Notowania

ppl
15.01.2015 19:51

Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze pod młotek

Zgodnie z projektem przedsiębiorstwo ma stać się spółką akcyjną.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Port Lotniczy Wrocław)

Rząd może w najbliższy wtorek zająć się projektem ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze - poinformował wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Zgodnie z projektem przedsiębiorstwo ma stać się spółką akcyjną.

_ W ubiegły czwartek na Komitecie Stałym Rady Ministrów został przyjęty projekt ustawy o komercjalizacji PPL. Myślę, że może nawet już w ten wtorek najbliższy będzie (rozpatrywany) na posiedzeniu Rady Ministrów. I później ustawa o komercjalizacji trafi do Sejmu i na pewno będzie ożywiona dyskusja na ten temat _ - powiedział na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. transportu lotniczego, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

Dodał, że projekt ustawy _ wiąże się z dalszymi działaniami, które są związane z przedsiębiorstwem - jeszcze państwowym - Porty Lotnicze _.

Projekt w ubiegłym roku przeszedł konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe. Zgodnie z nim Przedsiębiorstwo Państwowe _ Porty Lotnicze _ ma stać się spółką akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem.

W uzasadnieniu do projektu napisano, że w wyniku komercjalizacji Portów Lotniczych nie nastąpi utworzenie nowego podmiotu prawnego. _ Komercjalizacja polega na przekształceniu Portów Lotniczych w spółkę akcyjną z pełną nazwą Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna, zwaną dalej Spółką, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem. Następuje zatem jedynie zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa przy zachowaniu ciągłości działalności gospodarczej; nie mają miejsca zbycie przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu lub jego likwidacja. Komercjalizacja nie doprowadzi do zmiany właściciela przedsiębiorstwa, ani do zmiany właściciela jego kapitału zakładowego (akcyjnego). Jedynym właścicielem komercjalizowanego podmiotu pozostanie Skarb Państwa _ - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Celem komercjalizacji PPL - jak wynika z uzasadnienia projektu - jest umożliwienie zarządzającemu portem lotniczym funkcjonowania na tym rynku w takiej samej formie, w jakiej działają inni krajowi i zagraniczni zarządzający portami, czyli w formie spółki prawa handlowego, lepiej dostosowanej do warunków wolnego rynku, niż forma przedsiębiorstwa państwowego.

Jak wskazano, przyjęte rozwiązania mogą przyczynić się do wzrostu sprawności i efektywności PPL, wzmocnienia nadzoru korporacyjnego oraz właścicielskiego, w połączeniu z zastosowaniem powszechnych rozwiązań stanowionych kodeksem spółek handlowych. Zdaniem projektodawców, zmiana ta powinna korzystnie wpłynąć na relacje z partnerami handlowymi, instytucjami finansowymi, czy inwestorami. Podniesienie możliwości kapitałowych PPL zwiększy także zdolności inwestycyjne przedsiębiorstwa warunkujące prawidłowy rozwój infrastruktury Lotniska Chopina w Warszawie.

Projekt zakłada także uporządkowanie i ujednolicenie własności nieruchomości będących we władaniu PPL.

PPL zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Zarządza dwoma portami lotniczymi - w Warszawie Lotniskiem Chopina i w Zielonej Górze. Posiada również udziały w 10 spółkach nadzorujących działanie lotnisk: w Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie. Ponadto PPL ma udziały w spółkach handlingowych oraz firmach świadczących usługi pozalotnicze.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo.

Wynik Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, które zarządza Lotniskiem Chopina, za ubiegły rok będzie ujemny ze względu na koszt restrukturyzacji zatrudnienia - poinformował w komunikacie port. Z kolei za 2015 r. PPL spodziewa się zysku netto w wysokości ok. 100 mln zł.

Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (PPL) w ubiegłym roku przeprowadziło proces restrukturyzacji. Zatrudnienie zmniejszyło się o 800 osób, zmieniła się struktura firmy, polityka handlowa, obniżono także koszty działalności.

_ Zmniejszenie zatrudnienia oraz nowa struktura pozwala nam znacząco poprawić efektywność ekonomiczną firmy i zwiększyć konkurencyjność w porównaniu do podobnych lotnisk w regionie. Standard jakości obsługi pasażerów pozostał przy tym na niezmienionym wysokim poziomie, a standard obsługi linii lotniczych znacząco się poprawił _ - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor PPL Michał Kaczmarzyk.

Kaczmarzyk podkreślił, że ze względu na wysoki koszt restrukturyzacji zatrudnienia, wynik przedsiębiorstwa za 2014 rok będzie ujemny, ale już w kolejnych latach wyniki będą znacząco lepsze. _ Spodziewamy się, że wynik EBITDA w 2015 r. sięgnie 300 mln zł, a zysk netto będzie bliski 100 mln zł i z każdym kolejnym rokiem będzie rósł jeszcze bardziej _ - zapowiedział.

Przypomniał, że w ubiegłym roku na lotnisku zakończyło się kilka inwestycji: wybudowana została nowa płyta postojowa dla samolotów cargo i dwie nowe płyty odlodzeniowe, a także dwie nowe drogi kołowania. Od sierpnia Lotnisko Chopina udostępnia pasażerom także bezpłatny i nielimitowany dostęp do internetu przez sygnał wifi.

Jak dodał, w tym roku zostaną uruchomione nowe połączenia. Linie lotnicze ogłosiły oficjalnie uruchomienie 12 nowych kierunków w ruchu regularnym oraz trzech nowych połączeń czarterowych. Z końcem marca Wizz Air powiększy swoją bazę w Warszawie o piąty samolot, a w lipcu na lotnisku pojawi się nowy przewoźnik - holenderska tania linia lotnicza Transavia.

Czytaj więcej w Money.pl
Porty Lotnicze zapowiadają duży zysk Zmniejszenie zatrudnienia oraz nowa struktura pozwala nam znacząco poprawić efektywność ekonomiczną firmy - ogłosił zarząd spółki.
Ważny werdykt dla latających samolotami Trybunał Sprawiedliwości Unii potwierdził przepisy unijne nakazujące podawanie już od początku transakcji ostatecznej ceny biletu w elektronicznym systemie rezerwacji lotów.
Tagi: ppl, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz