Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Paulina Pacuła
|

Starlink: Rynek reklamowy rośnie tylko w internecie

0
Podziel się:

W 2013 rynek reklamy skurczył się o 4,5 procent, co oznacza, że ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. Dobrze jest tylko w branży internetowej.

bEJYkbqt

W 2013 rynek reklamy skurczył się o 4,5 procent, co oznacza, że ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. Specjaliści Starlinka szacują, że w sumie na reklamę firmy wydały w zeszłym roku ponad 6 mld 995 mln złotych.

Pomimo oznak przyspieszenia polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi ze spowolnienia. Zdaniem specjalistów Starlink w tym roku wydatki na reklamę mogą wzrosnąć o zaledwie 0,5 - 0,9 procenta.

Kryzys w telekomunikacji?

Na wielkość rynku reklamy w 2013 roku największy wpływ miał aż 20-procentowy spadek wydatków na reklamę w sektorze telekomunikacyjnym. Częściowo było to spowodowane zwiększonymi wydatkami tego sektora podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz względną dojrzałością tej branży na krajowym rynku, co sprawia, że firmy nie mają potrzeby wydawać aż tyle na reklamę co kiedyś.

bEJYkbqv

Nieco wyhamował spadek wydatków na reklamę w sektorze FMCG, czyli dóbr szybko zbywalnych - żywności, środków higienicznych itp. W ostatnim kwartale 2013 roku spadek był mniejszy niż w trzeciej ćwiartce roku - 5,3 proc. spadku wobec 8,1 proc. w III kwartale, ale pozostał wyższy niż w II kwartale 2013 r.

Na dynamikę w tym okresie korzystnie wpłynął wzrost wydatków w sektorze higiena i pielęgnacja, który dokonał cięć budżetów w okresie wakacyjnym. Rosły też wydatki reklamowe w sektorze produkty do użytku domowego, malały zaś wydatki sektora żywność i napojów.

W minionych czterech kwartałach jedynym sektorem FMCG, który zwiększył wydatki był sektor produkty do użytku domowego - wzrost o 8,7 proc.). Całościowo w 2013 roku ten segment przeznaczył na reklamę o 93,3 mln mniej niż w roku 2012.

bEJYkbqB

Liderem inwestycji reklamowych w zeszłym roku był handel. To właśnie wydatki tej branży, które wzrosły o 8,6 proc., miały najkorzystniejszy wpływ na rynek. Sektor ten zwiększył wydatki o 72,1 mln zł. Dwucyfrowo rosły inwestycje reklamowe w telewizji, internecie i radiu, jak również w magazynach, choć to medium o niewielkim udziale w mediamiksie tej branży.

Przede wszystkim na reklamę więcej wydawała branża e-commerce, a także sklepy i hurtownie spożywcze, oferujące wyposażenie oraz sprzęt AGD i RTV, wreszcie markety budowlane i ogrodnicze.

Wzrosty tylko w internecie

Jedynym medium, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów jest Internet, na który firmy przeznaczyły o 7,5 proc. więcej budżetów reklamowych niż w roku ubiegłym. Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w tym medium jest reklama wideo emitowana in-stream - wzrost wydatków o 42,6 proc. Wraz z rosnącą penetracją tabletów, a także rozwojem internetu mobilnego na znaczeniu zyskuje reklama mobile.

Ma to istotny związek z ogromnym zainteresowaniem usługami VoD. W 2013 roku radio osiągnęło podobny co w 2012 roku poziom przychodów reklamowych. Ostatnie lata pokazują, że medium to opiera się kryzysom, pomimo przejściowych trudności.

bEJYkbqC

To pierwszy od dziesięciu kwartał, który przyniósł wzrosty w reklamie telewizyjnej. W okresie od października do grudnia 2013 roku telewizja zyskała 0,3 proc. przychodów (biorąc pod uwagę jedynie sprzedaż spotów - +0,2 proc.). Całościowo w 2013 roku wydatki na reklamę telewizyjną skurczyły się o -3,6 proc. (na spoty przeznaczono mniej o -3,3 proc.), głównie z powodu znacznych redukcji budżetów telekomunikacyjnych, FMCG oraz branży komputerowej.

Poprawa sytuacji w czwartym kwartale napawa jednak optymizmem i pozwala sądzić, że rynek telewizyjny odbije się w 2014 roku. W 2013 cztery główne stacje straciły łącznie 12,3 proc. przychodów z reklam (a biorąc pod uwagę jedynie spoty daje to -12,6 proc.).

Jednocześnie rosły przychody największych beneficjentów cyfryzacji - TV4, TVN7, TV PULS miały o 18 proc. przychodów reklamowych więcej, a ich udział w rynku reklamy TV wzrósł w okresie od stycznia do grudnia z 6,0 proc. do 7,3 proc.. Stacje tematyczne obecne w ofercie sieci kablowych i satelitarnych również stabilnie rosną – o +4,6 proc..

Tym samym w 2013 roku ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł do 21,5 proc. z 19,8 proc. w 2012.

bEJYkbqD

Czytaj więcej w Money.pl

bEJYkbqW
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)