Notowania

handel
27.06.2010 07:28

Rynki wschodzące na celowniku sieci handlowych

Egipt, Indie, Indonezja, Meksyk, Rosja, Turcja i Wietnam kuszą inwestorów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(star5112/CC/Flickr)

Rynki wschodzące zapewniają największe i najbardziej interesujące możliwości dla firm o zasięgu globalnym działających w sektorze detalicznym - to główny wniosek raportu _ Ukryci bohaterowie: wschodzące rynki handlu detalicznego poza Chinami _ przygotowanego przez Deloitte i Planet Retail.

Dojrzałe gospodarki wychodzą z recesji, ale działające w tych krajach firmy zajmujące się handlem detalicznym muszą tam stawiać czoła ostrej konkurencji. M.in. dlatego od kilku lat firmy te zwracają się w stronę rynków wschodzących. - O_ biecujące rynki to Brazylia, Egipt, Indie, Indonezja, Meksyk, Rosja, Turcja i Wietnam. – podkreśla Magdalena Jończak, z Deloitte Polska. _

_ - W przypadku rozwijania działalności na rynkach niezwykle istotne jest dopasowanie decyzji strategicznych do specyfiki rynku: będą one zupełnie inne w przypadku relatywnie nasyconego rynku brazylijskiego, od tych jakie stosować należy w przypadku będących na początku drogi rynków wietnamskiego czy też egipskiego _ - dodaje eksoert.

Według analityków najbardziej obiecujące możliwości dla handlu detalicznego można znaleźć poza strefą BRIC. Wietnam ma ogromny potencjał ekonomiczny w tym zakresie. W ciągu ostatnich lat rozwój gospodarczy kraju był bardzo dynamiczny. Ponadto, oczekuje się, że w następnym dziesięcioleciu kraj ten będzie liczył 100 milionów ludności, z czego jedna trzecia to osoby poniżej piętnastego roku życia. Obserwujemy tu też szybką urbanizację oraz odejście od tzw. mokrych bazarów (ang. wet markets), po części ze względu na obawy związane ze standardami bezpieczeństwa żywności.

Turcja i Indonezja przypominają Wietnam biorąc pod uwagę odsetek młodej populacji, jednak w tych krajach już istnieją albo właśnie wyłaniają się klasy średnie. Przykładowo, w Turcji pół miliona małych, niezależnych sklepików podupada pod presją mnożących się nowoczesnych form handlu detalicznego.

W Indonezji, chociaż rosną zagraniczne inwestycje w handel detaliczny, ilość zagranicznych punków sprzedaży jest niższa, niż można by oczekiwać na podstawie danych inwestycyjnych.

Także Brazylia nadal oferuje wiele możliwości, jeśli weźmie się pod uwagę, że kraj ten posiada ogromną klasę średnią – około 40 milionów ludzi, których standard życia nie odbiega od standardów dominujących w krajach rozwiniętych. Chociaż sprzedaż detaliczna produktów żywnościowych w Brazylii jest już wysoce skonsolidowana i na tym polu wygrywają firmy zagraniczne, mapa sprzedaży detalicznej innych artykułów pozostaje fragmentaryczna.

Według autorów opracowania swoistą zagadkę dla firm o zasięgu globalnym działających w sektorze detalicznym stanowią Rosja i Indie. W ciągu ostatniej dekady Rosja bardzo rozwinęła się gospodarczo, a także otworzyła się na zagraniczne inwestycje w zakresie handlu detalicznego. Jednocześnie jednak, liczba ludności w Rosji spada, korupcja pozostaje nierozwiązanym problemem, a przyszły wzrost gospodarczy zależy w dużej mierze od niestabilnego sektora surowców naturalnych. Indie posiadają młodą populację, a klasa średnia tego kraju gwałtownie się poszerza, jednak zagraniczne inwestycje w zakresie sektora detalicznego zostały ograniczone.

ZOBACZ TAKŻE:

* [ Brytyjski gigant kupuje duńską sieć hipermarketów ]( http://manager.money.pl/news/artykul/brytyjski;gigant;kupuje;dunska;siec;hipermarketow,229,0,625893.html )
* [ Przybywa hiper- i supermarketów ]( http://news.money.pl/artykul/przybywa;hiper-;i;supermarketow,142,0,458382.html )
Tagi: handel, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz