Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
wyniki pll lot
11.12.2013 13:46

PLL LOT ujawnia kondycję finansową. Jest strata

Przewoźnik boryka się z olbrzymimi trudnościami finansowymi. W 2012 roku jego strata netto wyniosła 400 milionów złotych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Wojciech Strozyk/Reporter)

111 milionów złotych. To kwota, o jaką Polskie Linie Lotnicze LOT poprawiły swój wynik finansowy na działalności podstawowej w okresie styczeń-listopad 2013 roku, w porównaniu do kwoty zapisanej w _ Planie Restrukturyzacji _. Przewoźnik zakończy ten rok ze stratą na działalności operacyjnej na poziomie około 20 milionów złotych.

Dobre dane finansowe to efekt realizowanych w spółce zmian. Jednak ostatnie miesiące to dopiero początek restrukturyzacji. Kluczowy, trudny i pełen wyzwań będzie rok 2014.

Według aktualnej prognozy, polski przewoźnik zakończy ten rok ze stratą na działalności operacyjnej na poziomie około 20 milionów złotych. To o 122 mln zł lepszy wynik niż zakładał _ Plan Restrukturyzacji _, który przewidywał 142 mln zł straty na koniec 2013 roku.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/19/m37907.jpg ) ] (http://manager.money.pl/prosto-z-firm/artykul/lot;porozumial;sie;z;boeingiem;co;dostanie,39,0,1439783.html) *LOT porozumiał się z Boeingiem. Co dostanie? * - _ Jest ono satysfakcjonujące dla obu stron_ - twierdzi przewoźnik. _ _ _ _ _ _ _ _Szczególnie dobry był trzeci kwartał, w którym LOT wypracował zysk na działalności podstawowej na poziomie 100,5 mln zł, wobec 20,0 mln zł w 2012r. (wzrost o 402 proc.). Taka poprawa była możliwa dzięki konsekwentnej realizacji _ Planu Restrukturyzacji _, czyli obniżeniu kosztów przy jednoczesnym generowaniu dodatkowych przychodów. Podjęte działania skutkują tym, że sytuacja gotówkowa spółki jest w tej chwili o 162 mln zł lepsza niż zapisano w Planie.

Warto podkreślić, że podpisane w poniedziałek porozumienie z Boeingiem regulujące spór dotyczący okresu, gdy Dreamlinery LOT-u nie wykonywały rejsów dalekodystansowych, ma niewielki wpływ na dane za rok 2013. W większości wpływ tej umowy na wynik będzie widoczny dopiero w 2014 roku.

Osiągnięcie dobrych rezultatów było możliwe dzięki oszczędnościom w zużyciu paliwa, zmniejszeniu kosztów administracyjnych oraz osobowych poprzez restrukturyzację zatrudnienia a także zmniejszenie kosztów dystrybucji biletów. Efekty przynoszą też renegocjacje umów z dostawcami.

Z drugiej strony wygenerowane zostały dodatkowe wpływy. LOT lepiej zarządza siatką połączeń, zwiększone są możliwości transferowania dla pasażerów, poprawiła się elastyczność oferowanych taryf, wprowadzone zostały nowe. Przewoźnik uruchomił dodatkowe usługi i poszerzył kanały dystrybucji m.in. dzięki rozwiązaniom mobilnym. Znaczące było też podpisanie umów na oferowanie czarterów do 8 kurortów na świecie samolotem B787 Dreamliner.

Dreamlinery są obecnie mocnym atutem przewoźnika w stosunku do konkurencyjnych linii. Dzięki tej maszynie, aż o 82 proc. wzrosła w okresie styczeń-listopad br. (w porównaniu do 2012 roku) liczba pasażerów w klasie Biznes oraz Premium. Od lipca br., dynamiki wzrostu przekraczają 100 proc.

_ Satysfakcjonujący jest również wskaźnik load factor (czyli obłożenia miejsc w samolotach), który wyniósł 77 proc. Tak dobry wynik został osiągnięty mimo równoczesnego zmniejszenia liczby połączeń, zewnętrznych ograniczeń operacyjnych (uziemianie Dreamlinerów przez kilka miesięcy) oraz w czasie trudnego procesu restrukturyzacji firmy. Warto dodać, że w szczycie sezonu - w ciągu letnich miesięcy load factor dla Dreamlinera wynosił ponad 90 proc - _ czytamy w komunikacie przesłanym przez spółkę.

Kończący się rok to jednak dopiero początek restrukturyzacji. Decydujący będzie przyszły. Przed LOT-em stoją spore wyzwania, m.in. utrzymanie płynności finansowej, pozycji rynkowej w sytuacji zwiększonej konkurencji, uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej dla _ Planu Restrukturyzacji _, maksymalne zmniejszenie drugiej transzy pomocy publicznej, efektywne wykorzystanie 6-go Dreamlinera w sytuacji, w której linia nie może zwiększać oferowania, a także próba pozyskania inwestora strategicznego.

Mimo wyzwań, dzięki obiecującym wynikom, LOT ponownie odracza wystąpienie o wypłatę zaplanowanej wcześniej drugiej transzy pomocy publicznej. Zgodnie z _ Planem Restrukturyzacji _powinna ona zostać wypłacona w sierpniu. Spółka robi wszystko, by o drugą transzę wystąpić jak najpóźniej i by była to kwota jak najmniejsza.

Przewoźnik spodziewa się również w najbliższym czasie sygnałów ze strony Komisji Europejskiej co do założeń _ Planu Restrukturyzacji _. Plan, złożony przez Ministerstwo Skarbu Państwa do KE 20 czerwca br., zawiera szereg strategicznych kroków dotyczących przyszłości LOT-u.

Jednym z jego filarów jest modernizacja floty przewoźnika oraz efektywne wykorzystanie samolotów, z podkreśleniem dominującej roli Dreamlinerów jako floty dalekodystansowej.

Przewoźnik boryka się z olbrzymimi trudnościami finansowymi. W 2012 roku jego strata netto wyniosła 400 milionów złotych. Na ratunek kondycji LOT-u na fotel prezesa powrócił Sebastian Mikosz.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: wyniki pll lot, pll lot, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz