Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Reklama w internecie - lokomotywa marketingu 2009

0
Podziel się

Internetowa reklama jest tania, przynosi wymierne efekty i oferuje ciekawe sposoby rozliczania.

Reklama w internecie - lokomotywa marketingu 2009
(Dmitriy Shironosov/Dreamstime.com)
bDSIFraZ

Dekoniunktura w światowej gospodarce będzie miała negatywny wpływ na rynek reklamy online w przyszłym roku. Pozostaje pytanie: jak mocno ją odczujemy oraz kto wyjdzie z tej potyczki z tarczą?

Perturbacje na rynku reklamy w dobie spowolnienie gospodarczego są czymś oczywistym. Niestety branża marketingowa wraz z reklamową już odczuwają jego skutki. Wydaje się jednak, że w najmniejszym stopniu obecny kryzys negatywnie wpłynie na budżety telewizyjne i internetowe - twierdzą eksperci firm Praktycy.com i zanox, którzy zbadali problem..

Reklama online do tej pory rozwijała się najszybciej, zarówno na świecie, jak i w naszym kraju. W Polsce w zeszłym roku jej wartość zwiększyła się do poziomu blisko 750 mln zł, ustanawiając historyczny rekord i bijąc po raz pierwszy wartość rynku reklamy radiowej. Choć to dobry wynik w porównaniu z rynkiem reklamy online za granicą wydaje się co najmniej skromny. W 2007 roku jego wartość na największym rynku europejskim - angielskim - wyniosła w przeliczeniu około 17 miliardów złotych, a w USA blisko 70 miliardów złotych. Liczby te uświadamiają, jak wielki potencjał rozwojowy drzemie w naszym rynku.

bDSIFrbb

_ Pomimo kryzysu prognozy dla rynku reklamy online na 2009 rok są nadal optymistyczne. Przynajmniej te dotyczące Polski. Szacuje się, że dynamika wzrostu wyniesie w przyszłym roku ok. 30% _ - mówi Maciej Wyszyński, szef polskiego oddziału zanox, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią. - _ Jednak w USA prognozuje się już tylko jednocyfrowy wzrost. - dodaje _

Rok 2008 2009
Łącznie 23,6 25,7
Wyszukiwarki 10,6 12,2
Display 4,62 4,9
Wideo 0,5 0,8
W modelu płac za sukces* 1,6 1,64
Sponsoring 0,59 0,51
e-mailing 0,47 0,48

_ * Reklamodawca płaci tylko w przypadku realizacji sprzedaży __ Źródło: eMarketer, listopad 2008 _

W Europie kryzys w największym stopniu dotknie Wielką Brytanię. Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że Zjednoczone Królestwo odnotuje w 2009 roku ujemny wzrost gospodarczy na poziomie minus 1,3% PKB.

bDSIFrbh

- _ W rezultacie wydatki na reklamę online w przyszłym roku będą niższe niż dwa lata wcześnie _ - zapowiada Wyszyński.

Rok 2007 2008 2009 2010
Kwota (mld $) 5,5 6,15 5,3 6,11
Zmiana proc. 47,8 11,7 -13,8 15,3

_ Źródło: Jupiter Research, grudzień 2008 _

W konsekwencji wiele budżetów reklamowych zostało już zredukowanych, a w najlepszym przypadku pozostawiono je na poziomie roku obecnego. Aktualnie marketerzy nie są skłonni do podejmowania ryzyka i koncentrują się na sprawdzonych działaniach. Na szczęście internet wydaje się być zwycięzcą tej potyczki.

bDSIFrbi

Zobacz także:

Według ekspertów z firmy Praktycy.com reklama internetowa jest mimo wszystko najtańsza, a dodatkowo najłatwiej i najszybciej można mierzyć jej efekty. Poza tym oferuje też ciekawe i i innowacyjne modele rozliczeniowe. Np. "płać za sukces" - gdzie reklamodawca płaci tylko w przypadku realizacji sprzedaży. To może być szczególnie istotne zwłaszcza w momencie kryzysu.

Nie dziwi więc podejście amerykańskich marketerów, którzy w ramach optymalizacji budżetów ,,przesuwają" miliony dolarów z reklamy tradycyjnej do internetowej. Na pewno w 2009 roku będziemy mieli do czynienia z podobnym zjawiskiem także w Wielkiej Brytanii i Polsce.

bDSIFrbC
business news
manager
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)