Notowania

ministerstwa
01.04.2009 06:30

Rządowe strony www - internetowe manowce

Money.pl i Polityka zbadały strony polskich ministerstw. Okazuje się, że internauta to petent - nie klient.

Podziel się
Dodaj komentarz

Strony internetowe polskich ministerstw są dla ludzi. Jest to prawda, którą urzędnicy odpowiedzialni za ich tworzenie powinni sobie powiesić na tablicach korkowych w gabinetach. Bo na razie zapominają, że trzeba odpisywać na e-maile, pamiętać o niepełnosprawnych i pisać językiem zrozumiałym dla internautów.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które jeszcze rok temu na swojej witrynie miało link do strony pornograficznej,ogłosiło przetarg na nową stronę internetową. Chce stworzyć portal na bazie trzech filarów: obecnej strony ministerstwa, strony poland.gov.pl i serwisu Komitetu Integracji Europejskiej. Do wydania ma milion euro.

Portal finansowy Money.pl oraz tygodnik Polityka - zainspirowane tą inicjatywą i kwotą na nią przeznaczoną - postanowiły sprawdzić kondycję stron internetowych polskich ministerstw. Stworzyliśmy więc ranking witryn rządowych. Najlepsze okazało się Ministerstwo Sprawiedliwości, a najgorsze Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To drugie zresztą ciężko było przez pewien czas ocenić, bo strona po prostu nie działała - pozostaje mieć tylko nadzieję, że offline nie był w tym czasie cały resort.

Dziennikarze Money.pl i Polityki spodziewali się, że witryny resortów należących do polityków, którzy internatów nie kojarzą z piwem, czy pornografią, będą przyjazne, sprawne, przejrzyste i przydatne. Niestety, w wielu przypadkach przyszło nam się rozczarować. Dlaczego? Kilka przykładów:

* pięć z siedemnastu resortów nie odpisało na ich e-maile z prostym pytaniem;
* siedmiu ministrów - w tym minister zdrowia - zupełnie nie bierze pod uwagę, że wśród internautów są też osoby niedowidzące;
* niemal wszystkie ministerstwa zamiast krótkich i treściwych komunikatów zamieszczają opasłe i mętne elaboraty;
* żadna z siedemnastu ministerialnych stron www nie jest w zrobiona w stu procentach poprawnie. Najbliższe technicznej poprawności były MEN, Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Skarbu Państwa, ale np. w serwisie ministerstwa nauki błędów jest więcej niż treści.

Ludzie listy piszą

Najpierw sprawdziliśmy, jak ministerstwa wywiązują się z jednej z podstawowych powinności administratora WWW - odpisywania na e-maile.

Dziennikarze portalu stworzyli w tym celu fikcyjną postać: wrocławianina Andrzeja Kościckiego, internautę, który postanowił zwrócić się do urzędników z pytaniem: Chciałbym złożyć skargę. Na jaki adres mogę ją wysłać? Ze stworzonej na ten cel skrzynki wysłaliśmy siedemnaście e-mali na adresy podane przez ministerstwa na ich stronach internetowych. Gdyby zażalenie pana Andrzeja było pilne, miałby problem, bo okazało się, że tylko niektórzy urzędnicy odpisują szybko i konkretnie. Pozostali ociągają się z odpowiedzią, a jeszcze inni nie odpisują wcale.

Odpowiedzi nie wysłało pięć resortów: edukacji, finansów, nauki i szkolnictwa wyższego, skarbu państwa i - co szczególnie niegrzeczne - kultury. Dziesięć ministerstw odesłało odpowiedź w ciągu doby, ministerstwo gospodarki potrzebowało prawie 43 godzin, a zdrowia 67 godz. i 31 min. Z tym, że ostatni resort obok adresów, na które należy wysyłać skargę, dostarczył też zwalistą i odstraszającą instrukcję, z jakimi problemami należy się do niego zgłaszać (dotyczącymi np. organizmów genetycznie zmodyfikowanych i lecznictwa uzdrowiskowego).

Warto też przytoczyć odpowiedź Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Jej skonstruowanie zajęło urzędnikom 22 godz. i 28 minut roboczych, a informowało, że pytanie, na które odpowiedziały inne resorty, nie spełnia wymogów formalnych stawianych przez ministerstwo.

Za żołnierską postawę należy jednak pochwalić Ministerstwo Obrony Narodowej. Odpowiedź od MON-u przyszła w ciągu dwóch minut. Ku chwale ojczyzny!

Słowotok urzędowy kontra zadyszka czytelnicza

Co jednak w sytuacji, gdyby przeciętny internauta sam zechciał szukać informacji na stronach resortów. W wielu przypadkach potrzebowałby cierpliwości, nerwosolu i słownika nowomowy.

Internauci skanują wzrokiem, a nie czytają. Zbyt długi tekst może powodować, że nie zauważą ważnych informacji.
Anna Liszewska _ Internet Designers _
Urzędnicy nie kierują się piękną zasadą, że prosto i krótko znaczy treściwie i budują w komunikatach zdania, które mają i po 40 słów. Konia z rzędem temu, kto przeczyta ten tekst jednym tchem bez zadyszki, a nie jest np. zawodowym trębaczem:

_ Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ośrodek Przetwarzania Informacji jako Instytucja Wdrażająca ogłaszają nabór wniosków o dofinansowanie projektów na przygotowanie regionalnych strategii rozwoju, strategii rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i sektorów gospodarki (np. polskiej strategii rozwoju biotechnologii) zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym oraz strategii dla działających w Polsce platform technologicznych. _

Najbardziej rzeczowe są komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Krótkie i zwięzłe informują przede wszystkim o wizytach i działaniach ministra Sikorskiego. Nie wiadomo, czy to efekt przemyślanej strategii, czy tego, że pisze je tylko rzecznik ministra i po prostu nie wyrabia się ze stylistycznym równaniem do reszty.

Podsumowując: w tekstach ministerstw jest uroczyście, podniośle i wiekopomnie. Spora część resortów, zamiast przedstawiać na głównej stronie tylko zwięzłe streszczenia aktualności, wyświetla tam długie fragmenty tekstów. Zniechęca tym samym internautę do przeglądania strony już na jej głównej części.

Raport Money.pl
*To już 17 lat. Zobacz historię internetu w Polsce * Siedemnaście lat temu Polska uzyskała pełny dostęp do Internetu. 20 grudnia 1991 roku USA zniosły blokadę na połączenia komputerowe z naszego kraju. Czytaj w Money.pl

Przoduje w tym ministerstwo rolnictwa, które dodatkowo odstrasza drobną czcionką. To też główna rysa na wizerunku naszego zwycięzcy: Ministerstwa Sprawiedliwości - tutaj też po kliknięciu Czytaj więcej otrzymujemy rozwinięcie wszystkich komunikatów na stronie, a nie tego jednego, który wybraliśmy. To irytuje.

Igła w stogu siana, wiatr w polu, informacja na stronie

Problemem jednak jest nie tylko siermiężny styl urzędnika, ale skłonność do komplikacji administratorów. Chociaż znaczna cześć stron ministerstw jest pełna ciekawych i praktycznych informacji (ministerstwo pracy, edukacji, a nawet obrony narodowej) to naprawdę trudno do nich dotrzeć.

Dużą ilość treści trzeba umieć przestawić. Strony ministerstw w większości sobie z tym nie radzą.
Jakub Andrzejewski _ Janmedia Interactive _
Panujący na ministerialnych stronach chaos wytyka Jakub Andrzejewski z agencji Janmedia Interactive. - Treści jest dużo, ale nie są przedstawione w użyteczny sposób. Nieczytelne strony główne, za małe czcionki, niekonsekwentna nawigacja - wylicza błędy ministerialnych informatyków. - Ogólnie strony ministerstw prezentują poziom średni lub niski - dodaje.

Nieczytelny jest np. podział informacji na kategorie, a treści są poukrywane wewnątrz serwisów. Na niektórych stronach informacje tkwią w opasłych plikach formatu pdf - MON i MPiPS.

Listy kategorii, które mają nam pomagać w nawigacji po serwisach, znajdujące się zazwyczaj po lewej stronie witryny, przyjmują niekiedy monstrualne rozmiary. Wystarczy spojrzeć na stronę Ministerstwa Rozwoju Regionalnego albo Rolnictwa i Rozwoju Wsi - aż 22 kategorie informacji i 7 instytucji.

Resort obrony zastosował natomiast na swojej stronie specyficzny kamuflaż linków: - Podkreślenie pod wyrazem oznacza zwykły tekst, a brak podkreślenia odnośnik. To całkowicie niezgodne z przyjętymi zasadami - wytyka Anna Liszewska z agencji Internet Designers.

Zastanawia też wyszukiwarka na stronie głównej MON-u, która nie ma przycisku Szukaj. W serwisie Ministerstwa Skarbu Państwa można znaleźć zmorę wszystkich internautów, czyli strony w budowie, których wystrzegają się nawet amatorzy. Zmyłek dla internautów na ministerialnych stronach jest jednak więcej.

- _ Panele logowania, wyszukiwarki, loga ministerstw, powinny znajdować się w standardowych miejscach tak, aby użytkownicy nie mieli problemów z ich odnalezieniem - mówi Liszewska. _ - _ Duża liczba kolorowych bannerów rozprasza i odciąga ich od właściwej treści. Dobrze rozwiązane zagadnienie bannerów ma jedynie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego _ - dodaje.

Strony ministerstw często są też po prostu brzydkie. Szare (edukacja), pozbawione grafiki (nauki i szkolnictwa wyższego), czerwone (rozwoju regionalnego), czy przeładowane (ministerstwo obrony narodowej). Na pochwale zasługuje tutaj Ministerstwo Sportu - nowoczesne w formie w ogóle nie kojarzy się z PZPN-em- czy Ministerstwo Skarbu, które niedawno stworzyło nową witrynę i widać, że nie zmarnowało pieniędzy. Kontrowersyjna jest za to uroda strony ministerstwa gospodarki, które siłą rzeczy jest zielone, jak PSL.

Minister jestem!

W przypadku witryny m.in. gospodarki pojawia się też kwestia zamieszczania sylwetki szefa resortu na stronie głównej. Pojawiają się one na witrynach skarbu państwa, MSZ, gospodarki i środowiska.

Najsubtelniejszy - pod względem wyświetlonego zdjęcia i liczby informacji - jestAleksander Grad, zaraz za nim plasuje sięMaciej Nowicki, a brylująRadosław SikorkiiWaldemar Pawlak. Obecność na głównej stronie tego ostatniego ministra jest o tyle zdumiewająca, że Waldemara Pawlak znany jest ze swego introwertyzmu i podejrzliwych spojrzeń. Może to jednak tradycja w ministerstwie rolnictwa nakazuje mu występowanie na pierwszej stronie witryny - bo np.Andrzeja Leppera, jednego z jego poprzedników, też tam było dużo.

Na stronie Ministerstwa Kultury pojawia się teżBogdan Zdrojewski, ale jego zdjęcie możemy oglądać w irytującej, bo głośnej i niespodziewanej, reklamie działalności resortu.

Frontem do obywatela, obywatel frontem do strony

Same ministerialne strony stosunkowo ciężko jest też w internecie odnaleźć. Tylko MSZ, Ministerstwo Kultury, resorty sprawiedliwości, gospodarki, finansów i edukacji starają się być widoczne w wyszukiwarkach. Pozostałym jedenastu nie zależy w ogóle.

Ktoś kiedyś powiedział, że pozycjonowanie będzie istniało tak długo jak długo autorzy stron będą popełniali najbardziej oczywiste błędy.
Ireneusz Dworzyński _ Internet Designers _
- _ W Google strony rządowe mają dodatkowe punkty. Mogłyby pojawiać się najwyżej w wynikach wyszukiwania. To ogromny potencjał, który ministerstwa marnują _ - ocenia Ireneusz Dworzyński, specjalista pozycjonowania z Internet Designers.

Strony polskich ministerstw pozostawiają wiele do życzenia. Urzędnicy muszą się nauczyć budować je tak, by przeciętny użytkownik czuł się zachęcany do przeglądania ich treści. W trakcie surfowania powinna nim kierować obywatelska ciekawość. Ciekawość, która często pomaga urzędnikom w odkryciu słabości ich produktów. Takiej jak ta kierująca hakerem, który w zeszłym roku włamał się na witrynę Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i zamieścił na niej taki tekst: _ Chciałem zaprzeczyć informacjom jakoby bezpieczeństwo teleinformatyczne instytucji państwowych w naszym kraju szło w dobrym kierunku _.

| Szczegółowa punktacja w Rankingu | | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| ministerstwo |

| suma |
| Ministerstwo Sprawiedliwości | 3 | 4 | 4,5 | 3,5 | 15 |
| Ministerstwo Skarbu Państwa | 4,5 | 3 | 2,5 | 4 | 14 |
| Ministerstwo Sportu | 3,5 | 3 | 4 | 3,5 | 14 |
| Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego | 4 | 3 | 4,5 | 2 | 13,5 |
| Ministerstwo Spraw Zagranicznych * | 4 | 2 | 4,5 | 2 | *12,5 |
| Ministerstwo Infrastruktury | 3 | 3 | 2 | 4 | 12 |
| Ministerstwo Finansów | 3 | 3 | 3,5 | 2 | 11,5 |
| Ministerstwo Środowiska | 2 | 3 | 3 | 3 | 11 |
| Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej | 2 | 3 | 2,5 | 2,5 | 10 |
| Ministerstwo Gospodarki | 2 | 2 | 4 | 1,5 | 9,5 |
| Ministerstwo Obrony Narodowej | 2 | 2 | 3,5 | 2 | 9,5 |
| Ministerstwo Rozwoju Regionalnego | 2 | 3 | 3,5 | 1 | 9,5 |
| Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji | 3 | 1 | 3,5 | 2 | 9,5 |
| Ministerstwo Edukacji Narodowej | 1 | 3 | 2,5 | 2,5 | 9 |
| Ministerstwo Rolnictwa | 1 | 2 | 3 | 0,5 | 6,5 |
| Ministerstwo Zdrowia | 1 | 2 | 2 | 1,5 | 6,5 |
| Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego | 1 | 1 | 3,5 | 0 | 5,5 |

W ocenie stron pomagali nam: Anna Liszewska i Ireneusz Dworzyński z Internet Designers oraz Jakub Andrzejewski z Janmedia Interactive.

| Komentarz |
| --- |
| **

Tomasz Bonek Money.pl** Czy to się komuś podoba, czy nie, serwisy internetowe to dziś największe media. Zakończyła się już era gazet. Teraz czwartą władzę stanowi sieć! W Polsce mało kto czyta Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą, Dziennik. Wszyscy szukają informacji w Google. Czytają Onet, WP, Interię, bądź Gazetę.pl. Nawet serwisy wyspecjalizowane, takie jak np. Money.pl, cieszą się kilkumilionową grupą wiernych czytelników. To kilkadziesiąt razy więcej niż gazety. Trzeba więc dbać o swój wizerunek w internecie, który jest dziś podstawowym narzędziem public relations. Zrozumiano to w USA, gdzie ubiegłoroczna kampania prezydencka toczyła się głównie w oparciu o strony www. Pieniędzmi od internautów wygrał przecież Obama. Można więc się spodziewać, że strony ministerstw, czyli strony ministrów (tak w wielu przypadkach należy nazwać serwisy resortów), rozkwitną w Polsce już niebawem - przed wyborami. A co? Po co pakować własną gotówkę w prywatne strony
www? Po co inwestować w coś, czego się nie rozumie, z czego nie potrafi się korzystać! |

Ponad dwa lata temu portal Money.pl zbadał po raz pierwszy jakość rządowych stron internetowych. Tym razem, wspólnie ze specjalistami z wrocławskich agencji interaktywnych: Anną Liszewską i Ireneuszem Dworzyńskim z Internet Designer oraz Jakubem Andrzejewskim z Janmedia Interactive oceniliśmy serwisy wszystkich resortów pod kątem merytorycznym i technicznym. Okazało się, że jest nieco lepiej, niż w 2006 roku, ale do ideału nadal jest bardzo daleko.

Ostatecznie najwyżej oceniliśmy stroną Ministerstwa Sprawiedliwości. Żeby wygrać, wystarczyło zdobyć 15 na 20 możliwych punktów. To blisko trzykrotnie więcej, niż oceniona najniżej strona Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (5,5 punkta na 20 możliwych).

Strony resortów ocenialiśmy w kolejności alfabetycznej:

Ministerstwo Edukacji Narodowej
www.men.gov.pl

[

]( # )

Ministerstwo, którego dziedziną jest przekazywanie informacji o świecie w przystępnej formie, powinno postarać się bardziej.

Strona jest bowiem lekka i skromna graficznie, lecz nie zawsze czytelna. Niektóre podstrony mają niepoprawnie sformatowany tekst. Środkowa kolumna dzielona jest szarym paskiem, który wprowadza chaos wizualny. Główne menu jest dobrze widoczne, choć brakuje informacji, który element jest aktywny. Dwa boczne menu rozbijają logikę nawigowania - jest mało intuicyjna, przeszkadza niespójny wygląd linków.
* *Bardzo długa mapa strony może spowodować że użytkownik się zagubi. Brakuje wyraźnej hierarchii. Podczas korzystania z wyszukiwarki użytkownik może być zdziwiony, że musi zmieścić się w 20 znakach.

Optymalizacja pod wyszukiwarki nie ma rażących błędów. Nie znaczy to jednak, iż serwis jest optymalnie przygotowany. Brak odpowiednich opisów zgodnych z treściami poszczególnych podstron oraz poprawnego stosowania nagłówków, które zdecydowanie pomogłyby wyszukiwarce.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: **nie**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **brak odpowiedzi **
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 13, CSS - 0**

Ministerstwo Finansów
www.mf.gov.pl

[

]( # )Strona główna jest czytelna i przejrzysta, choć czcionka treści wiadomości powinna być większa. Nagłówki wiadomości nie są klikalne jedynym, oprócz menu, punktem nawigacji jest link _ więcej _. Menu automatycznie zwija się, powodując duże utrudnienie w nawigowaniu. Nie komunikuje także bieżącej lokalizacji użytkownika. Niekiedy strona nie reaguje na kliknięcie i trzeba je powtórzyć, by przejść do wybranej lokalizacji.

Każdy podserwis ma oddzielną mapę strony, ale brak zbiorczej mapę dla dla całego serwisu. Strona z błędem 404 (nieistniejący adres) nie umożliwia użytkownikowi powrotu do strony głównej ani nie udostępnia żadnej innej pomocy.

Od strony SEO serwis prezentuje się nie najgorzej. Wszystkie podstrony są dostępne dla wyszukiwarek, Które nie powinny mieć problemu z hierarchizacją treści. Jedynie minus to _ przyjazne linki _, które w przypadku MF do najprzyjaźniejszych nie należą.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: **tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **brak odpowiedzi **
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 18, CSS - 3** ****

Ministerstwo Gospodarki
www.mg.gov.pl

[

]( # )Strona główna przeładowana treścią. Czcionka jest nieco za mała i czasami zbyt mało kontrastowa lecz ogólnie treści są dostatecznie czytelne.

Bardzo charakterystycznym elementem strony jest sylwetka wicepremiera Waldemara Pawlaka. Żaden inny minister nie pozwolił sobie na ozdobienie witryny resortu tak dużym zdjęciem jego szefa. Dodatkowo Pawlak zamieścił pod fotografią aż cztery działy, które traktują o jego osobie - łącznie z galerią.

Wiele różnokolorowych bannerów może rozpraszać wzrok. Duża ilość elementów nawigacyjnych może spowodować zagubienie użytkownika. Menu główne znajduje się po lewej stronie, jednak wzrok użytkownika najpierw pada na środek strony gdzie widać menu narzędziowe. Brak obsługi strony 404. Bardzo nieczytelna pomoc dotycząca wypełnienia formularza kontaktowego.

Widać świadomość optymalizacji po stronie realizatorów. Zdecydowany plus za konstrukcję odnośników do podstron oraz ich umiejscowienie. Pominięta jednak została odpowiednia struktura zawartości - czyli nagłówki, które pozwalają wyszukiwarkom ocenić co jest najistotniejsze oraz gdzie zaczynają się poszczególne akapity treści.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: **tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **42 godz. 47 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 105, CSS - 3**

Ministerstwo Infrastruktury
www.mi.gov.pl

[

]( # )Serwis estetycznie zaprojektowany i przejrzysty. Ma możliwość powiększenia czcionki, lecz w większości przypadków domyślne ustawienie wystarcza. Lewe menu poprawnie reaguje na kursor myszy i dobrze przekazuje bieżące położenie. Brakuje tego jednak w przypadku menu górnego. Przełączanie języków jest zbyt mało widoczne. W głębi serwisu wszelkie nagłówki treści niestety nie są klikalne, jednak link _ więcej _ jest dobrze widoczny. Chociaż fragmenty tekstów, które czytamy na głównej stronie, powinny być sprowadzone do krótkich i treściwych zapowiedzi tego, co w środku.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie banerów na dole ekranu oraz zebranie ich razem. Obok siebie pojawia się wyszukiwarka oraz droga _ na skróty _ do różnych działów. Może to spowodować, że użytkownicy pomylą się i będą próbowali zawęzić wynik wyszukiwania.

Popełniono tu wiele podstawowych a jednocześnie krytycznych błędów wdrożeniowych. Brak tytułów podstron to duży błąd, który znacznie utrudnia wyszukiwarce odpowiednie ich zaindeksowanie. Minusem jest również popełniana często w innych serwisach niedopatrzenie - brak rozróżniania treści poprzez nagłówki H1-H4. Jest mapa serwisu zgodna z protokołem Google Sitemaps, jest jednak nieaktualna.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******nie**** **
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **1 godz. 8 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 2, CSS - 6 **

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
www.mkidn.gov.pl

[

]( # )Pierwsze, pozytywne wrażenie psuje dźwięk z filmu na głównym banerze. Po wyłączeniu dźwięku strona prezentuje się estetycznie, a teksty, które przychodzi nam na niej czytać, są zwięzłe i przyzwoicie zredagowane. Brakuje jej podświetlenia aktywnego elementu menu głównego przy najechaniu kursorem myszy. Zastanawia też wędrówka menu głównego nad baner po kliknięciu w dana kategorię. Można mieć zastrzeżenia do zbyt małej czcionki. Dotyczy to zarówno tekstów jak i elementów menu.

Dobrym pomysłem jest mini mapa witryny na każdej podstronie serwisu. Mapa strony wyraźnie dzieli serwis na jednostki w hierarchii. Na podstronach pojawia się druga wyszukiwarka w prawej kolumnie. Nie wiadomo czym różni się od wyszukiwarki podstawowej. Użytkownik może mieć problem z decyzją którego _ szukaj _ ma użyć.

Serwis jest dostępny dla wyszukiwarek, czemu sprzyjają wzorcowo zaprojektowane tytuły poszczególnych podstron, umiejętne wykorzystanie nagłówków do wskazywania istotności treści oraz przyjazna wyszukiwarkom struktura linków. Zabrakło jednak kilku mechanizmów wspierających _ Google Sitemaps _, jak również szkolne błędy - brak ALT-ów obrazków oraz kierowanie na dokument _ index.html _ z logotypu.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******nie**** **
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **brak odpowiedzi **
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 37, CSS - 65**

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
www.mnisw.gov.pl

[

]( # )Strona mało estetyczna i mało przejrzysta. Za dużo elementów graficznych o różnym stylu i kroju czcionki i mała czcionka tekstu. Menu główne jest nieczytelne. Użytkownik dostaje też do dyspozycji dwie długie kolumny z linkami w formie tekstu i grafiki. Trudno wyobrazić sobie, od czego rozpocząć szukanie informacji. Nagłówki aktualności są klikalne, lecz ich wygląd i zachowanie wcale na to nie wskazuje.

W obrębie całego serwisu wygląd i zachowanie linków jest niespójne, co utrudnia sprawne poruszanie się i zmniejsza intuicyjność nawigacji. Mapa strony jest bardzo długa i trudna w odbiorcze. Bez wyraźnego oznaczenia hierarchii. Brak obsługi błędu 404.

Trudno ocenić ten serwis pod kątem SEO, ponieważ wygląda jakby był projektowany w czasach gdy o SEO nie wiele osób słyszało. Jedyne elementy nawiązujące do optymalizacji to tytuły dokumentów oraz wykorzystanie nagłówków H2 i H3. Struktura łącz w serwisie nie jest przyjazna wyszukiwarkom, ale powoduje również pewne rozbieżności w postaci różnych adresów dla jednego dokumentu.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **brak odpowiedzi **
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 468, CSS - 26 **

Ministerstwo Obrony Narodowej
www.mon.gov.pl

Strona bardzo przydatna dla tych, którzy poszukują dokładnych informacji o wojsku. Pełno tu liczb i statystyk. Dotyczą one nie tylko wyposażenia i liczebności armii, ale np. zarobków żołnierzy. Niestety odszukiwanie ich może być mozolnym zajęciem.

[

]( # )Ładowanie wszystkich elementów strony głównej - powyżej 1.5 minuty. Po załadowaniu strona główna jest niestety nieestetyczna i umiarkowanie czytelna za sprawą animowanych banerów i wielu elementów graficznych. Czytelność menu głównego jest dobra, ale linki w serwisie nie sugerują, że można w nie kliknąć. Są także niespójne wizualnie.

Wyszukiwarka na stronie głównej, nie ma przycisku wyszukiwania_ . Kliknąć w słowo _ szukaj _przed formularzem, jednak użytkownicy są przyzwyczajeni że przycisk znajduje się po prawej stronie wyszukiwarki i jest małe prawdopodobieństwo, że go użyją . _ Logo w nagłówku nie prowadzi do strony głównej. Serwis nie jest dopasowany do szerokości 1024px, co jest dzisiaj standardem.

Witryna oferuje funkcjonalność _ kalendarz _. Trudno jednak zgadnąć, że tylko po kliknięciu na niektóre daty pojawią się wydarzenia. Nie ma mapy strony ani obsługi błędu 404.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **2 minuty**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 155, CSS - 13**

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
www.mps.gov.pl

[

]( # )Strona wstępna (intro) to niepotrzebny, archaiczny element wydłużający czas dotarcia do serwisu. Zresztą fotografia radosnej rodziny zapowiada przyjazny kontakt z ministerstwem, a tu rozczarowanie. Dlaczego? Bo serwis byłby czytelniejszy, gdyby zaprojektowano go na szerokość monitora 1024px. Czcionka tekstów jest zbyt mała, szczególnie dla osób o słabszym wzroku. Nawigacja jest rozproszona na 2 menu - prawe i lewe. Oba są rozwijalne i oba poprawnie komunikują aktywny element menu, nad którym jest kursor. Element bieżący, który pomaga w orientacji jest również zaznaczony, lecz jest to zbyt subtelne zaznaczenie.

Na stronie znajduje się dużo użytecznych informacji nawet o charakterze poradnikowym, ale dotarcie do nich utrudnione jest przez małą przejrzystość serwisu. Witryna bogata, ale dla wytrwałych.

Dobrze rozwiązano natomiast pobieranie dokumentów (pliki PDF) - są do tego odpowiednie linki i ikony. Linki w obrębie serwisu są poprawnie zaprojektowane i w miarę spójne. Na stronie pojawiają się jednak listy odnośników z bardzo długimi tytułami, co utrudnia przeglądanie i decyzję, które informacje są warte przeczytania. Lokalizator pojawia się tylko na niektórych poziomach nawigacji. Brak obsługi błędu 404.

Podstawowe błędy z punktu widzenia optymalizacji to jednolity tytuł wszystkich podstron, co powoduje niepewność u użytkownika, który już taką stronę znajdzie w wynikach wyszukiwania. Treści serwisu są ogólnikowe, bardzo krótkie. Po więcej informacji internauta odsyłany jest do plików PDF. W ten sposób wyszukiwarka nie ma za wiele informacji do zaindeksowania i zdecydowanie wpływa to na _ odnajnowalność _ informacji przez internautów.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **22 godz. 28 min**.
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 41, CSS - 1**

Ministerstwo Rolnictwa
www.minrol.gov.pl

[

]( # )Kolejny serwis zaprojektowany na szerokość monitora 800px, co powoduje, że układ jest nieco ściśnięty. Strona główna jest przejrzysta lecz treści aktualności - mało czytelne (odnosi się to do treści aktualności). Do tego na głównej stronie prezentowane są całe teksty, a nie ich streszczenia, co powoduje, że szybko odechciewa się czytać bełkotliwych elaboratów. Co gorsza po lewej stronie mamy aż 22 kategorie informacji i 7 instytucji - za dużo.

Do tego zastosowana czcionka jest zdecydowanie zbyt mała. Układ podstron, nawigacji i zastosowanej wielkości czcionki - niespójny. Brak konsekwencji powoduje, że serwis staje się mniej przewidywany w nawigacji. Linki są poprawnie i spójnie wyróżnione w całym serwisie, choć ich kolor jest zbyt mało kontrastowy z białym tłem.

Mapa strony jest mało czytelna ze względu na małą jasnozieloną czcionkę, dużą ilość zagnieżdżonych strzałek oraz brak wyróżnionej hierarchii elementów. Wyszukiwarka oferuje opcje pomocy. Jednak po kliknięciu w odnośnik _ pomoc _ pojawia się dosyć enigmatyczny przycisk _ Wyrażenie_wyszukiwania _, niezrozumiały dla użytkownika. Nie wiadomo też, czym różni się zaznaczenie wszystkich trzech elementów od zaznaczenia tylko elementu _ wszystkie _.

Serwis jest indeksowany, jednak jakość tej indeksacji mogłaby być znacznie wyższa, gdyby struktura łącz była bardziej przyjazna - zawierała słowa kluczowe, opierała się o strukturę katalogów - oraz gdyby zastosowano wartościowanie treści poprzez nagłówki H1-H4.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******nie**** **
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **23 godz. 55 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 175, CSS - 61**

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
www.mrr.gov.pl

[

]( # )Strona nie jest przeładowana grafiką i prezentuje się treściwie, lecz mało czytelnie. Menu główne pisane jest wielką literą, co ogranicza czytelność, a czerwona czcionka aż razi. Menu się rozwija do 3 poziomów, ale zaznaczenie bieżącej lokalizacji jest mało widoczne. Treści na stronie są dostatecznie czytelne, choć warto powiększyć czcionkę. Linki są spójnie oznaczone w całym serwisie, co przekłada się na bardziej efektywne poruszanie się.

Dobrze obsługiwany jest błąd 404, alej już mapa witryny jest bardzo długa ze słabo oznaczonymi elementami hierarchii. Elementy są niepotrzebnie ponumerowane - to tylko utrudnia czytanie. Określenie _ szukaj w serwisie _ powinno znaleźć się nad oknem wyszukiwania. Z poziomu strony głównej nie można wejść do wyszukiwarki zaawansowanej.

Brak opisu podstron dla wyszukiwarek to minus. Plus - odpowiednia struktura łącz oraz tytuły dokumentów. Jakość indeksacji mogłaby być wyższa poprzez zastosowanie podstawowej optymalizacji i hierarchizacji treści.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **18 godz. 27 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 30, CSS - 27**

Ministerstwo Skarbu Państwa
www.msp.gov.pl

[

]( # )Zawartość serwisu jest podzielona na 4 główne sekcje, sprawiające wrażenie oddzielnych serwisów. Czcionka głównych kategorii jest czytelna, lecz po rozwinięciu menu staje się ona bardzo mała i trudna w odbiorze. Zaznaczenie bieżącej lokalizacji jest również mało widoczne. Pomimo tych niedogodności nawigacja w serwisie nie jest skomplikowana. Treści są czytelne i napisane wyraźną czcionką. Zrozumiałe jest także pobieranie dokumentów w formie plików (np. PDF ).

Witryna może być przykładem tego, że specjalistyczne treści mogą być ujęte w dość przyjazną i przejrzystą formę.

Po wpisaniu elementu którego nie można znaleźć w wyszukiwarce użytkownik otrzymuje lakoniczną informację _ brak szukanej frazy. Kliknij tutaj aby przejść dalej... _ Nie jest wyjaśnione, co kryje się za kliknięciem _ tutaj _ i jaki jest cel takiej czynności. Za to dobrze obsługiwany jest błąd 404.

Można powiedzieć iż momentami jest przeoptymalizowany. Bardziej istotne błędy to przede wszystkim brak różnicowania tytułu dla poszczególnych podstron (wszystkie podstrony mają tytuł _ Ministerstwo Skarbu Państwa _). Inny problem to publikowanie podstron _ w budowie _.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **brak odpowiedzi **
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 0, CSS - 11**

Ministerstwo Sportu
www.msport.gov.pl

[

]( # )Nietypowy układ strony powoduje w pierwszej chwili dezorientację. Animowane banery rozpraszają uwagę a menu znika pod ich natłokiem. Nawigacja odbywa się za pomocą jednego menu głównego i nie sprawia problemów. Zastosowanie bardzo małej czcionki w niższych poziomach menu ogranicza czytelność, choć treści w serwisie są czytelne.

Kosztem przejrzystości strona zyskała jednak przyjazny wygląd. Przeciętny użytkownik, który nie szuka w serwisie specjalistycznych treść, na pewno doceni ministerstwo, a może nawet nabierze ochoty na sport i turystykę.

Brakuje jednak oznaczenia, w którym elemencie menu obecnie użytkownik się znajduje. Niektóre elementy menu prowadzą do stron poza serwisem. Informacja, ze kliknięcie w dany odnośnik spowoduje wyjście z serwisu nie jest wyraźnie zaznaczona. Mapa strony powinna mieć wyraźniej oznaczoną hierarchię elementów. Brakuje obsługi błędu 404.

Duży plus za Google Sitemaps. Minus za tytuły dokumentów, które są wszędzie jednakowe. Drobne zabiegi optymalizacyjne mogłyby poprawić indeksację serwisu.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **53 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 20, CSS - 18**

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
www.mswia.gov.pl

[

]( # )Serwis jest bogaty w elementy graficzne, które razem z animowanym banerem i małą czcionką powodują, że jest on mało przejrzysty i czytelny. Kolumna banerów, które są linkami do sekcji w serwisie jest mało atrakcyjna i nieczytelna - każdy baner ma inną formę graficzną. Na plus: strona ma dział multimedialny, znajdują się tam filmy i pliki audio o MSWiA.

Nawigacja za pomocą menu rozwijalnego dobrze prezentuje zawartość serwisu, lecz jest ona zbyt rozbudowana, aby szukanie było łatwe. Menu główne nie pokazuje aktualnej pozycji. Menu boczne jest umieszczone po prawej stronie, co jest niespójne z resztą serwisów. Treści napisane zbyt małą czcionką, która może sprawiać trudności w czytaniu dla osób ze słabym wzrokiem lub pracujących na małych monitorach o dużych rozdzielczościach.

Brak wyszukiwarki na głównej stronie serwisu a właśnie w tym miejscu jest najbardziej prawdopodobne, że internauta będzie chciał jej użyć. Po wpisaniu zapytania, którego nie ma w witrynie pojawia się lakoniczna informacja _ kliknij tutaj aby przejść dalej _. Strona pośrednia nie jest potrzebna, od razu powinna być możliwość zmiany zapytania. Brak też obsługi błędu 404.

Po raz kolejny mamy do czynienia z przypisaniem jednakowego tytułu dla wszystkich podstron.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******nie**** **
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **18 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 29, CSS - 4 **

Ministerstwo Spraw Zagranicznych
www.msz.gov.pl

[

]( # )Strona jest w miarę czysta i estetyczna. Niestety wąski layout dostosowany do szerokości 800 pikseli zmusza do użycia małej czcionki, co ogranicza czytelność. Menu główne jest świetnie wyeksponowane. Wewnątrz serwisu, gdzie użytkownik nawiguje za pomocą menu drugiego poziomu niezrozumiałe jest jednak wyłączenie rozwijania w menu głównym. Orientację utrudnia brak zaznaczenia aktualnej pozycji w menu bocznym.Linki są niespójnie oznaczone i czasami nie odróżniają się od zwykłego tekstu.

Na tej stronie, podobnie jak w przypadku ministerstwa gospodarki, znajdujemy kompletny opis sylwetki szefa resortu.

Podczas korzystania z wyszukiwarki problemem może być szybkie menu które z założenia jest drogą na skróty. Użytkownicy mogą pomylić ten element z zawężeniem wyników. Osoby z wadami wzroku mogą mieć problemy ze słabymi kontrastami.

Jeden z bardziej przyjaznych wyszukiwarkom serwisów polskich ministerstw. Charakteryzuje się najwyższą wartością PageRank (8 punktów na 10, podczas gdy Google.pl ma 7). Na uwagę zasługują przede wszystkim odpowiednio skonstruowane tytuły i opisy podstron. Jako jeden z nielicznych serwisów ministerstw ma opisy podstron dopasowane do treści. Na pozytywną ocenę zasługuje również konstrukcja odnośników.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******nie**** **
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **1 godz. 10 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 108, CSS - 15**

Ministerstwo Sprawiedliwości
www.ms.gov.pl

[

]( # )Strona przejrzysta i estetyczna, zorientowana na efektywne przekazywanie treści - chociaż i tu należałoby skrócić streszczenia tekstów na stronie głównej. Najbardziej zadziwia jednak fakt, że po kliknięciu _ czytaj więcej _ przy jednym z artykułów, rozwijają się wszystkie zamieszczone na stronie. To mocno dezorientuje.

Domyślna czcionka jest zbyt mała, lecz jest możliwość powiększenia czcionki tekstu. Przejrzyste, dwupoziomowe menu znika jednak po wybraniu opcji z drugiego poziomu. Użytkownik traci przez to orientację. Brakuje też oznaczenia informującego użytkownika gdzie obecnie się znajduje.

Wewnątrz serwisu treści są zwykle czytelnie przedstawione, a linki są spójne w obrębie całego serwisu, choć dziwne jest przekreślenie linku zaraz po kliknięciu na niego, gdy strona się ładuje (objaw w przeglądarce Firefox i Opera).

Wyszukiwarka znajduje się w dobrym miejscu serwisu. Na podstronie z wynikami brakuje jednak informacji, jakiej treści użytkownik szukał oraz możliwości poprawienia wyszukiwania. Brak też obsługi błędu 404.

Ogólna ocena pod kątem SEO - bardzo dobra. Element wymagający poprawy to sekcja aktualności, w której wszystkie aktualności publikowane są w postaci jednego dokumentu, przez co nie są one indeksowane oddzielnie. Znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby traktowanie aktualności jako odrębnych dokumentów.

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **45 min.**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 4, CSS - 7 **

Ministerstwo Środowiska
www.mos.gov.pl

[

]( # )Estetyczny i przejrzysty serwis z ciekawie zaprojektowanym menu na stronie głównej, które pokazuje od razu wszystkie elementy danych kategorii. Dzięki temu łatwo zorientować się, co i gdzie można znaleźć bez konieczności przeklikiwania serwisu. Wadą rozwiązania jest ograniczenie przestrzeni dla innych elementów strony. Brakuje też zaznaczenia bieżącego elementu.

Mała czcionka, szczególnie w treściach serwisu ogranicza czytelność, lecz jest możliwość powiększenia tekstu. Serwis jest w trakcie migracji i większość stron ciągle odnosi się do starego serwisu, co utrudnia ocenę. Serwis nie ma ani mapy strony ani wyszukiwarki.

Podstrony mają takie same opisy, linki nie są przyjazne dla wyszukiwarek, a większość elementów graficznych nie jest opisanych tekstem alternatywnym.

Duży plus za interesującą stronę dla dzieci: dzieci.mos.gov.pl

 * udogodnienia dla niepełnosprawnych: ******tak**
   (wielkość czcionki i kontrast)** **
 * czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **41 min**
 * liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 107, CSS - 3 **

Ministerstwo Zdrowia
www.mz.gov.pl

[

]( # )Strona główna przeładowana jest elementami graficznymi. Dopiero po nawigacji w głąb serwisu jasna staje się logika struktury menu. Każda z 4 głównych sekcji serwisu zakodowana jest unikalnym kolorem, co może być pomocnym rozwiązaniem. Brakuje jednak zaznaczenia w menu głównym obecnej sekcji odpowiednim kolorem. W menu 2 rzędu zaznaczenie jest już wykorzystywane i odpowiednio przekazuje użytkownikom bieżącą lokalizację, nie jest jednak czytelne - ma zbyt małą czcionkę i brakuje wystarczających odstępów pomiędzy kategoriami.

Cały serwis jest ściśnięty i jest to efekt zaprojektowania go na szerokość 800px, podczas gdy standardem jest 1024 pikseli. W tym formacie strona zyskałaby trochę światła i przejrzystości. Korzystniej wyglądałyby też elementy graficzne.

Serwis ma mapę witryny, jednak bardzo nieczytelną. Elementy podrzędne są wytłuszczone elementy nadrzędne oznaczone są normalnym tekstem. Wyszukiwarka na stronie głównej znajduje się w innym miejscu niż na podstronach. Może to spowodować, że nie zostanie zauważona. Dodatkowo element _ na skróty _ może być odebrany jako zawężenie wyszukiwania. Brak obsługi błędu 404.

Serwis, choć jest nowy, nie ustrzegł się podstawowych braków ze strony SEO. Jednolity tytuł dla wszystkich podstron, brak hierarchicznej budowy treści, czy też bardzo nieładne adresy to jego główne wady. Sporo interesujących informacji, które z powodzeniem mogłyby być lepiej zinterpretowane przez mechanizmy statystyczne Google.

* udogodnienia dla niepełnosprawnych: **nie**** **
* czas reakcji na pytanie wysłane e-mailem: **67 godz. 31 min.**
* liczba błędów w kodzie strony głównej: **HTML - 131, CSS - 7**

| *Komentarze * |
| --- |
| **

Ireneusz Dworzyński, Internet Designers * Serwisy polskich ministerstw nie różnią się pod względem SEO od serwisów komercyjnych. Mamy w ich przypadku do czynienia z dużą liczbą drobnych błędów. Pomimo tego, że strony rządowe .gov.pl mają _ dodatkowe punkty _ od Google, najczęściej tego nie wykorzystują. |
| *

Jakub Andrzejewski, Janmedia Interactive* Ogólnie strony ministerstw prezentują średni lub niski poziom. Są to serwisy zawierające duże ilości treści, często nieczytelnie sformatowane. Do tego utrudniona nawigacja, nieoptymalna architektura informacji, chaotyczne i nieczytelne strony główne, brak spójności wizualnej pomiędzy serwisami i odmienne metody nawigacji oraz układy stron. |
| *

Anna Liszewska, Internet Designers** Strony internetowe większości ministerstw nie są zgodne ze standardami, co przy witrynach skierowanych do szerokiego grona użytkowników jest bardzo ważne. Menu główne w większości witryn są zbyt długie, odnośniki nie zawsze wyglądają na _ klikalne _. Wiele witryn nie informuje użytkowników, w jakiej części serwisu obecnie się znajdują. Niektóre strony są mieszanką starych i nowych wersji serwisów, przez co wygląd i nawigacja są niekonsekwentne. Problemem w wielu witrynach jest też duża ilość kolorowych bannerów. To może rozpraszać i odciągać od właściwej treści. |

Tagi: ministerstwa, strony, internetowe, ranking, www, witryny, resorty, raport, giełda, wiadomości, gospodarka, porady, polityka, najważniejsze, e-biznes
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz