Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Rosjanie kupują najwięcej aut w Europie

0
Podziel się:

Rosyjski rynek motoryzacyjnym liderem stał się trzy lata wcześniej, niż prognozowali eksperci.

Rosjanie kupują najwięcej aut w Europie
(PAP/ EPA)

Rosyjski rynek motoryzacyjnym liderem stał się trzy lata wcześniej, niż prognozowali eksperci. W ciągu pół roku Rosja przegoniła Niemcy, Włochy i Wielką Brytanię.

Jak pokazują wyniki badań Pricewaterhouse-Coopers (PWC), z powodu stagnacji na niemieckim rynku stanie się to jeszcze w tym roku. Trzy lata wcześniej niż zakładano w branży, w Rosji sprzedano więcej samochodów, niż w jakimkolwiek inny europejskim kraju

_ - Rosja ma bardzo wiele do nadrobienia i robi to bardzo szybko _ - podkreśla autor badań, Stanley Root. W pierwszym półroczu sprzedaż samochodów w Rosji wzrosła o 41 procent do 1,645 mln sprzedanych pojazdów. W tym samym czasie w Niemczech sprzedano 1,63 mln aut. Jeżeli trend ten utrzyma się w obu krajach w drugim półroczu, sprzedaż samochodów w Rosji może osiągając poziom 3,6 do 3,8 mln sprzedanych samochodów. Jeszcze w ubiegłym roku Rosja znajdowała się pod względem sprzedanych aut za Niemcami, Włochami i Wielką Brytanią.

Dla porównania: Rosja ma 140 mln mieszkańców, Niemcy 82 mln. Na 1 tys. Rosjan samochód posiada 200 mieszkańców, tymczasem w Niemczech na tysiąc obywateli samochód ma 550. _ - W 2010 roku na posiadanie samochodu będzie mogło pozwolić sobie 45 mln rosyjskich gospodarstw domowych _ - mówi z entuzjazmem szef Volkswagena Martin Winterkorn.

Pod względem wartości sprzedanych samochodów rynek rosyjski jeszcze daleko w tyle. Jednak z powodu utrzymującego się wzrostu gospodarczego, klientów w Rosji stać w coraz większym stopniu na drogie importowane nowe samochody. Rośnie ich udział w rynku samochodowym, a tym samym rośnie średnia cena sprzedanego samochodu.

Sprzedaż importowanych nowych aut w pierwszym kwartale 2008 wzrosła o 54 procent do 785 tys. pojazdów. Tymczasem sprzedaż w rosyjskich marek samochodowych jak Łada wzrosła jedynie o 27 procent do 380 tys. pojazdów.

Udział w rynku niemieckich importerów z ich drogimi autami jest stosunkowo niewielki - ale z poważnie rosnącą tendencją. Nie dziwi szczególne upodobanie nowobogackich Rosjan do symbolu statusu, jakim jest S-Klasa Mercedesa. Daimler odnotował już w ubiegłym roku 60-procentowy wzrost sprzedaży do 15 300 sztuk. W pierwszym półroczu 2008 niemiecki producent odnotował 20 procentowy wzrost sprzedaży do 8500 pojazdów, z czego 2 tys. to modele S-Klasy.

Nie bez powodu prezentacja nowego flagowego modelu siódemki BMW miała miejsce w tym tygodniu w Moskwie. Bawarczycy chcą w tym roku zwiększyć sprzedaż o jedną trzecią, do 20 tys. i zwiększać ja również każdego roku przynajmniej o kolejne 20 procent. Jak powiedział Christian Kremer, dyrektor rosyjskiej spółki dystrybucyjnej, Rosja odgrywa dla koncernu szczególną rolę. W zaciętej walce o rynek w segmencie Premium, koncern BMW odzyskał czołowe miejsce przed Mercedesem i Audi.

Nie inaczej wygląda sytuacja Porsche. W ubiegłym roku Porsche sprzedało w Rosji 1900 swoich bolidów. Bogaci Rosjanie faworyzują terenowego Cayenne, który ma 80-procentowy udział w całym imporcie. Obecnie Porsche rozbudowuje swoją sieć dealerów, podobnie jak w Chinach, aby wyrównać straty ze słabnącego rynku amerykańskiego.

Ogromne wskaźniki wzrostu rosyjskiego rynku przyciągają do Rosji wielu producentów samochodów. W ubiegłym roku rynek odnotował wzrost wysokości 64 procent. Wszyscy więksi międzynarodowi producenci samochodów stawiają w Rosji własne zakłady produkcyjne lub współpracują z producentami miejscowymi.

business news
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)