Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Przerwa na "dymka" kosztuje polskie firmy 22,5 mln zł dziennie

0
Podziel się:

Polski palacz wypala średnio 15,6 papierosa dziennie.

Przerwa na "dymka" kosztuje polskie firmy 22,5 mln zł dziennie
(TBEC Review/Flickr/CC BY 2.0)

Oznacza to, że pracownik uzależniony od palenia papierosów, pracując 8 godzin dziennie, robi sobie średnio dwie-trzy przerwy na papierosa w trakcie dnia pracy. Przerwa na papierosa kosztuje więc polskie firmy 22,5 mln zł dziennie - obliczyli eksperci firmy Work Service.

W tym roku te koszty są niższe niż przy naszych ubiegłorocznych szacunkach, co wynika ze spadku odsetka palaczy w Polsce o 4 proc. Mimo to koszty związane z zatrudnieniem osoby uzależnionej od palenia papierosów są wciąż wysokie.

- Każde wyjście na przysłowiowego "dymka" obniża wydajność pracownika. Przerwom na papierosa zazwyczaj towarzyszą pogawędki i dyskusje, po których trudno wrócić od razu do odpowiedniego poziomu koncentracji nad wykonywanymi zadaniami. To oznacza dodatkowe nieproduktywne godziny, a dla pracodawców realne straty finansowe - komentują eksperci firmy.

Ponieważ koszty przerw na papierosa są znaczące, to choć Kodeks pracy nie przewiduje możliwości zakazania pracownikom palenia papierosów, firmy starają się walczyć z kosztownymi nałogami swoich pracowników.

- Rozwiązaniem mobilizującym pracownikom do unikania papierosów w czasie pracy są często odpowiednie zapisy w regulaminie zakładu pracy. Pracodawca może umieścić punkt o zakazie palenia na terenie miejsca pracy. Zgodnie z ustawą antynikotynową za palenie w miejscu objętym zakazem grozi kara grzywny w wysokości 500 zł - przypominają eksperci

- Bywa także, że pracodawcy traktują przerwę na papierosa jako wyjście z pracy w celu prywatnym. A to, zgodnie z przepisami, od 2013 r. może zostać objęte obowiązkiem odpracowania. Oznacza to, że jeśli papierosowa przerwa przekracza czas przysługujący na odpoczynek, firma może żądać, by pracownik został w pracy po godzinach - dodają .

business news
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)