Notowania

reklama
09.02.2009 13:32

Spadną wydatki na reklamę. Ale nie w internecie

W 2009 r. reklamodawcy wydadzą w sieci o 16 proc. więcej.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Money.pl)

Przychody reklamowe netto mediów w 2008 r. wyniosły 7,463 mld zł. To o 10,5 proc. więcej niż w 2007 roku.

Tak wynika z _ Ad.media Raport _ przedstawionego przez CR Media Consulting w poniedziałek. Analitycy oceniają, że w 2009 r. przychody reklamowe mediów spadną o 5,1 proc. w ujęciu rocznym do 7,085 mld zł.

_ - Zgodnie z oczekiwaniami, pod wpływem nasilających się symptomów zbliżającego się kryzysu gospodarczego, czwarty kwartał ubiegłego roku zakończył się najniższą od lat dynamiką rynku reklamy. Ogółem w ostatnim kwartale roku reklamodawcy przeznaczyli na reklamę w mediach 5,5 proc. więcej niż przed rokiem i o 55 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2008 roku _ - czytamy w raporcie CR Media Consulting, spółki zależnej giełdowego Internet Group.

Analitycy podkreślają, że obniżenie dynamiki przychodów reklamowych w ostatnim kwartale zeszłego roku dotknęło wszystkie media przy czym w mediach elektronicznych oznaczało ono wciąż znaczne przyrosty podczas gdy w prasie mieliśmy do czynienia z pierwszym kwartalnym spadkiem przychodów.

_ - Bardzo wysoką, choć niższą niż oczekiwano, 24-procentową dynamikę w IV kwartale 2008 roku zanotował internet, który w skali całego roku zwiększył przychody reklamowe o 33 proc. _ - czytamy dalej.

Dzięki podwyżkom cen czasu reklamowego, znaczny wzrost przychodów osiągnęła telewizja, w skali całego roku jej przychody reklamowe wzrosły o blisko 13 proc..

Rosnące koszty dotarcia w telewizji spowodowały, iż ubiegły rok był bardzo korzystny dla reklamy radiowej, która zwiększyła swoją wartość o 12 proc..

Najsłabiej w 2008 roku prezentowała się reklama prasowa, która mimo korzystnego pierwszego półrocza zamknęła rok wzrostem wartości na poziomie zaledwie 2,5 proc..

ZOBACZ TAKŻE:

* [ Internet - młody wilk massmediów ]( http://www.money.pl/gospodarka/ngospodarka/ebiznes/artykul/internet;-;mlody;wilk;massmediow,217,0,420825.html )
* [ Internet w Polsce będzie najszybszy w UE ]( http://www.money.pl/gospodarka/ngospodarka/telekomunikacja/artykul/internet;w;polsce;bedzie;najszybszy;w;ue,81,0,410961.html )

CR Media Consulting spodziewa się, że w 2009 r. wartość polskiego rynku reklamowego spadnie o 5 proc.. Jedynym segmentem tego rynku, który będzie zwiększać wartość może być internet. Analitycy spodziewają się, że tempo wzrostu przychodów reklamowych mediów internetowych spadnie w przyszłym roku do 16 proc..

_ - Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobie radzić medium najsilniejsze - telewizja, której przychody powinny spadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadek przychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuację pogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż o tradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową _ - głosi raport.

- _ Silne spowolnienie gospodarcze będzie oznaczać preferowanie przez reklamodawców mediów o łatwo weryfikowalnej skuteczności we wspieraniu sprzedaży. Paradoksalnie, na korzyść mediów - w przypadku globalnych reklamodawców o budżetach reklamowych planowanych centralnie - działa słabnący kurs złotówki _ - powiedział członek zarządu CR Media Consulting i autor Ad.media Raportu Maciej Chodorowski.

| PROGNOZY W DÓŁ |
| --- |
| W poprzednim raporcie, przedstawionym w listopadzie, analitycy oceniali, że w 2009 roku przychody reklamowe mediów wyniosą 7594 mln zł, co oznaczałoby wzrost 1,7 proc. w ujęciu rocznym. |

* [ O kryzysie finansowym czytaj w serwisie specjalnym Money.pl ]( http://www.money.pl/kryzys/ )
Tagi: reklama, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, najważniejsze
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz