Ponad 690 miliardów dolarów wyniosły przychody przemysłu lotniczego na całym świecie w 2012 roku, były one o 5,9 procent wyższe niż rok wcześniej - wynika z najnowszego raportu firmy Deloitte. Rosną przychody z produkcji dla lotnictwa cywilnego, a spadają wytwórców sprzętu wojskowego.
Raport Deloitte _ Global A&D financial performance study (2012) _ pokazuje, że kryzys nie dotknął sektora lotniczego. Przychody z lotnictwa cywilnego wzrosły o 16,2 proc. (38,4 mld dolarów). Maleje za to udział lotnictwa wojskowego, którego przychody uszczupliły się o 1,3 proc., czyli o 4,4 mld dolarów.
Z raportu wynika, że z roku na rok producenci samolotów i sprzętu lotniczego odnotowują coraz lepsze wyniki. W ubiegłym roku zysk operacyjny całej światowej branży lotniczej wzrósł o 8,4 proc. i wyniósł 59,5 mld dolarów. I także w tym przypadku był to wynik wypracowany głównie przez wytwórców sprzętu dla przez lotnictwo cywilne.
_ - Jeszcze kilka lat temu lotnictwo wojskowe stanowiło dwie trzecie całego sektora. W tej chwili jest to już niewiele ponad 50 proc. W ciągu kilku lat proporcje pomiędzy producentami samolotów wojskowych, a samolotów pasażerskich powinny się wyrównać _ - powiedział cytowany w komunikacie Jakub Podleśny z Deloitte.
Na słabnące wyniki działu produkcji dla lotnictwa wojskowego największy wpływ - zdaniem ekspertów - miało zakończenie kilku znaczących konfliktów zbrojnych oraz sytuacja tego sektora w USA, który nadal odczuwa skutki cięć budżetowych.
W przypadku lotnictwa cywilnego, w 2012 r. dwie największe firmy w tej branży, czyli Boeing i Airbus przekroczyły poziom produkcji z poprzedniego roku dostarczając 1 tys. 189 samolotów. Według Deloitte, to najlepszy wynik osiągnięty w historii dużych pojazdów lotnictwa cywilnego. W sumie przychody tych dwóch producentów wyniosły 20,5 mld dolarów.
Z analizy Deloitte wynika, że europejskie firmy lotnicze wychodzą z _ dołka _ ekonomicznego i gonią firmy amerykańskie. - _ Wzrost przychodów w tym sektorze w USA wyniósł 5,1 proc., a europejskich firm 7,9 proc. choć trzeba zaznaczyć, że ich zysk operacyjny i zwrot z kapitału inwestycyjnego są wciąż niższe _ - powiedział Podleśny.
Według ekspertów Deloitte, polski przemysł lotniczy jest coraz bardziej innowacyjny. 10-12 proc. przychodów w tym sektorze przeznacza się na badania i rozwój, podczas gdy w innych gałęziach gospodarki poziom ten nie przekracza 3 proc.
Z raportu wynika, że w Polsce w branży lotniczej działa około 100 przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 23 tys. osób. Pierwsze trzy kwartały 2012 r. zaowocowały przychodami na poziomie 3,4 mld zł. 80 proc. przychodów w tym sektorze stanowi eksport sprzętu do USA, Wenezueli, Indonezji, Włoch, Hiszpanii i Niemiec.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/172/m272556.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/salon;lotniczy;le;bourget;to;tu;podpisuje;sie;miliardowe;kontrakty,211,0,1331667.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) | To tu podpisuje się miliardowe kontrakty Pierwsze skrzypce w walce o przestworza grają Airbus i Boeing. Największe gwiazdy finansowe salonu to Airbusy A 380 i 350 oraz Dreamliner 787. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/129/m246145.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/przymusowe;ladowanie;samolotu;ze;143;pasazerami,106,0,1323626.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) | Przymusowe lądowanie. To był zamach? Samolot pasażerski linii Southwest Airlines lecący z Los Angeles do Austin w Teksasie musiał przymusowo lądować w poniedziałek w Phoenix, w stanie Arizona po tym jak przewoźnik otrzymał anonimowy telefon o grożącym zamachu. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/65/m219201.jpg ) ] (http://tech.money.pl/solar-impuls-wystartowal-do-bicia-rekordu-dlugosci-lotu-0-1311515.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) | Ponad 1000 kilometrów bez kropli paliwa Realizacja projektu, rozpoczęta w 2004 roku, pochłonęła dotąd ponad 100 milionów euro. |