To główny proces pochłaniający mnóstwo pracy, środków i polegający na rywalizacji między firmami. Proces dysponujący narzędziami legalnymi i nielegalnymi -jak na przykład szpiegostwa przemysłowe, czy wymuszenia. Rozrost firm w pewnym sensie jest nieograniczony. Regulują go wprawdzie podatki, przepisy prawa, prawa pracy itd., lecz jak podkreślają niektórzy etycy biznesowi, istnieje jeszcze coś takiego jak aspekt moralny takiego bogacenia się.
Już kilkadziesiąt lat temu w Stanach Zjednoczonych rząd postanowił dobrać się nieco do skóry firmom nadużywającym władzy, omijającym podatki czy łamiącym prawo. Poza głównymi regulacjami prawnymi postanowiono nałożyć na największe firmy obowiązek odpowiedzialności społecznej. Polegało to na różnego rodzaju działaniach przynoszącym nieodpłatnie korzyści ludziom niezwiązanym z daną firmą, bądź na działaniach dla miast czy terenów zielonych. Firmy dosyć niechętnie zajmowały się takimi akcjami z ogólnie zrozumiałych powodów – czyli pieniędzy.
Jednak procesy związane z rozwojem narzędzi marketingowych i wzrostu świadomości firm na temat pozytywnych skutków akcji prospołecznych wytworzył się pewien nurt zwany CSR, czyli Corporate Social Responsibility. Dziś to już bardzo popularne zjawisko w wielu różnych koncernach na całym świecie. Działania CSR są często elementami strategii marketingowych rożnych marek, są działaniami PRowymi firm i doskonale je promują. Które z nich są najpopularniejsze i w jakim kierunki ewoluował ten trend?
Wydarzenia kulturalne
Niektóre marki zaliczają to do działań CSR, ponieważ dają one jakąś wartość ludziom w postaci wydarzenia, imprezy czy koncertu na który mogą się wybrać. Dla niektórych to nie jest w pełni działanie użyteczności społecznej, ponieważ ludzie muszą płacić za bilety. Obecnie bardzo wiele marek patronuje, bądź organizuje duże cykliczne imprezy. Jest taka moda, a i same imprezy cieszą się wielką popularnością. Znany jest Heineken Opener, Tauron Nowa Muzyka czy Coke Live Festival . Najpopularniejszą i największą tego typu imprezą jest Heineken Opener Festival. Organizowany już od 2003 roku największy muzyczny festiwal w Polsce skupia zazwyczaj czołówkę światowych gwiazd muzyki rockowej, popowej i klubowej. Z roku na rok jeździ na niego jeszcze więcej widzów, a marka Heineken należąca do Grupy Żywiec już nieodłącznie kojarzy się z muzyką.
Oczywiście, jak wspomniałem nie jest to dla wszystkich klasyczne działanie CSRowe, ponieważ za bilety musimy zapłacić, i to nie mało! Z drugiej jednak strony jest to wydarzenie kulturalne, z którego może skorzystać każdy. Nie trzeba nawet wspominać o walorach promocyjnych takiego przedsięwzięcia. Opener bowiem stał się marką samą w sobie. Nie dość, że reklamy tej marki ogólnie są nietuzinkowe to jeszcze jeden z większych festiwali muzycznych w Europie pod jej brandem? Skuteczne narzędzie marketingowe bez dwóch zdań.
Ekologia
Inaczej podchodzi do tego na przykład Coca-Cola. Wprawdzie organizują Coke Live Festival, jednak nie zaliczają go do działań stricte CSR. Ale jego elementy jak najbardziej. Na przykład podczas festiwalu prowadzona jest zbiórka kubków po napojach pozostawionych na polu. Każdy może je zbierać i oddawać do punktu gdzie dostaje za nie koszulki, torby czy inne rzeczy wykonane w ekologiczny sposób. Coca-Cola prowadzi również co roku program sadzenia drzew przez pracowników.
_ _
Dbają też o biodegradację zarządzanie odpadami i odzyskiwanie energii. Działania proekologiczne to również jak najbardziej działka CSR, ponieważ takie działania zaliczane są do prospołecznych, pro środowiskowych, no i przeciętny konsument za nie nie płaci. A korzyści otrzymuje w postaci... globalnej.
Podobnie podchodzi do tego Żywiec Zdrój patronujący już od kilku lat sadzeniu drzew –zarówno przez swoich pracowników, jak i organizowanie wspólnych akcji otwartych dla każdego, kto chce się przyczynić do większego zazielenienia naszego kraju. W sumie posadzili już około 5mln drzew!
Fundacje
Jeszcze innym zagadnieniem w działaniach odpowiedzialności społecznej firm są fundację dotowane przez firmy, bądź powstające przy nich. Wtedy zawsze w nazwie fundacji i jest nazwa firmy co też odpowiednio działa PRowo. Mamy wtedy na przykład Fundację Ronalda McDonalda, czy Fundację TVN nie jesteś sam. Fundacja TVNu została założona w 2001 roku przez zarząd stacji a na prezesa została powołana Bożena Walter. Pierwotnie fundacja zajmowała się losami bohaterów reportaży TVNu – z takich programów jak Uwaga, Fakty czy Rozmowy w toku.
Z czasem jednak fundacja rozszerzyła swoją działalność o pomoc różnym poszkodowanym osobom zgłaszającym się do niej, bądź tym które zostały przez kogoś zgłoszone. Dziennikarze mają wtedy za zadanie zweryfikować zasadność zgłoszenia, eliminując ewentualne oszustwo i zająć się następnie danym przypadkiem. Od kilku lat TVN organizuje też mocno nagłośniony mecz gwiazd TVNu z politykami. Co roku bilety na mecz sprzedają się jak ciepłe bułeczki a dochód z przedsięwzięcia trafia za pośrednictwem fundacji do szpitali dziecięcych._ _
O AUTORZE
Brzmi to pompatycznie, ale ciekawym przykładem, takich bezinteresownych działań w zacnym celu, jest program prowadzony przez Bank BPH _ Zwykły Bohater _. Od dwóch lat przyjmowane są zgłoszenia godnych podziwu zachowań ludzi w różnych sytuacjach, bądź też ich wyjątkowy całokształt, czyli na przykład niesienie na co dzień pomocy innym. Bohaterowie wybierani są w trzech kategoriach – _ Fair na co dzień _, _ Inicjatywa _ oraz _ Bohaterstwo _. Fair na co dzień, to kategoria wyróżniająca szlachetne zachowania ludzi, którzy bezinteresownie pomagają innym - opiekują się chorymi lub starszymi osobami.
W kategorii inicjatywa doceniane są wszelkie koncepcje mające na celu ułatwić funkcjonowanie potrzebującym osobom w ich ciężkiej sytuacji. Czyli na przykład systemy usprawniające przemieszczanie się osób niewidomych lub udogodnienia w budynkach dka osób niepełnosprawnych. Bohaterstwo natomiast, jak sama nazwa wskazuje, nagradza czyny bardziej spektakularne, związane z ratowaniem życia, stawania w czyjejś obronie lub pomoc poszkodowanym w wypadku. Zwycięzca z danej kategorii, wyłoniony drogą głosowania otrzymywał w tym roku 200 tysięcy złotych! W jury akcji mamy takie osoby jak Szymon Hołownia, Bożena Walter, Ewa Drzyzga, Monika Kuszyńska i Edyta Czekova.
Akcja ma ogromne poparcie społeczne i medialne, ponieważ nagradza ludzką bezinteresowność, oraz odwołuje się do najbardziej nam bliskich uczuć i emocji. Dzięki całej inicjatywie Bank BPH zdobył bardzo wiele pozytywnych komentarzy i pochwał. Ciężko odmówić ich komuś o takiej inicjatywie, a marketingowy aspekt tej działalności ma swoje odpowiednie przełożenie na zaufanie do marki – czyli do banku.
_
www.zwyklybohater.pl __ _
Jakie zatem korzyści płyną z tego rodzaju inwestycji firm? Firmy z dużym kapitałem mają duże możliwości, mogą więcej, więcej drzwi jest przed nimi otwartych, więc ich zaangażowanie w daną inicjatywę to niemal jej gwarantowany sukces.
Przede wszystkim więc płynie z tego zaufanie społeczne – a społeczeństwo to konsumenci, odbiorcy, klienci, współpracownicy. Więc wszyscy ci do których kierujemy przekaz. Po drugie, coś co w żargonie brzmi _ ludzka twarz _ firmy. Czyli pokazanie, że firmie nie zależy tylko na pomnażaniu bogactwa, a interesuje się również ludźmi, otoczeniem czy ekologią. To istotny aspekt PRowy.
O takich inicjatywach się mówi, takie inicjatywy lubią media, więc taka forma reklamy ma bardzo szeroki zasięg. I mimo że zawsze istnieją w różnych podmiotach przeciwnicy, którzy mówią że firmy powinny dbać o swoje interesy, ponieważ na interesach społecznych się nie znają, to uważam że to zawsze rzuca bardzo pozytywne światło na działalność takiej firmy, a korzyści przeważają nad fatygami, nawet tymi finansowymi. Jest tak pomimo tego, że niektóre firmy robią to jedynie jako dobrze przemyślaną formę reklamy... o czym nikt pewnie nie wie.
Czytaj więcej w Money.pl