Notowania

Przejdź na
reklama
19.11.2009 12:00

Reklama internetowa: Zwrot w stronę efektów

Reklamodawcy w sieci nie chcą płacić już tylko za emisje swoich banerów. Wolą płacić za efekty.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Monkey Business Images/Dreamstime.com)

Wydatki na reklamę w internecie - w odróżnieniu od tradycyjnych mediów - urosną w tym rokuo kolejne 16 procent. Kryzys nie ominął jednak sieci. Reklamodawcy nie chcą już płacić tylko za emisje swoich banerów. Wolą płacić za efekty - wynika z raportu Interaktywnie.com.

W ubiegłym roku rynek reklamy internetowej był warty - według szacunków IAB Polska - 1,17 miliarda złotych. W pierwszej połowie tego roku na promowanie się w sieci polskie firmy wydały kolejne 658 milionów złotych.

_ - W tym roku znacznie nasiliło się wykorzystanie internetu kosztem innych mediów - _piszą autorzy raportu. _ - Internet w największym stopniu korzysta z przenoszeniu budżetów reklamowych z prasy codziennej. _

Interaktywnie.com zauważa pojawienie się w ofercie internetowych mediów coraz większych form reklamowych - pozwalają na to coraz większe monitory, używane przez internautów, a wymuszają oczekiwania zleceniodawców.

Skuteczność i wielkie rabaty

Dlaczego firmy wybierają reklamę w internecie? Argumenty są znane od dawna: w sieci dotarcie do potencjalnego klienta jest tańsze, a kampanię reklamową można zorganizować posiadając niewielki budżet. Duzi gracze, przy dużych zleceniach, mogą dodatkowo liczyć na ogromne rabaty. Nawet rzędu 80-90 procent.

Co za ile w sieci?
reklamodawca rodzaj kampanii orientacyjny koszt netto
mała firma - reklama kontekstowa - serwisy aukcyjne - portale ogłoszeniowe - reklama w wyszukiwarkach do kilku tysięcy złotych
średnia firma - kampanie regionalne - kampanie uzupełniające inne media do 100 tys. złotych
duża firma - profesjonalna kampania reklamowa ponad 100-150 tys. złotych

źródło: Raport Interaktywnie.com: Media On-Line

Z raportu Interaktywnie.com wynika, że internetowi reklamodawcy coraz większą wagę przykładają nie tylko do ceny, ale również do efektywności reklamy w sieci.

_ - Rok 2009 to krystalizacja kilku trendów, które najprawdopodobniej będą dominować również w nadchodzących miesiącach - _podkreślają autorzy raportu. _ - Przede wszystkim rynek odchodzi o modelu zasięgowego, w którym efektywność kampanii spada, kierując się w stronę targetowania. Zjawisko to widoczne jest od kliku lat na świecie. Teraz pojawiło się również w naszym kraju. _

[

Poradnik: Jak reklamować się w internecie ]( http://www.money.pl/gospodarka/ngospodarka/ebiznes/artykul/poradnik;jak;reklamowac;sie;w;internecie,100,0,341092.html )
W efekcie coraz więcej budżetów reklamowych w internecie trafia do serwisów specjalistycznych i na blogi, a zleceniodawcy coraz częściej nie płacą za ilość wyświetlonych banerów, ale za to, że internauta kupi ich produkt, skorzysta z usługi lub umówi się na rozmowę z konsultantem.

Targetowanie behawioralne: Reklama dopasowana do zainteresowań

Rok 2009 to niezwykła kariera, jaką zrobiła technologia tak zwanego targetowania behawioralnego. Polega na tym, że internauci widzą na swoich monitorach reklamy, dopasowane pod względem tego jakie strony i jak często oglądają, jakie słowa wpisują do wyszukiwarek, skąd się łączą z internetem. System reklamowy na tej podstawie tworzy profil użytkownika i automatycznie wyświetla informacje, które mają największą szansę trafić w preferencje użytkownika.

Branże najchętniej korzystające z targetowania behawioralnego: Najczęściej wykorzystywane profile behawioralne:
1. Motoryzacja, 2. Telekomunikacja, 3. Biznes, finanse i ubezpieczenia, 4. Usługi i inne, 5. Spożywcza i napoje. 1. Właściciele małych firm (soho), 2. Chcący kupić auto, 3. Automaniacy, 4. Dbający o zdrowie, 5. Rodzice małych dzieci.

źródło: Raport Interaktywnie.com: Media On-Line

Autorzy raportu przyznają, że wykorzystywane w tej nowatorskiej formie reklamy sieciowej tworzenie profili internautów budzi również wątpliwości. Prawnicy uważają, że informacje zbierane w ten sposób mogą być traktowane jak dane osobowe. Przedstawiciele branży reklamowej odpierają zarzuty, podkreślając że pliki cookies są do tego stopnia anonimowe, że nie pozwalają zidentyfikować konkretnej osoby.

[

Reklama na minusie, ale nie w Sieci ]( http://manager.money.pl/strategie/emarketing/artykul/reklama;na;minusie;ale;nie;w;sieci,217,0,553945.html )
Wątpliwości nie zmieniają jednak faktu, że kampanie behawioralne - choć droższe od tych _ tradycyjnych _ - cieszą się rosnącą popularnością, za sprawą dużo wyższej skuteczności. A przyszłość internetowej reklamy - jak podkreślają autorzy raportu - to właśnie kwestia skuteczności. To ona już niedługo ma być podstawowym parametrem, służącym do ustalania cen dla reklamodawców.

|

* [ Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/do_pobrania/artykuly/ )
* [ Najważniejsze informacje w twojej skrzynce e-mail! ]( http://www.money.pl/egazety/ )
Tagi: reklama, business news, wiadomości, gospodarka, manager, e-biznes
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz