Notowania

PLL LOT upadnie. Wojna cenowa z Ryanairem go dobije

Polski przewoźnik poprosi o blisko 400 milionów złotych pomocy. Nowe pomysły na jego ratowanie, to mrzonki - mówią eksperci.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Jakub Kamiński)
Przed prezesem LOT-u Sebastianem Mikoszem <br>stoi trudne zadanie

- _ Nie boimy się konkurencji ze strony tanich linii. Niska cena biletów nie jest najważniejsza _ - tak przedstawiciele PLL LOT komentują zapowiedź Ryanaira o uruchomieniu krajowych połączeń lotniczych w Polsce. To jednak tylko dobra mina do złej gry. Polski przewoźnik wciąż ponosi duże straty i nie uda mu się przetrwać bez dodatkowej pomocy z budżetu państwa. W październiku poprosi o kolejne co najmniej 380 mln złotych._ - To nie koniec, chętnych na kupno nie ma, a utworzenie Polskiego Holdingu Lotniczego to mrzonki. LOT nie ma szans na przetrwanie - _ komentują eksperci rynku lotniczego.

_ - Polskie Linie Lotnicze LOT nie wystąpią we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej. Jest to możliwe dzięki obiecującym rezultatom konsekwentnie wdrażanego w spółce planu restrukturyzacji - _ogłosił 4 września prezes Sebastian Mikosz. Z dumą dodał: _ W pierwszym półroczu wynik z działalności podstawowej był lepszy o 29 mln złotych od założonego planu. Kolejne miesiące też wpisują się w ten pozytywny trend. _

Po trzech tygodniach prezes oświadczył, że jednak po 9 października, czyli po posiedzeniu rady nadzorczej, poprosi o pomoc. Nie chciał ujawnić o jaką kwotę. Plan restrukturyzacji spółki analizuje właśnie Komisja Europejska. Zapisano w nim, że LOT może potrzebować dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł. Co na to Ministerstwo Skarbu?

_ - MSP zatwierdziło plan restrukturyzacji warunkowo - spółka jest zobowiązana m.in. do kontynuowania prac w celu optymalizacji kwoty pomocy i warunków jej udzielenia. Ministerstwo Skarbu odniesie się do wystąpienia PLL LOT o przekazanie pomocy po jego złożeniu i przeprowadzeniu stosownych analiz - _powiedziała Money.pl rzecznik resortu Agnieszka Jabłońska-Twaróg.

Przypomnijmy, że już w zeszłym roku zarząd przewoźnika, którego ówczesnym prezesem był Marcin Piróg, wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy finansowej. Wtedy, w pierwszej transzy poprosił o 400 mln zł. Pod koniec grudnia 2012 roku resort przelał spółce 400 mln zł pożyczki. Pieniądze poszły na spłatę przeterminowanych zobowiązań - 318 mln zł i pokrycie strat.

Plejada prezesów, a straty podobne Mimo planowanego zysku w wysokości 52,5 mln zł za 2012 rok, linie straciły na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów - 146 mln zł. Całość strat netto to blisko 400 mln zł. W 2011 roku LOT odnotował 145 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163 mln zł.

Niestety wszystko wskazuje na to, że i w tym roku, spółka na przewozie pasażerów straci około 150 mln złotych.

  • Prognoza ekspertów Źródło: Money.pl na podstawie danych PLL LOT

_ - Samo to, że po wakacjach czyli w najlepszym czasie dla linii lotniczych, prezes zapowiada, że druga transza pomocy będzie potrzebna, jest bardzo wymowne. To znaczy, że sytuacja jest bardzo zła - _mówi Marek Serafin, redaktor naczelny serwisu Polski Rynek Transportu Lotniczego. _ - Spółkę czekają tylko gorsze czasy. Wyprzedali wszystko, co się dało i wciąż ponoszą straty. By myśleć o rozwoju nie wystarczy wyjść nad kreskę, ale trzeba mieć solidne nadwyżki by planować rozwój _.

Inny ekspert rynku lotniczego - Eryk Kłopotowski - wątpi czy LOT skończy restrukturyzację do momentu, kiedy rządzący dojdą do wniosku, że dalsze pompowanie publicznych pieniędzy nie ma sensu. _ - To zdecydowanie bardziej decyzja polityczna niż ekonomiczna, bo z gospodarczego punktu widzenia, dopłacanie już teraz nie ma sensu - _przekonuje. Podkreśla, że nawet jak Komisja Europejska przestanie naciskać na likwidacje połączeń i cięcie kosztów, to i tak w obecnej sytuacji na rynku LOT nie będzie w stanie zwrócić pomocy, jaką otrzymał od podatników.

Marek Serafin mówi wprost, że minione lata zmarnowano: _ W ciągu dekady na czele firmy stało dziewięciu różnych prezesów, którzy naprawę firmy zaczynali od nowa. Teraz ponownie kieruje nią Sebastian Mikosz, za którego poprzedniej prezesury w latach 2009-10, firma poniosła wielkie straty. Przecież taki człowiek nie wyprowadzi LOT-u na prostą _.

Rzeczywiście, od kilku lat spółka, w której trwa prawdziwa karuzela prezesów, prowadzi chaotyczną operację podtrzymywania płynności poprzez sprzedaż aktywów, nazywając ten proces restrukturyzacją. Sprzedano zarówno aktywa niezwiązane z podstawową działalnością, akcje Pekao SA, jak i spółki tworzące wraz z LOT-em funkcjonalną całość - np. przewoźnika regionalnego Eurolot, czy spółkę serwisującą samoloty LOT Aircraft Maintenance Services.

LOT w niewielkim stopniu korzysta na wzroście polskiego rynku lotniczego. Rynek wzrósł z 8,8 mln w 2004 r. do ponad 20 mln pasażerów w 2012 r. Natomiast liczba pasażerów LOT z 3,5 mln w 2004 r. do 5 mln w ostatnim roku. LOT rozwijał się słabiej niż konkurujące z nim linie lotnicze choćby tylko w Europie, obecnie jest na 28. miejscu na kontynencie pod względem liczby pasażerów.


Źródło: Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO

Udział LOT w samym tylko rynku polskim spadł o blisko połowę z 55 proc. w 2000 r. do 28 proc. w 2012 r. Na świecie LOT nie kwalifikuje się nawet do trzeciej 50.

Ryanair wbije gwóźdź do trumny LOT

Zdaniem Marka Serafina, spółka zacznie jeszcze bardziej tracić wobec tanich linii, a szczególnie wobec Ryanaira, który zapowiedział uruchomienie pierwszych połączeń na terenie Polski. Ryanair zapowiedział w ubiegłym tygodniu, że będzie _ obsługiwał loty z Modlina do Gdańska i Wrocławia samolotem Boeing 737-800 oferując większą liczbę miejsc, lepsze ceny, lepszą punktualność i lepszą obsługę klienta niż LOT _. Rejsy rusza w marcu przyszłego roku, a rezerwacji będzie można dokonywać już od 1 listopada.

_ - Od przyszłego roku Ryanair będzie operować na ponad 30 trasach do i z Warszawy Modlina, i liczymy, że przewieziemy 1,5 mln pasażerów w 2014 roku - _ zapowiedział Michael O'Leary, szef Ryanair._ - W ciągu ostatnich dwóch lat Ryanair stał się liniami lotniczymi numer jeden w Polsce, przewożąc więcej pasażerów niż LOT. Nasze dwa pierwsze połączenia krajowe przyniosą znacznie niższe ceny biletów lotniczych dla polskich konsumentów, a wreszcie pomogą uwolnić ich od wysokich cen biletów LOT-u na trasach krajowych - _dodał, jak zwykle pewny siebie Irlandczyk.

Porównanie kosztów podróży
Trasa Najniższa cena biletu Ryanair (poza romocją) Najniższa cena biletu PLL LOT (poza promocją) Koszt biletu w PKP Intercity w I klasie Koszt przejazdu samochodem
Źródło: Money.pl na podstawie danych Ryanair, PLL LOT, PKP Intercity, e-petrol
Warszawa-Gdańsk 99 zł + 10 zł za bilet na autobus Modlin- Warszawy 167 zł 98 zł ok. 190 zł
Warszawa-Wrocław 99 zł + 10 zł za bilet na autobus Modlin- Warszawy 178 zł 98 zł ok. 210 zł

Tymczasem LOT robi dobra minę do złej gry._ - Nie obawiamy się tej konkurencji. Nasze bilety wbrew temu, co twierdzi Ryanair, też kosztują 99 złotych. Można je kupić w szalone środy - _zapewnia Barbara Pijanowska-Kuras, rzeczniczka prasowya PLL LOT. _ - Rezerwacje na liniach krajowych, a szczególnie z Warszawy do Gdańska i Wrocławia przekraczają 95 proc. ogólnej liczby biletów. Cena nie jest najważniejszym kryterium przy wyborze przewoźnika. Nasi klienci wiedzą, że łatwiej i szybciej dostać się do centrum Warszawy z Okęcia, a nie z Modlina, gdzie zamierza latać Ryanair. Poza tym my gwarantujemy w ramach biletu przewóz bagażu, a w tanich liniach trzeba dopłacać - _mówi rzecznik PLL LOT. Podkreśla też, że _ siatka połączeń krajowych jest zsynchronizowana z lotami długodystansowymi (Nowy Jork, Chicago, Toronto, Pekin) , na które pasażerowie się przesiadają w Warszawie, a takich połączeń typu long haul low costy nie oferują _.

Jak zapewnia firma, konsekwentnie realizuje program naprawczy i zakończy proces uzdrawiania finansów spółki do 2015 roku.

Co na to Ryanair? _ - Nie mamy wątpliwości, że lokalizacja Warszawa Modlin - tylko 38km od centrum Warszawy - przy nisko kosztowej bazie, tanim parkingu i łatwym połączeniu autobusowym, pozwoli ułatwić wybór tego lotniska pasażerom - _ mówi Michael O'Leary, szef Ryanair. Butnie zapowiada zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów w 2014 roku w Polsce do 6 mln. Póki co, w pierwszym kwartale tego roku pobił LOT pod względem liczby pasażerów.

Liczba pasażerów przewieziona przez największe linie działające w Polsce w I kw. 2013 roku
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Ryanair 1 220 212
LOT Polish Airlines + EuroLOT 1 215 204
Wizz Air 846 740
Lufthansa 311 109
EasyJet 100 321
Air France 74 950
Norwegian Air Shuttle 70 606
SAS 70 231
KLM Royal Dutch Airlines 47 761
Swiss International Air Lines 43 521

Polski Holding Lotniczy to mrzonki

Akcjonariuszami PLL LOT są obecnie Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki, TFS Silesia - 25,1 proc., a pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników. Przed niespełna miesiącem pojawiły się informacje o planach stworzenia wielkiej grupy lotniczej, w której LOT byłby tylko częścią. Miały to być Polski Holding Lotniczy.

O tym, że koncepcja jest rozważana przyznaje Ministerstwo Skarbu Państwa. Rzeczniczka resortu Agnieszka Jabłońska-Twaróg: _ Analizowana koncepcja powołania Polskiego Holdingu Lotniczego jest jednym z rozwiązań na konsolidację podmiotów gospodarczych z udziałem Skarbu Państwa z segmentu transportu lotniczego. Rozwiązanie takie pozwoliłoby na uwolnienie nie w pełni wykorzystywanych aktualnie synergii gospodarczych. Jednak jest zbyt wcześnie, by mówić o szczegółach tej koncepcji, gdyż trwają w tym zakresie szczegółowe analizy _.

Do holdingu kontrolowanego przez Skarb Państwa weszłyby wtedy pakiety akcji PLL LOT, LS Airport Services, LOT AMS, operator Lotniska Chopina, który zostałby wydzielony z PPL oraz Eurolot. Grupa ta byłaby właścicielem infrastruktury wartej 2 mld zł. Operator wydzielony z PPL byłby osobnym podmiotem, który można by sprywatyzować, podobnie jak akcje każdej z pozostałych spółek holdingu. Mniejszościowy pakiet PHL mógłby trafić na giełdę.

Agnieszka Jabłońska-Twaróg dodaje, że _ procedura poszukiwania inwestora jest nadal prowadzona. Szczególna rola w tym zakresie należy do Rothschild Polska sp. z o.o. - doradcy spółki _. Jak na razie nic nie wiadomo, żeby jakiś chętny na kupno LOT-u się pojawił. _ _

_ - Nie wierzę by ktoś teraz skusił się na kupno spółki. Sam pomysł na utworzenie holdingu świadczy o tym, że nie kupców na naszego przewoźnika. Gdyby ktoś był, to tworzenie grupy nie miałoby sensu _ - mówi Marek Serafin, redaktor naczelny serwisu Polski Rynek Transportu Lotniczego. Zaraz wyjaśnia, że wiara to złe słowo, a bardziej właściwe to pewność. Jego zdaniem utworzenie holdingu i tak będzie niemożliwe ze względu na nieuczciwą konkurencję. _ - Jeżeli do grupy wejdzie lotnisko Chopina, to przecież pozostali przewoźnicy znajdą się w niekorzystnej sytuacji. PHL zawierając z nimi umowy o współpracy będzie jednocześnie ich konkurentem. Przecież od razu widać, że od strony prawnej to nierealne - _ tłumaczy.

Jego zdaniem linia tej wielkości jak LOT, otoczono o wiele silniejszymi rywalami, nie mająca pomysłu na biznes, nie ma szans na uzdrowienie.

Od kilku lat pasażerskie przewozy lotnicze w Europie są zdominowane przez trzy grupy linii sieciowych i dwóch przewoźników niskokosztowych. Są to:

  • największa Lufthansa, ze spółkami zależnymi (Swiss, Austrian i Brussels),
  • powstały w 2004 r. z narodowych przewoźników francuskiego i holenderskiego Air France-KLM
  • oraz British Airways-Iberia powstały w 2011 r. kontrolowany przez spółkę holdingową IAG.

Przewoźnicy niskokosztowi to Ryanair i Easy Jet. Mniejsi niezależni przewoźnicy sieciowi to m.in. SAS, TAP, Finnair, Aer Lingus.

_ - Szansą byłoby wejście do jednej z trzech wielkich grup europejskich. Jednak to graniczy z cudem. Przeciwko LOT-owi przemawia geografia i względy ekonomiczne. W przypadku Grupy Lufthansy, Niemcy zdecydowali się kupić Austrian Airlines. Gdybyśmy sprzedali LOT wcześniej, kilka lat temu, to miałby szansę. Teraz jej nie widzę - _argumentuje Marek Serafin.

Także zdaniem Pawła Szałamachy, eksperta z Instytutu Sobieskiego_ , zachowanie charakteru PLL LOT jako firmy kontrolowanej przez skarb państwa, odrębnej i nie powiązanej kapitałowo z żadną linią lotniczą, jest opcją nierealistyczną. Ze względu na średnie rozmiary LOT-u i brak możliwości pozyskiwania kapitału na rozwój, spółka na niewielkie szanse na osiągnięcie skali operacji pozwalającej na skuteczne konkurowanie. Podlega bowiem presji w przypadku zakupu paliw i floty, a z drugiej strony pasażerowie przyzwyczajeni są do cen oferowanych przez przewoźników niskokosztowych, korzystających stale ze wsparcia publicznego pod postacią reklamy i promocji wykupywanej przez miasta i regiony _.

Eksperci wskazują też na jeszcze jedno zagrożenie dla LOT-u - pojawienie się przewoźników z krajów Zatoki Perskiej - Emirates i Qatar, którzy w ostatnich latach z sukcesem osłabili pozycję dużych przewoźników europejskich na liniach do Azji. Ich obecność dodatkowo podkopuje pozycję narodowego przewoźnika.

Czytaj więcej w Money.pl
Wybrakowane Dreamlinery. LOT chce wyjaśnień W dwóch samolotach mechanicy wykryli brak w silnikach filtrów paliwowych.
Spóźniony lub odwołany lot? To twoje prawa Za niespodziewane problemy od linii lotniczej można dostać nawet 600 euro odszkodowania. Zobacz, co ci się należy.
PLL LOT zmienia oblicze. Przewoźnik stawia na... - _ Wprowadzamy nowe udogodnienia dla podróżnych. Chcemy, by o tym doskonale wiedzieli zarówno nasi pasażerowie i partnerzy biznesowi _ - Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT. jak
Tagi: wyniki pll lot, pll lot, business news, giełda, wiadomości, kraj, gospodarka, porady, raport, manager, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz