Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Pomoc publiczna dla LOT. Spółka poprosi resort skarbu o pieniądze

0
Podziel się:

- Kwota o jaką poprosimy nie będzie zaskoczeniem - powiedział prezes narodowego przewoźnika.

Pomoc publiczna dla LOT. Spółka poprosi resort skarbu o pieniądze
(Iwanczuk/Reporter)

We wrześniu LOT zwróci się do Ministerstwa Skarbu Państwa z prośbą o dodatkową pomoc publiczną - powiedział prezes spółki Sebastian Mikosz. Dodał, że choć przewoźnik poprawia swoje wyniki realizując plan restrukturyzacji, to jednak wsparcie właściciela jest spółce niezbędne.

- _ W połowie września poproszę ministra skarbu o udzielenie spółce konkretnej kwoty _ - powiedział Mikosz. Nie ujawnił, jaka ona będzie. Zaznaczył, że zrobi wszystko, aby była jak najmniejsza.

Minister skarbu Włodzimierz Karpiński w czerwcu zatwierdził warunkowo plan restrukturyzacji PLL LOT, który został wysłany do Komisji Europejskiej. W dokumencie zapisano, że LOT może potrzebować dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł.

- _ Minister na bieżąco jest informowany o postępach realizacji naszego planu restrukturyzacji. Kwota o jaką poprosimy nie będzie zaskoczeniem _ - powiedział Mikosz. Dodał, że spółka w pierwszym półroczu poprawiła o 29 mln zł swój wynik z działalności podstawowej, wobec zapisów złożonych w planie restrukturyzacji.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/252/m200188.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/przemysl;lotniczy;deloitte;podsumowal;przychody;branzy,173,0,1352877.html) *Przychody branży to już niemal 700 mld dolarów * Ponad 690 miliardów dolarów wyniosły przychody przemysłu lotniczego na całym świecie w 2012 roku, były one o 5,9 procent wyższe niż rok wcześniej - wynika z najnowszego raportu firmy Deloitte. Z danych spółki wynika, że po 6 miesiącach LOT z działalności podstawowej odnotował 159 mln zł straty. Na koniec roku przewoźnik planuje poprawić wynik i uzyskać około 132 mln zł straty, wobec planu do KE, który zakłada stratę na poziomie około 142 mln zł. LOT od stycznia do czerwca przewiózł ponad 2 mln pasażerów.

Jak tłumaczył Mikosz, wyniki za pierwsze półrocze udało się poprawić głównie dzięki - jak to określił - _ potężnej _ kontroli kosztów w firmie. Lepsze są też wyniki ze sprzedaży biletów. - _ Pomagają nam również spadające ceny paliwa, które są o 8 proc. niższe wobec tych zapisanych w planie restrukturyzacji _ - powiedział.

Zwolnienia w firmie także wpłynęły na lepszy rezultat finansowy. - _ W budżecie przewidzianych jest około 350 mln zł rocznie dla pracowników. Chodzi o pensje, dodatki itp. Wdrożenie programu zwolnień i dobrowolnych odejść powoduje, że budżet na ten cel maleje _ - wyjaśnił.

Ilu pilotów i stewardess straci pracę?

W marcu, w pierwszym etapie planu restrukturyzacji spółki, z firmy odeszło 360 pracowników - 230 w ramach zwolnień grupowych, a 130 osób skorzystało z programu dobrowolnych odejść. Zwolnienia nie objęły wówczas personelu pokładowego oraz latającego.

- _ W sierpniu przedstawimy również ostateczne propozycje zmieniające warunki zatrudnienia pilotów i personelu pokładowego. Jesteśmy po rozmowach z załogą. Nasza propozycja będzie zgodna z tym, co zapisaliśmy w planie restrukturyzacji. Myślę, że wrzesień będzie kluczowy, jeśli chodzi o to, jaką będziemy mieć strukturę zatrudnienia pilotów. Nie spodziewam się, żeby zostało to przyjęte z entuzjazmem przez tę grupę zawodową. Ale do tej pory była ona jedyną, której nie dotknęły zwolnienia _ - zaznaczył.

Wyjaśnił, że od tego ilu pilotów i stewardess może stracić pracę, będzie też zależało, czy i kiedy uda się spółce sprzedać 9 samolotów typu embraer - 3 sztuki E145 i 6 samolotów E170.

Wcześniej spółka informowała, że z firmy może odejść do 100 pilotów i 100 stewardess.

Mikosz pytany, kiedy spodziewa się pytań ze strony KE odnośnie planu restrukturyzacji, powiedział, że nieformalne pytania już otrzymał. - _ Formalne zapytania Komisji na piśmie mogą do nas wpłynąć w tym miesiącu. KE uprzedzała nas, że możemy spodziewać się pytań przed wrześniem _ - powiedział.

W jego ocenie LOT nie uniknie formalnego otwarcia postępowania wyjaśniającego przez KE. - _ Myślę, że może to nastąpić jesienią. Domyślam się, że zostanie ono otwarte po pierwszej puli pytań do nas skierowanych _ - powiedział.

Na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność planowanego wsparcia z przepisami wspólnotowymi Komisja ma dwa miesiące, chyba że w trakcie postępowania poprosi o dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

Kto kupi LOT?Mikosz pytany, czy inwestorzy wyrażają zainteresowanie kupnem spółki, powiedział, że LOT _ zgłasza się do potencjalnych nabywców _.

- _ LOT musi dołączyć do kogoś, kto ma z definicji inną strategię. Najłatwiej byłoby związać naszą strategię z którymś z przewoźników europejskich ze względów m.in. kapitałowych, mentalnych. Oczywiście inwestor spoza Europy również wchodzi w grę. Każde rozwiązanie, które wprowadza branżowego inwestora _ - powiedział.

W połowie grudnia ubiegłego roku MSP ujawniło, że LOT ma kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy. Resort pozytywnie zaopiniował wniosek PLL LOT. MSP uzależniło jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki.

400 mln zł pożyczki, które firma dostała w grudniu 2012 r., przeznaczono na spłatę przeterminowanych zobowiązań i pokrycie strat operacyjnych. Komisja Europejska w maju warunkowo zatwierdziła udzielenie pożyczki.

PLL LOT straciły w 2012 r. na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów, 146,5 mln zł. Strata netto w tym czasie sięgnęła blisko 400 mln zł. Spółka dokonała też odpisów w wysokości 479,5 mln zł.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Czytaj więcej w Money.pl
Dreamlinery w Polsce. LOT wytoczy proces Boeingowi? LOT nie ujawnił kwoty, o jakiej polski przewoźnik rozmawia z amerykańskim producentem.
Posiłki w PLL LOT będą płatne Pasażerowie podróżujący klasą ekonomiczną na rejsach europejskich będą teraz płacić za posiłek. Bezpłatna będzie woda i batonik.
Co dalej z LOT-em? Wicepremier zapowiada działania W sumie państwowa spółka potrzebuje wsparcia w wysokości miliarda złotych.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)