Rosyjski przemysł lotniczy, nieobecny przez dłuższy czas na arenie międzynarodowej, wzbudził duże zainteresowanie na tegorocznych targach w angielskim Farnborough.
Takie firmy jak Airbus czy Boeing, w dalszym ciągu dominują w kategorii samolotów wąskokadłubowych i szerokokadłubowych, Embraer i Bombardier w transporcie regionalnym, oraz Bombardier i ATR w kategorii jednostek turbośmigłowych, sytuacja powoli ulega zmianie.
Ale zdaniem Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, zwlekanie z decyzją przez rodziny Airbus A320 i Boeing 737 w kwestii projektu nowego modelu samolotu wąskokadłubowego, stwarza nowym firmom okazję do rozbudzenia większego zainteresowania produkcją takiego samolotu.
W związku z tym oraz dzięki strategicznemu partnerstwu z zachodnimi firmami, rosyjskie samoloty mogą mieć większe szanse na sukces na arenie międzynarodowej. - _ W obliczu wahań cen paliwa, silnej konkurencji w sektorze lotniczym w kwestii obniżania kosztów eksploatacyjnych oraz nacisku na ochronę środowiska, istnieje duże zapotrzebowanie na bardziej wydajne samoloty _ – twierdzi analityk sektora lotnictwa komercyjnego, Max Sukkhasantikul, z Frost & Sullivan.
- _ Rosja wyprodukowała samolot stanowiący silną konkurencję dla wąskokadłubowych jednostek powietrznych Airbus i Boeing, podczas gdy obie te firmy wciąż nie podjęły decyzji, czy wyposażyć samoloty wąskokadłubowe w nowe silniki, czy zrealizować projekt całkiem nowego produktu - _dodaje.
Obecnie, do firm rosyjskich, które mogą najbardziej zainteresować rynki zagraniczne, należą Suchoj i Irkut. Suchoj, będący nowym graczem na rynku samolotów komercyjnych, jest obecnie liderem pod względem ilości sprzedawanych samolotów w Rosji, z ponad setką już uzyskanych zamówień na produkt SuperJet. Irkut z kolei, próbuje wejść na rynek z MC-21, samolotami porównywalnymi do Airbusów A320 i Boeingów 737, lecz dalszą penetrację rynków międzynarodowych wciąż ma przed sobą.
- _ Zasadniczą różnicą pomiędzy Suchoj __ a innymi rosyjskimi producentami jest silne wsparcie i partnerstwo strategiczne z głównymi zachodnimi dostawcami, takimi jak włoski koncern Finmeccanica _ – mówi Sukkhasantikul.
- _ Finmeccanica posiada udziały Suchoj __ poprzez swoją spółkę Alenia Aeronautica, współtwórcę SuperJet. Współpraca ta ma ogromną wartość strategiczną. Alenia Aeronautica jest nie tylko spółką zachodnią, lecz również głównym dostawcą dla przemysłu lotniczego i kosmicznego, dostarczającym części do samolotów typu Boeing 787. Jest to dokładnie ten rodzaj wsparcia, jakiego potrzebuje rosyjski przemysł lotniczy, aby zdobyć prestiż i renomę w produkcji samolotów komercyjnych na rynkach zagranicznych - dodaje ekspert. _
Suchoj rozpoczął również partnerską współpracę z francuską firmą Snecma, będącą głównym dostawcą jednostek silnikowych dla przemysłu lotnictwa i kosmonautyki, współproducentem silnika SaM146 do napędu Suchoj.
Korzyści ze współpracy krajów zachodnich z Rosją są obopólne. Zachodni producenci skorzystają z osiągnięć rosyjskiego lotnictwa i kosmonautyki oraz rozszerzenia rynku, a ich rosyjscy partnerzy ze wsparcia, technologii i reputacji zachodniego przemysłu lotniczego i kosmicznego do promocji na rynkach zagranicznych.
Dla Rosji silne wsparcie firm zachodnich ma decydujące znaczenie dla zdobycia zaufania na rynku globalnym. Po otrzymaniu takiego wsparcia, rosyjskie samoloty będą bardziej dostępne na rynkach międzynarodowych.
Jednakże, nie tylko renoma czy sposób postrzegania rosyjskich samolotów na rynku stanowi problem rosyjskiego przemysłu lotniczego. Firmy takie jak Irkut, usiłujące produkować samoloty komercyjne odpowiadające międzynarodowym standardom, borykają się z poważnymi problemami logistycznymi.
Wynika to głównie z faktu, że większość z producentów rosyjskich samolotów, w tym Suchoj, to byli producenci sprzętu wojskowego z niewielkim doświadczeniem w zakresie samolotów komercyjnych.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/54/t97590.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/niemcy;chca;wprowadzic;podatek;od;podrozy;lotniczych,108,0,644460.html) | Niemcy chcą wprowadzić podatek od podróży lotniczych Ma to zapewnić budżetowi miliarda euro rocznie. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/200/t86216.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/easyjet;straca;nazwe;przez;opoznienia;lotow,102,0,647014.html) | easyJet stracą nazwę przez opóźnienia lotów? Założyciel linii daje 90 dni na poprawę wyników. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/54/t97590.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/rok;2010;linie;lotnicze;zamkna;z;zyskiem,40,0,629544.html) | Rok 2010 linie lotnicze zamkną z zyskiem Przewoźnicy lotniczy na całym świecie zarobią 2,5 miliarda dolarów. |