3 osoby prywatne Prezes UOKIK nie podjął w tej sprawie interwencji. Rada Reklamy stwierdziła, że reklama jest sprzeczna z dobrymi obyczajami z uwagi na wykorzystanie ważnych społecznie wydarzeń, postaci i miejsc do celów komercyjnych.
Halls 3 osoby prywatne Reklama może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich.
Zakłady bukmacherskie Fortuna 2 firma Star-yp Sport Sp. z o.o. oraz TVN S.A. Złamano Art.16 b pkt. 5 Ustawy o radiofonii i telewizji.
Winiary 1 Główny Inspektor Pracy Złamano przepisy BHP przedstawiając pracowników budowlanych w trakcie pracy bez niezbędnych zabezpieczeń.

ZSRR nie pozwoli obrazić konsumentów

Jedna z instytucji monitorujących rynek reklam to istniejący od ponad roku Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy (ZSRR), który skupia reklamodawców, media i agencje reklamowe. To on decyduje, czy reklamy są zgodne z branżowym kodeksem etycznym. Skargi, które wpływają do stowarzyszenia nie muszą więc powoływać się na paragrafy i regulacje prawne. Argumentem są tu odczucia konsumentów.

Przy stowarzyszeniu działa Komisja Etyki Reklamy, która na cyklicznych spotkaniach rozstrzyga, czy skargi składane przez konsumentów oraz firmy i inne stowarzyszenia są uzasadnione. Jeśli sędziowie uznają, że reklama rzeczywiście narusza normy społeczne lub mogłaby kogoś urazić, rozpowszechniają w mediach swoją opinię skłaniając środki przekazu do zablokowania emisji reklamy, a odpowiednie urzędy do działania.

Tak też było w przypadku Stowarzyszenia Promarka , które do Rady Reklamy zwróciło się w sprawie spotu wody mineralnej. Rada przekazała z kolei sprawę do UOKiK, który badał nie tyle zgodność z Kodeksem Etyki Reklamy, ile zasadność wykorzystanych argumentów.

- _ Nie można emitować reklam, które bez potwierdzenia naukowego rekomendują szampon dla łysych, po którym odrastają włosy _ - mówi Konrad Drozdowski, zastępca dyrektora generalnego Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

| Najciekawsze skargi do Komisji Etyki Reklamy |
| --- |
| * Na posiedzeniu 3 stycznia 2008 roku Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę na reklamę telewizyjną Vision Express, w której widz dopatrzył się wulgaryzmów w postaci skrótów ukrytych na tablicy okulistycznej. Komisja ich nie dostrzegła. * Zaraz potem rozpatrywano sprawę reklam, w której użyto hasła _ Media Markt - nie dla idiotów _. Skarżący - przyszły psycholog - poczuł się urażony. Stanął też w obronie osób upośledzonych umysłowo. Bezskutecznie, bo skargę oddalono. * Komisja podzieliła natomiast uwagi jednego z widzów, który zarzucał reklamie środków odchudzających przekłamanie. _ Jest to jakiś preparat wspomagający wydalanie toksyn z ciała, a ile to toksyn z ciała można wydalić w 24 godziny? _ - pisał zbulwersowany. * Komisja nakazała też zmodyfikowanie reklamy środka homeopatycznego Oscillococinum, która zapewniała, że _ skutecznie radzi on sobie z przeziębieniem i grypą _. Okazało się, że producent nigdy nie przedstawił wiarygodnych badań potwierdzających tę tezę. * Po stronie dyskryminowanych w
reklamie banku ING mężczyzn, przedstawianych jako maszynki do zarabiania pieniędzy, stanęli nie tylko skarżący, ale i komisja. Uznano, że film uczy postrzegania wartości człowieka jedynie przez zarabianie pieniędzy. * Allianz - po interwencji Komisji Etyki Reklamy - wycofał hasło _ najtańsze OC i AC _. Osoba, która wniosła skargę, znalazła bowiem na rynku ofertę o połowę tańszą od rzekomo najtańszej w Allianz Direct. |

W ubiegłym roku do ZSRR wpłynęło 121 różnych skarg. Najwięcej z nich, bo aż 19 dotyczyło kampanii _ Stop pneumokokom _. Drugie miejsce w rankingu najbardziej nielubianych zajęła kampania marki Play. W tym roku palmę pierwszeństwa przejęły zdecydowanie marki: House, Mobilking oraz Red Bull.

Na pierwszą z nich, reklamę wykorzystującą podteksty seksualne, poskarżyło się 280 osób. 30 osobom nie spodobał się dyskryminujący kobiety spot Mobilkinga. Na to, że w reklamie napoju energetyzującego wystąpiło czterech króli, poskarżyło się z kolei siedem osób.

W pierwszym kwartale tego roku do stowarzyszenia wpłynęło już 370 skarg. - _ Jak dotąd wszystkie złożyli konsumenci, nie firmy. Najczęściej skarżą się na reklamy outdoorowe (ok. 70 proc. skarg), w dalszej kolejności na telewizyjne, najrzadziej na radiowe oraz internetowe _ - mówi Konrad Drozdowski ze Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

UOKiK kontroluje obniżki i obietnice

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów również rozpatruje skargi prywatne. Interweniuje jednak tylko wtedy, kiedy w sprawie chodzi o interes społeczny, a nie, na przykład, o obrazę uczuć. Tak było w przypadku reklamy wody mineralnej. Urząd sprawdzał, czy informacja o tym, że po spożyciu wody można zacząć świecić, jest prawdziwa.

Urząd interweniował wielokrotnie również w sprawach fałszywych obniżek oraz przekłamanych gazetek reklamowych, gdzie produkt na zdjęciu kompletnie nie przypomina oryginału.

W przypadku, gdy reklama narusza zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK może zablokować jej emisję oraz nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

| Najciekawsze sprawy UOKiK |
| --- |
| * Obecnie UOKiK zajmuje się między innymi świąteczną promocją Orange, która - jak się okazało - nie obowiązywała w święta. Darmowe rozmowy z trzema wybranymi osobami w ramach oferty - _ Bliskość tworzy święta _ nie obowiązywały bowiem w dniach: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. * W marcu z kolei stwierdzono, że spółka Dospel stosowała nieuczciwą reklamę poprzez podanie w ogłoszeniu prasowym cen netto swoich produktów, co jest niezgodne z prawem. Na spółkę została nałożona kara w wysokości 5 tys. złotych. * Zakończone w lutym postępowanie wykazało natomiast, że jedna z tczewskich pizzerii podaje nieprawdziwą informacje dotyczącą rozmiarów pizzy. W toku postępowania przedsiębiorca dobrowolnie zmienił praktykę. |

| Komentarz Money.pl |
| --- |
|

Katarzyna Ogórek, redaktorka serwisu Manager.money.pl Nie jest łatwo rozstrzygnąć, czy kontrowersja albo oburzenie mogą być miarą skuteczności kampanii reklamowej. Wydaje się, że tak, bo nawet jeśli nie skłoni to klientów do natychmiastowego zakupu, to przynajmniej spowoduje burzliwą dyskusję o produkcie. Z drugiej jednak strony, kiedy niedługo po ataku na WTC na jednym ze warszawskich sklepów pojawiła się bardzo kontrowersyjna reklama w postaci wbitego w ścianę samolotu z podpisem _ U nas wszyscy bezpiecznie lądują _, klienci uznali ją za mało bulwersującą, a raczej ciekawą i żadnej dyskusji na ten temat nie było. Dodatkowo, jeśli reklama jest tak kontrowersyjna, że powoduje lawinę skarg i interwencję odpowiednich urzędów, zwykle kończy się to zablokowaniem jej emisji i chwilę potem ślad po niej ginie. |

Tagi: reklamy, business news, wiadomości, gospodarka, manager, strategie, marketing i sprzedaż, najważniejsze, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz