Notowania

radio
11.11.2009 15:42

To już koniec publicznych mediów?

KRRiT: Po decyzji TK wpływy z tytułu abonamentu mogą spaść o ponad połowę.

Podziel się
Dodaj komentarz
(charlesdyer/CC/Flickr)

Władze Polskiego Radia i Telewizji Polskiej i członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji będą próbowali zaradzić tragicznej sytuacji mediów publicznych po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Jak szacuje Rada w 2010 roku wpływy z tytułu abonamentu mogą spaść do 400 milionów złotych.

Wyrok TK zwolnił z obowiązku płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego między innymi emerytów, których emerytura nie przekracza połowy przeciętnego wynagrodzenia; rencistów i bezrobotnych - w sumie co najmniej 4 i pół miliona osób.

Według wyliczeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w 2010 roku wpływy z tytułu abonamentu mogą spaść do 400 milionów złotych. To mniej niż połowa tego, co było dwa lata temu.

Straty mogą być jeszcze większe, bo nowe przepisy stwarzają pole do nowych nadużyć - podkreśla przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski.

POSŁUCHAJ WOJCIECHA KOŁODZIEJSKIEGO:

Na coraz mniejsze wpływy środków na media publiczne składa się też coraz mniejsza ściągalność abonamentu. P. o. prezesa Polskiego Radia Jarosław Hasiński zaapelował do posłów sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, by jak najszybciej znaleźli rozwiązanie gwarantujące skuteczne egzekwowanie abonamentu. Inaczej Polskie Radio przestanie istnieć - przestrzega Jarosław Hasiński.

POSŁUCHAJ JAROSŁAWA HASIŃSKIEGO:

Abonament radiowy wynosi miesięcznie 5 złotych 30 groszy, radiowo-telewizyjny - 17 złotych.

Aby ratować Polskie Radio, Krajowa Rada zdecydowała, że im mniejsze będą wpływy z abonamentu, tym większy udział w nich będzie miało radio. Przy wpływach poniżej 400 milionów prawdopodobnie pieniądze zostaną rozdzielone tak, że Telewizja Polska dostanie nieco ponad 100 milionów, a reszta trafi do Polskiego Radia i spółek regionalnych. _ Ale i tak tych pieniędzy nie wystarczy _ - podkreśla Witold Kołodziejski.

Polska daleko w finansowym tyle

Okazuje się jednak, że pod względem wysokości wsparcia mediów ze środków publicznych, Polska już od lat jest na szarym końcu w europejskiej stawce.

Porównując całość środków publicznych (abonamentowych i budżetowych), które trafiły w 2007 roku do nadawców publicznych (radiowych i telewizyjnych) w krajach europejskich w stosunku do Produktu Krajowego Brutto (PKB), Polska zajęła ostatnie miejsce - wynika z analizy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT), opublikowanej w marcu tego roku.

W 2007 roku w Polsce media publiczne otrzymały 240 mln euro z abonamentu. Na tle innych państw wspierających media ze środków publicznych Polska zajęła dziesiąte miejsce.

źródło: KRRiT, analiza z marca 2009 roku

Dane wyglądają dla Polski znacznie gorzej, kiedy porówna się publiczne wsparcie do wartości PKB. Tu nasz kraj jest znacznie poniżej europejskiej średniej.

W większości państw europejskich, które finansują media elektroniczne, udział tego finansowania w stosunku do wartości PKB przekroczył wartość jednego promila. Średni udział środków publicznych w tym zestawieniu wyniósł 1,67 promila PKB.

źródło: KRRiT, analiza z marca 2009 roku

Na czele tego rankingu znalazły się dwa największe państwa członkowskie Unii Europejskiej: Niemcy i Wielka Brytania, w których na media publiczne przekazuje się środki znacznie przekraczające wartość 2 promili PKB. Co ciekawe, wysoko w tym zestawieniu plasuje się mała Słowenia.

Najmniej środków publicznych na tle PKB na funkcjonowanie nadawców publicznych przekazuje się w Polsce a także Irlandii i we Włoszech. Poziom finansowania ze środków publicznych w Polsce jest dwukrotnie niższy niż średnia dla badanej populacji.

Europa wspiera media publiczne

Na Starym Kontynencie w 21 państwach funkcjonuje system abonamentowy. Jednocześnie praktycznie wszystkie wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej, z wyjątkiem Luksemburga, zapewniły nadawcom publicznym jakiś sposób finansowania ze środków publicznych (np. dotacje, subwencje).

Siedem państw zdecydowało się na finansowanie działalności nadawców publicznych jedynie ze źródeł publicznych (np. Dania). Obok abonamentu państwa wspierają media publiczne przez subwencje lub dotacje z budżetu.

Warto zaznaczyć, że w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Danii czy Finlandii całkowicie zrezygnowano z finansowania publicznych mediów z reklam. Ograniczenie z komercyjnych źródeł finansowania nadawców publicznych wymaga z kolei od tych państw wysokiego poziomu finansowania publicznego.

Czytaj w Money.pl
*TVP na krawędzi przepaści finansowej * Strata TVP w tym roku może wynieść od 70 do 300 milionów złotych. Publiczna telewizja jest 10 razy mniej efektywna niż TVN, 25 razy mniej niż Polsat.
*Rynek reklamy zmniejszył się o 15 procent * Wydatki na reklamę w tradycyjnych mediach spadły o kilkanaście procent. Tylko internet zanotował wzrost.
Tagi: radio, telewizja, abonament, krrit, wpływy, tk, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, polityka, najważniejsze
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz