Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marek Knitter
|

Portale turystyczne przetrwają nawet kryzys

0
Podziel się:

Wartość sprzedaży ofert turystycznych przez internet rośnie o 50 procent rocznie.

Portale turystyczne przetrwają nawet kryzys
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

Europejski rynek turystyczny rośnie w tempie 3-3,5 procent rocznie. W Polsce - według różnych szacunków - dynamika przekracza nawet 15 procent. Natomiast wartość sprzedaży ofert turystycznych przez internet rośnie w naszym kraju nawet w tempie 50 procent rocznie.

Popularność portali turystycznych rośnie bardzo szybko. Na rynku działa kilka dużych firm tego typu i kilkanaście mniejszych. Większość niechętnie dzieli się swoimi wynikami finansowymi. Z analizy niektórych z nich wynika jednak, że sprzedaż ofert turystycznych przez internet rośnie w tempie około 50 proc. rocznie. Apetyty portali turystycznych na kolejne lata są równie duże.

Obroty portali turystycznych w mln zł wraz z prognozami
Nazwa portalu 2007 r. po III kw. 2008 r. cały 2008 r. 2009 r.
Travelplanet.pl 119,0 129,3 --- ---
Easygo.pl 29,3 39,3 50,0 100
Wakacje.pl 82,5 *45,0 --- ---
Fly.pl **1,7 --- 18,0 30,0

Źródło: spółki

  • dane za 6 miesięcy 2008 r. * dane za okres VI-XII 2007 r. *Uwaga: **Travelplanet.pl prowadzi sprzedaż usług turystycznych również poprzez punkty obsługi klienta zlokalizowane w centrach handlowych.

Easygo.pl zapowiada, że przy osiągnięciu w przyszłym roku progu 100 mln zł obrotu ze sprzedaży usług turystycznych (wyłącznie przez internet) uda mu się wypracować zysk netto w wysokości 1,5 mln zł. _ - W tym roku zakończymy zyskiem na poziomie około 600 tys. zł, wobec 204 tys. zł w 2007 roku _ - mówi Mateusz Kazieczko, prezes Easygo.pl.

W Europie Zachodniej sprzedaż usług turystycznych poprzez internet to blisko 30 proc. całego rynku, a w USA to już ponad połowa. W Polsce sprzedaż przez sieć szacuje się na zaledwie około 5 proc. całego rynku turystycznego. Fly.pl równie optymistycznie szacuje swój rozwój na najbliższe trzy lata. - _ W następnym, czyli drugim dla nas roku działalności, planujemy co najmniej podwojenie sprzedaży. Na rok 2011 zamierzamy osiągnąć 90 mln zł obrotu. Zysku netto spodziewamy się zanotować już rok wcześniej przy przychodach na poziomie 55 mln zł _ - reasumuje Grzegorz Bosowski kierujący portalem Fly.pl.

Nowe możliwości portali

Portale turystyczne nie obawiają się większego spadku sprzedaży wywołanym obecnym kryzysem na rynkach finansowych. Według Grzegorza Bosowskiego, raczej należy oczekiwać dalszego dynamicznego wzrostu sprzedaży w najbliższych latach.

ZOBACZ TAKŻE:

_ - Nie bez znaczenia dla naszych wyników będą miały m.in. takie czynniki jak: usprawnienia oraz uproszczenia w procesie rezerwacji, aktywne budowanie i wynagradzanie lojalności klientów, czy wprowadzanie nowych funkcjonalności i zwiększanie zasobów w treść atrakcyjną dla kupujących. Sądzę, że sprzedaż ofert turystycznych przez internet będzie rosła 20 proc. rocznie _ - dodaje.

Fly.pl to młode internetowe biuro podróży, które dopiero zamyka swój pierwszy pełny rok obrachunkowy. Jest własnością firmy Comvel Polska, będącej częścią międzynarodowej Grypy Comvel, która posiada bliźniacze portale w Niemczech, Austrii i Wielkiej Brytanii.

Fly.pl wprowadził niedawno na swojej witrynie możliwość oceny hoteli, ale wyłącznie przez klientów, którzy skorzystali z oferty noclegowej. Wyjściowa baza to 21 tys. opinii zapożyczonych od klientów siostrzanego niemieckiego portalu weg.de, który tak jak Fly.pl należy do Grupy Comvel.

Z kolei Easygo.pl w czerwcu uruchomił na portalu program _ Opinie _, na którym można ocenić m.in. hotel, miejscowość, biuro, czy rezydenta. Turyści mogą dodać własne opisy, zdjęcia, a nawet filmy. _ - Jestśmy bardzo mile zaskoczeni, bo nie spodziewaliśmy się, aż tak dużego zainteresowania. Program Opinie zyskał wręcz atrybut społecznościowy, bardzo dynamicznie rozwija się i znacznie podnosi oglądalności całego naszego portalu. Tylko w lipcu mieliśmy aż 16 milionów wyświetleń. _ - mówi Mateusz Kazieczko.

EasyGo.pl to podmiot operujący na polskim rynku e-turystycznym od 3,5 roku. Firma powstała i rozwija się w oparciu o własną technologię, własny kapitał i własny know-how.

Nie bez znaczenie dla rozwoju e-turystyki ma odpowiednia promocja i reklama. Większość firm z tej branży niechętnie jednak mówi o swoich budżetach. _ - My nie mamy nic do zatajenia. Rocznie wydajemy około 2 mln zł na marketing. Promocję prowadzimy głównie w internecie _ - przyznaje Tomasz Domżalski, dyrektor działu marketingu w Easygo.pl.

Z kolei Fly.pl, jako nowy zawodnik w tym segmencie, postawił na budowanie świadomości samej marki. _ - Postanowiliśmy wyjść naprzeciw potencjalnemu klientowi i pojawiliśmy się m.in. na bilbordach. Nasz budżet marketingowy to około milion euro _ - mówi Tomasz Czudowski, dyrektor ds. marketingu w Fly.pl.

Liczba unikalnych użytkowników i odsłon w szczycie sezonu
Nazwa użytkownicy VII 2007 użytkownicy VII 2008 liczba odsłon VII 2007 liczba odsłon VII 2008
easygo.pl 222.988 365.951 7.246.137 15.976.785
fly.pl 157.671 182.681 748.473 3.082.096

Prosty wybór, ale...

Portale takie jak easygo.pl czy travelplanet.pl to nic innego, jak pośrednicy. Ich siłą jest możliwość wyboru odpowiedniej oferty spośród wielu dziesiątek biur i - zgodnie z wymogami prawa obowiązującymi touroperatorów i ich agentów, jakimi są tego typu spółki - w tej samej cenie, jak bezpośrednio w biurze.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wciąż spora grupa klientów boi się płacić kartą kredytową przez internet. Często okazuje się również, że nie mają odpowiednich limitów pozwalających na dokonywanie takich płatności. Średni bowiem koszt wycieczki na jedną osobę, to około 2 tys. zł. Zdaniem przedstawicieli portali, to się powoli zmienia, choć w wielu przypadkach kontakt telefoniczny klient - portal jest niezbędny.

| Liczy się portal przyjazny użytkownikowi |
| --- |
| Analizę 16 portali turystycznych wykonało trzech ekspertów ds. użyteczności z firmy badawczej Making Waves. Do oceny zastosowano sześciopunktową skalę. Kryteria oceny podzielone były na cztery główne kategorie - strona główna, wyszukiwarka, przeglądanie ofert wycieczek, rezerwacja wycieczki. W rezultacie przeprowadzonej analizy okazało się, że serwisem w najlepszy sposób odpowiadającym potrzebom użytkowników jest easygo.pl. Mimo kilku drobnych problemów jest on bardzo przyjazny dla osób z niego korzystających. Drugie miejsce zajęła strona fly.pl; trzecie - ex aequo - otrzymały serwisy Travelplanet i Wakacje.pl. |

Podobne gusty

Easygo.pl w ostatnich 9 miesiącach sprzedała najwięcej ofert biura Ecco Holiday - 9,77 proc. Dalej znalazły się firmy Neckermann 8,94 proc., Exim Tours 8,59 proc., Itaka 8,43 proc. oraz Oasis Tours z wartością 7,89 proc. Łącznie stanowi to 44 proc. sprzedaży spośród wszystkich ofert.

Z kolei statystyki Fly.pl pokazały, że listę pierwszej piątki zaczyna Itaka z wynikiem 12 proc., dalej są Neckermann 10 proc., Exim Tours oraz Sun&Fun oba po 9 proc. i Alfa Star z wartością 7 proc. Łącznie stanowi to 47 proc. sprzedaży spośród wszystkich ofert.

Jak łatwo zauważyć trzech z pięciu touroperatorów znalazło się w obu zestawieniach reprezentując zbliżone wartości sprzedażowe.

ZOBACZ TAKŻE:

| Otwarte okna e-Turystyki |
| --- |
| **

** Marek Knitter, Money.pl EasyGo.pl i Fly.pl postawiły na całkowitą niemal otwartość, która w tej branży jest czymś wyjątkowym. Poza Travelplanet, który jest notowany na GPW trudno znaleźć wiarygodne dane dotyczące sprzedaży czy prognoz właśnie portali turystycznych. Większość z nich są spółkami prywatnymi i tylko od dobrej woli zarządzających nimi możemy poznać szczegóły, jak ta branża się rozwija. Dodatkowo utrudnia fakt, że brakuje na rynku rzetelnych badań dotyczących choćby przybliżonej wartości turystyki wyjazdowej w Polsce. Wraz z coraz większym dostępem do sieci i rosnącą edukacją użytkowników, sprzedaż usług turystycznych poprzez internet będzie dynamicznie rosnąć. Obecnie trwający kryzys na świecie może jedynie nieco spowolnić ten proces. Prognozy gospodarcze dotyczące Polski wskazują, że nadal możemy liczyć na spory wzrost PKB. Jednocześnie należy zauważyć, że wciąż rosną płace, a od nowego roku zostaną zredukowane stawki
podatkowe. Wszystko, to sprzyja dalszemu rozwojowi turystyki wyjazdowej. Jedynie bardzo silne osłabienie złotego w powiązaniu z niepokojami społecznymi na świecie mogą zatrzymać Polaków w kraju. |

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)