Notowania

Starlink: Rynek reklamowy rośnie tylko w internecie

W 2013 rynek reklamy skurczył się o 4,5 procent, co oznacza, że ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. Dobrze jest tylko w branży internetowej.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Axe mat.pras.)
Kadr z reklamy AXE. Wydatki w sektorze środków higienicznych rosną

W 2013 rynek reklamy skurczył się o 4,5 procent, co oznacza, że ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. Specjaliści Starlinka szacują, że w sumie na reklamę firmy wydały w zeszłym roku ponad 6 mld 995 mln złotych.

Pomimo oznak przyspieszenia polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi ze spowolnienia. Zdaniem specjalistów Starlink w tym roku wydatki na reklamę mogą wzrosnąć o zaledwie 0,5 - 0,9 procenta.

Kryzys w telekomunikacji?

Na wielkość rynku reklamy w 2013 roku największy wpływ miał aż 20-procentowy spadek wydatków na reklamę w sektorze telekomunikacyjnym. Częściowo było to spowodowane zwiększonymi wydatkami tego sektora podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz względną dojrzałością tej branży na krajowym rynku, co sprawia, że firmy nie mają potrzeby wydawać aż tyle na reklamę co kiedyś.

Nieco wyhamował spadek wydatków na reklamę w sektorze FMCG, czyli dóbr szybko zbywalnych - żywności, środków higienicznych itp. W ostatnim kwartale 2013 roku spadek był mniejszy niż w trzeciej ćwiartce roku - 5,3 proc. spadku wobec 8,1 proc. w III kwartale, ale pozostał wyższy niż w II kwartale 2013 r.

Na dynamikę w tym okresie korzystnie wpłynął wzrost wydatków w sektorze higiena i pielęgnacja, który dokonał cięć budżetów w okresie wakacyjnym. Rosły też wydatki reklamowe w sektorze produkty do użytku domowego, malały zaś wydatki sektora żywność i napojów.

W minionych czterech kwartałach jedynym sektorem FMCG, który zwiększył wydatki był sektor produkty do użytku domowego - wzrost o 8,7 proc.). Całościowo w 2013 roku ten segment przeznaczył na reklamę o 93,3 mln mniej niż w roku 2012.

Liderem inwestycji reklamowych w zeszłym roku był handel. To właśnie wydatki tej branży, które wzrosły o 8,6 proc., miały najkorzystniejszy wpływ na rynek. Sektor ten zwiększył wydatki o 72,1 mln zł. Dwucyfrowo rosły inwestycje reklamowe w telewizji, internecie i radiu, jak również w magazynach, choć to medium o niewielkim udziale w mediamiksie tej branży.

Przede wszystkim na reklamę więcej wydawała branża e-commerce, a także sklepy i hurtownie spożywcze, oferujące wyposażenie oraz sprzęt AGD i RTV, wreszcie markety budowlane i ogrodnicze.

Wzrosty tylko w internecie

Jedynym medium, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów jest Internet, na który firmy przeznaczyły o 7,5 proc. więcej budżetów reklamowych niż w roku ubiegłym. Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w tym medium jest reklama wideo emitowana in-stream - wzrost wydatków o 42,6 proc. Wraz z rosnącą penetracją tabletów, a także rozwojem internetu mobilnego na znaczeniu zyskuje reklama mobile.

Ma to istotny związek z ogromnym zainteresowaniem usługami VoD. W 2013 roku radio osiągnęło podobny co w 2012 roku poziom przychodów reklamowych. Ostatnie lata pokazują, że medium to opiera się kryzysom, pomimo przejściowych trudności.

To pierwszy od dziesięciu kwartał, który przyniósł wzrosty w reklamie telewizyjnej. W okresie od października do grudnia 2013 roku telewizja zyskała 0,3 proc. przychodów (biorąc pod uwagę jedynie sprzedaż spotów - +0,2 proc.). Całościowo w 2013 roku wydatki na reklamę telewizyjną skurczyły się o -3,6 proc. (na spoty przeznaczono mniej o -3,3 proc.), głównie z powodu znacznych redukcji budżetów telekomunikacyjnych, FMCG oraz branży komputerowej.

Poprawa sytuacji w czwartym kwartale napawa jednak optymizmem i pozwala sądzić, że rynek telewizyjny odbije się w 2014 roku. W 2013 cztery główne stacje straciły łącznie 12,3 proc. przychodów z reklam (a biorąc pod uwagę jedynie spoty daje to -12,6 proc.).

Jednocześnie rosły przychody największych beneficjentów cyfryzacji - TV4, TVN7, TV PULS miały o 18 proc. przychodów reklamowych więcej, a ich udział w rynku reklamy TV wzrósł w okresie od stycznia do grudnia z 6,0 proc. do 7,3 proc.. Stacje tematyczne obecne w ofercie sieci kablowych i satelitarnych również stabilnie rosną – o +4,6 proc..

Tym samym w 2013 roku ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł do 21,5 proc. z 19,8 proc. w 2012.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: rynek reklamy, Starlink, business news, wiadomości, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, manager, strategie, marketing i sprzedaż, gospodarka polska, z rynku, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz