Notowania

Rosyjski oligarcha partnerem General Motors

Firma multimilardera Olega Deripaska kupiła połowę udziałów VM Motori.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/ITAR TASS)

Multimiliarder Oleg Deripaska zostanie partnerem General Motors. Według należącego do firmowego imperium Deripaski rosyjskiego koncernu samochodowy Gaz, firma nabyła 50 procent udziałów włoskiego producenta silników VM Motori, który należy w połowie do GM.

W przeszłości pojawiały się także plotki, że oligarcha, który według amerykańskiego magazynu _ Forbes _ jest obecnie najbogatszym Rosjaninem, nabył już pakiet akcji GM, co on sam jednak dementuje.

Inwestycja we włoską firmę VM Motori umożliwi koncernowi Gaz licencyjną produkcję małych silników Diesla, na które rosyjski koncern widzi duże zapotrzebowanie.

Grupa Gaz, z której zakładów pochodziła lubiana za czasów sowieckich limuzyna _ Wołga _, zmieniła w międzyczasie strategię i specjalizuje się w produkcji małych transporterów i ciężarówek. Firma ponownie przynosi zyski.

Deripaska, który posiada również udziały w kanadyjskim poddostawcy części samochodowych Magna, przeprowadził w Gazie radykalną restrukturyzację i rozpoczął wcześnie z nabywaniem zachodniej technologii i licencji. Inwestycja w VM Motori ma się przyczynić przede wszystkim do obniżenia kosztów drogiego importu silników. GM ma nadzieję, że dzięki temu kanałowi zbytu znajdzie nowych klientów na silniki Diesla.

Według danych Pricewaterhouse Coopers, w tym roku Rosja odbierze Niemcom palmę pierwszeństwa największego rynku samochodowego w Europie. GM z markami Chevrolet i Opel należy już do wiodących na rynku rosyjskim producentów samochodów i posiada zakład produkcyjny w St. Petersburgu.

Niedawno Gaz miał zapowiedzieć, że zamierza założyć holding z GM i produkować 300 tys. aut rocznie. Należący do Deripaski holding Basic Element, do którego należy również Gaz, uznawany jest także za kandydata do nabycia od GM marki Hummer.

* **ZOBACZ TAKŻE: **
* [ **Koniec strajku w GM ** ]( http://www.money.pl/archiwum/wiadomosci/artykul/koniec;strajku;w;gm,108,0,268140.html )
* [ **Wielki odjazd z USA - producenci opuszczają Stany** ]( http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wielki;odjazd;z;usa,93,0,268125.html )
* [ Producenci aut stracą rocznie miliard euro ]( http://news.money.pl/artykul/producenci;aut;straca;rocznie;miliard;euro,243,0,334579.html )
* [ Ford szuka kupca na Volvo ]( http://manager.money.pl/news/artykul/ford;szuka;kupca;na;volvo,116,0,343924.html )
* [ Tata kupił Jaguara i Land Rover'a ]( http://news.money.pl/artykul/tata;kupil;jaguara;i;land;rovera,7,0,331015.html )
* [ Dokąd jedzie Volvo? ]( http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dokad;jedzie;volvo,59,0,268603.html )

Rosyjski rynek motoryzacyjny rośnie błyskawicznie. Tylko w 2007 roku odnotowano 64 procentowy wzrost. Eksperci oczekują, że w 2010 roku sprzedaż wzrośnie z 2,4 do czterech milionów samochodów rocznie.

Podczas gdy w sektorze samochodów osobowych od lat dominują producenci zagraniczni, na rynku pojazdów użytkowych dominują producenci rosyjscy. Ich udział w rynku, który w 2007 roku odnotował 47 procentowy wzrost, wynosi 61 procent. Co czwarty pojazd pochodzi od wiodącego na rynku Kamaza.

Tagi: general motors, wiadomości, gospodarka
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz