Notowania

chiny
09.08.2012 11:10

Rynek w Chinach. Zamiast na funkjonalność, patrzą na markę

Chińczycy lubią nowości i nie dotyczy to tylko produktów, lecz także mody, zwyczajów, filmów, sztuki. Jeżeli ktoś kupi coś nowego, inni chcą mieć to samo.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Ivan Walsh/CC/Flickr)

Chiński konsument kieruje się głównie ceną a nie jakością, ważniejsza jest dla niego marka i design niż funkcjonalność, szuka wyrobów najnowszych i najbardziej zaawansowanych technicznie - powiedział profesor Uniwersytetu Yokohama Takeo Kakehi.

Dla chińskiego konsumenta istotne są też przesądy i symboliczne znaczenie zakupionych towarów. Ostatnio Chińczycy zwracają również dużą uwagę na bezpieczeństwo zdrowotne towarów, zwłaszcza spożywczych, chętnie korzystają z wszelkiego rodzaju promocji i zniżek, chcą kupić coś jedynego i niepowtarzalnego.

Swoje spostrzeżenia prof. Kakehi, który jest specjalistą od rynku chińskiego, oparł na badaniach ankietowych prowadzonych na terenie Chin i wśród turystów odwiedzających Japonię. Wynika z nich, że w pierwszej kolejności chińskim konsumentom satysfakcję sprawia znalezienie lub wynegocjowanie możliwie najniższej ceny, chociaż istotna jest także marka produktu. Z tego powodu na rynku chińskim trwa walka cenowa, zwłaszcza w branży elektroniki użytkowej i sprzętu AGD, co boleśnie odczuwają firmy koreańskie i japońskie.

Z badań prof. Kakehi wynika również, że Chińczycy lubią towary o kontrastowych i wyraźnych kolorach i oryginalnym wzornictwie - tym najczęściej kierują się przy zakupie odzieży. W wystroju eleganckich sklepów i hoteli - od Singapuru przez Hongkong po Pekin dominuje kolor czerwony i złoty.

Chińscy biznesmeni czują potrzebę imponowania otoczeniu. Dlatego ubierają się w rzeczy markowe, nie usuwają z rękawów marynarek naszywek znanych firm, ostentacyjnie zapalają najdroższe cygara, by zaraz je zgasić, i otaczają się cennymi przedmiotami, gdyż to podnosi ich prestiż - uważa prof. Kakehi.

Chińczycy lubią nowości i nie dotyczy to tylko produktów, lecz także mody, zwyczajów, filmów, sztuki. Jeżeli ktoś kupi coś nowego, inni chcą mieć to samo.

Powodzenie mają przedmioty o znaczeniu symbolicznym, związane z wiarą lub przesądami, choć nie należą one do towarów tanich. Kluczem do zdobycia chińskiego rynku jest więc dobra znajomość lokalnej kultury. Nie jest to łatwe, ponieważ nie ma uniwersalnych rzeczy _ złych _ lub _ dobrych _. Zgodnie z chińską tradycją i historią muszą być one dostosowane do pory roku, wróżb cyklu księżycowego, świąt i rocznic narodowych.

Po wielu aferach związanych z wykryciem trujących substancji w towarach spożywczych, Chińczycy stali się bardzo wrażliwi na punkcie zdrowotnych własności żywności. Ostatnio masowo kupują mleko w proszku wyprodukowane w Japonii lub na Tajwanie. Coraz większą wagę przywiązują również do jakości wody pitnej. Są w stanie zapłacić dużo więcej, ale mieć pewność, że kupują towar zdrowy. Furorę robią różnego rodzaju suplementy diety i paramedykamenty poprawiające zdrowie i aktywność życiową. Najwięcej jest wśród nich wyrobów rodzimych, tradycyjnej chińskiej medycyny, choć powodzeniem cieszą się również produkty renomowanych firm japońskich i koreańskich.

Prof. Kakehi potwierdza zamiłowanie Chińczyków do wszelkiego rodzaju loterii, nagród promocyjnych i kuponów rabatowych. Tego typu akcje są bardzo rozpowszechnione na chińskim rynku. Losy loteryjne można znaleźć nawet na odwrocie rachunków wielu restauracji. Często stosowanym sposobem pozbycia się towarów zalegających w magazynie jest dodawanie go za darmo do zakupów klienta. Jest to również mile widziana przez konsumentów forma nagradzania ich lojalności. Czasami nagrody promocyjne są zaskakujące. Ostatnio w Pekinie do zakupionego telefonu komórkowego sprzedawca dodaje 5 litrów oleju jadalnego.

Czytaj więcej w Money.pl
Debiut Facebooka: 28-35 dolarów za akcję Społecznościowy gigant może zgarnąć nawet 12 miliardów dolarów. To więcej, niż dotychczasowe debiuty internetowych spółek.
Daihatsu celebruje zakończenie produkcji modelu Copen Dotychczas jeden z najmniejszych kabrioletów na rynku
Chińczycy walczą ze zbyt niskimi cenami Chiński rząd prowadzi interwencyjny zakup wieprzowiny, by ustabilizować rynek.
Tagi: chiny, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz