Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Pół miliarda z reklam rocznie. Komercyjne radio ma 19 lat

0
Podziel się:

Money.pl sprawdza, jak polski rynek radiowy wygląda dwie dekady po narodzinach pierwszej komercyjnej stacji.

Pół miliarda z reklam rocznie. Komercyjne radio ma 19 lat
(Andrey Tsidvintsev/Dreamstime.com)

Wysłuchanie wszystkich reklam, które rocznie emitują polskie stacje radiowe, zajęłoby sześć i pół roku - obliczył Money.pl. Gdyby najbardziej nasycona reklamami rozgłośnia puściła je jedna po drugiej, słuchacze przez ponad miesiąc nie słuchaliby niczego innego.

W samo południe, 15 stycznia 1990 roku, z Krakowa w eter popłynęła piosenka _ Africa _ zespołu Toto. Tak narodziła się komercyjna radiofonia w Polsce. Jej pionier to Radio Małopolska Fun, dziś znana wszystkim radiosłuchaczom jako RMF FM.

Początkowo stacja stworzona przez Stanisława Tyczyńskiego retransmitowała muzyczny program francuskiego radia Fun, szybko zdobywając nowych słuchaczy. Dwa lata później sygnał RMF dostępny był przez satelitę, a koncesję na ogólnopolskie nadawanie - już jako Radio Muzyka Fakty - stacja otrzymała w 1994 roku.

Konkurencja nie próżnowała. 28 września 1990 roku z kamienicy przy Nowym Świecie 49 nadawanie rozpoczęło Radio Gazeta, pierwsza prywatna rozgłośnia w Warszawie. Założyli ją Andrzej Woyciechowski, Leszek Safiej i Janusz Weiss. Pierwotna nazwa radia utrzymała się krótko. Po klilku dniach założyciele zmienili ją na Radio ZET.

W tym samym czasie w eterze pojawiło się Radio S, stacja wywodząca się z podziemnego Radia Solidarność. Do 1998 roku nadawała w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Od tego roku zaczęła się budowa sieci rozgłośni regionalnych, pod wspólnym szyldem Radio ESKA.

Z kolei 9 stycznia 1991 roku z nadajnika w Bydgoszczy popłynął do radioodbiorników sygnał lokalnej stacji Radio Maryja.

Pionierzy trzymają się mocno

Dziś, jak podaje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, koncesję na naziemne nadawanie w Polsce ma 256 komercyjnych stacji radiowych. Wyniki badań słuchalności za ubiegły rok pokazują jednak, że radiowi pionierzy trzymają się mocno. RMF FM ma niekwestionowaną pozycję lidera. Przewaga nad drugim Radiem ZET jest bezpieczna.

źródło: badanie Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC

Od liderów odstają bardzo wyraźnie zajmujące kolejne pozycje rozgłośnie publiczne. Wydaje się jednak, że wynik piątego Radia Maryja może być zaniżony. Z sondażu przeprowadzonego w sierpniu ubiegłego roku przez CBOS wynika, że rozgłośni o. Tadeusza Rydzyka słucha regularnie 8 procent Polaków.

Radiowi potentaci są jednymi z najsilniejszych marek medialnych w Polsce. W ubiegłym roku, w badaniach Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Presspubliki RMF zajął drugie miejsce w rankingu najmocniejszych i najbardziej rozpoznawanych mediów (fotel lidera stracił na rzecz TVN). Czwarte miejsce zajęło Radio Zet.

Liderzy słuchalności w poszczególnych regionach Polski
Warszawa Radio ZET Program 1 Polskiego Radia Program 3 Polskiego Radia 16,6% 11,8% 9,1%
Trójmiasto Radio RMF FM Radio ZET Program 3 Polskiego Radia 17,1% 15,7% 13,8%
Kraków Radio RMF FM Program 3 Polskiego Radia Radio ZET 28,4% 9,8% 8,0%
Aglomeracja śląska Radio RMF FM Radio Piekary Program 1 Polskiego Radia 34,1% 9,2% 9,2%
Łódź Radio RMF FM Radio ZET Program 1 Polskiego Radia 13,6% 12,8% 11,9%
Poznań Radio ESKA Poznań Radio Złote Przeboje Poznań Radio RMF FM 16,3% 15,3% 10,5%
Wrocław Radio ESKA Wrocław Radio ZET Radio RMF FM 13,6% 11,2% 10,7%
Szczecin Radio ZET Radio RMF FM Program 3 Polskiego Radia 21,5% 12,2% 10,9%

źródło: badanie Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC

Tylko w Poznaniu i Wrocławiu regionalnym stacjom udało się wydrzeć palmę pierwszeństwa ogólnopolskim kolosom. Wielkopolska jest pod tym względem wyjątkowym regionem - dwie najpopularniejsze stacje nadają z tego regionu. W żadnym z pozostałych miast lokalne rozgłośnie nie plasują się nawet na podium.

Radio to medium towarzyszące. Każdemu Polakowi

Z raportu _ RADIO 2008 _, opublikowanego przez MillwardBrown SMG/KRC wynika, że radia codziennie słucha 23 miliony Polaków (to 75 procent populacji w wieku 15-75 lat). Odsetek osób deklarujących, że z radioodbiornikiem do czynienia mają minimum raz w tygodniu rośnie już do 95 procent (nieco ponad 29 milionów Polaków).

Radia najczęściej słuchamy:

  • W domu: 56% * W pracy 24% * W samochodzie 16% źródło: Radio 2008, MillwardBrown SMG/KRC

W dni powszednie, statystyczny radiosłuchacz spędza przy odbiorniku około 5 godzin. W weekendy i święta - nieco ponad 4. Największą popularnością cieszą się audycje nadawane między godziną 8 a 14.

źródło: Radio 2008, MillwardBrown SMG/KRC

Warto dodać, że ponad połowa słuchaczy (52 procent) deklaruje przywiązanie do jednej stacji radiowej. Prawie co trzeci słuchacz (29 procent) przełącza radio między dwiema stacjami, a co ósmy (12 procent) słucha regularnie trzech rozgłośni. Na słuchanie czterech lub więcej stacji czas znajduje tylko 6 procent Polaków.

Reklama w radiu

Aby przekonać firmy do reklamowania się w komercyjnym radiu RMF sięgnął po fortel. Chcąc pokazać skuteczność w dotarciu do potencjalnych klientów i zachęcić reklamodawców do współpracy stacja emitowała wymyślone reklamy. Pomysł się sprawdził. Dziś budżety reklamowe wszystkich stacji sięgają pół miliarda złotych.

źródło: CR Media
dane za 2008 i 2009 - prognozy

Z danych opublikowanych we wrześniu przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wynika, że w 2007 wszystkie rozgłośnie w Polsce wyemitowały prawie 3,5 miliona minut reklam. Wyraźny spadek - głównie za sprawą rozgłośni publicznych - zanotowały co prawda stacje ogólnopolskie, ale różnicę z nawiązką odrobiły rozgłośnie lokalne.

Łączny czas reklam w stacjach radiowych w ciągu roku (w minutach)
lokalne ogólopolskie ponadregionalne razem
2007 3 331 016 68 276 40 159 3 439 451
2006 3 118 631 71 713 36 548 3 226 892
2005 2 642 498 75 826 30 167 2 748 491
2004 2 314 925 69 332 25 449 2 409 706

źródło: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Statystycznie najbardziej nasycone reklamami były rozgłośnie na Podkarpaciu (średnio 22 tysiące minut reklam w roku), Kujawach (prawie 20 tysięcy) oraz w Warmińsko-Mazurskiem (około 18 tysięcy). Najrzadziej reklamę w radiu słyszeli mieszkańcy Zachodniopomorskiego (9 tysięcy minut), Lubuskiego (12 tysięcy) i - co ciekawe - Mazowieckiego (13 tysięcy).

Zdecydowanymi liderami nasycenia programu reklamami są nadawcy lokalni. Trzy pierwsze rozgłośnie w tym zestawieniu, gdyby zdecydowały się wyemitować jednorazowo blok wszystkich reklam z 2007 roku, nadawałyby go przez miesiąc.

Najwięcej reklam w 2007 roku wyemitowały:
* ESKA Wrocław: 45 159 minut
* ESKA Ostrów-Kalisz: 43 131 minut
* 90 FM Rybnik: 42 142 minut
dla porównania:
* Radio ZET: 25235 minut
* RMF: 20714 minut
* Polskie Radio Program III: 11 995 minut
* Polskie Radio Program I: 8 495 minut
źródło: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Gdyby chcieć wysłuchać wszystkich reklam nadawanych w ciągu roku w polskich rozgłośniach, trzeba by poświęcić na to 6 lat i 198 dni.

Dwa lata temu radio musiało pogodzić się jednak z tym, że na rynku reklamowym wyrósł mu silny konkurent. W 2007 roku po raz pierwszy w podziale tortu reklamowego prześcignął je internet.

Radio w sieci

Jedenaście lat temu radio zagościło również w internecie. Jako pierwsze, pod koniec 1998 roku nadawanie zaczęło RadioNet (od 2002 roku jako e-stacja, istniało z przerwami do 2007 roku). Po ponad dekadzie stacje emitujące swój program w sieci gromadzą publiczność sięgającą 3 milionów słuchaczy.

źródło: badanie NetTrack, MillwardBrown SMG/KRC

Raport Money.pl
*Radio on-line wyprze tradycyjne? * Już co czwarty internauta wykorzystuje sieć do słuchania radia. W internecie znajdziemy ponad 200 polskich stacji grających przeróżne rytmy, nawet takie dla kilkumiesięcznych bobasów. zobacz raport Money.pl

Słuchanie radia w sieci jest - według wyników ubiegłorocznego badania NetTrack - dziewiątym według popularności zastosowaniem dla internetu w Polsce. Więcej osób będąc on-line słucha radia (23,23 proc.) niż gra w gry (22,25 proc.)

| Komentarz Money.pl |
| --- |
|

Andrzej Zwoliński dziennikarz Money.pl Radio nie zniknie, ale pozostanie medium typowo towarzyszącym i niszowym, wyraźnie wskazują na to wyniki badań. Radia słuchamy przy okazji, najczęściej w tygodniu, pracując, ucząc się czy podróżując. Radio nie absorbuje naszej uwagi w taki sposób w jaki czynią to inne media, poza tym jest stosunkowo najtańszą formą komunikowania. Niezaprzeczalnym atutem radia pozostaje i pozostanie jeszcze przez jakiś czas szybkość przekazu, nie bez przyczyny mówi się o nim jako o _ medium czasu realnego _. Wprawdzie udział w reklamowym torcie od kilku lat nie zmniejsza się, to jednak wpływy z reklam rosną w tempie rozczarowującym przynajmniej w porównaniu z telewizją czy z tak dynamicznie rozwijającym się medium jakim jest internet. Moim zdaniem największym zagrożeniem dla radia jest jednak jego unifikacja. Programy rozgłośni - muzyka, to co i jak mówią prowadzący czy DJ-e - coraz częściej podlegając formatowaniu
upodabniają się do siebie, tracą swoją lokalność, oryginalność i wyrazistość. Szansą mogłaby być ucieczka do przodu, czyli uwolnienie rynku medialnego, w przypadku radia zaoowocowałoby to ściślejszym formatowaniem rozgłośni, i specjalizacją, czyli tym co u nas pozostaje w powijakach, a co doskonale sprawdza się na przykład w Stanach Zjednoczonych Ameryki. |

business news
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)