Wrocław się cieszy, ale mieszkańcy szwedzkiego miasteczka Saeffle są załamani. Wiadomość o przeniesieniu do stolicy Dolnego Śląska produkcji autobusów Volvo oznacza dla nich nie tylko utratę blisko 400 miejsc pracy, ale totalną marginalizację.
Bezrobocie w Saeffle przekracza 11 procent, a wśród młodych ludzi - 28 procent. Informacja o przeniesieniu produkcji do Polski znalazła się na pierwszym miejscu wieczornego dziennika w szwedzkiej telewizji publicznej.
Reporter rozmawiał z pracownikami zakładów Volvo w Saeffle i z mieszkańcami miasteczka. Wszyscy są w szoku - wśród nich pracująca w zakładach od 30 lat Lena Storm. _ Ogarnęło mnie uczucie pustki. Zupełnie, jakbym opuściła własne ciało. T okropne. Nie da się tego opisać _.
Bengt Lundstroem odpowiedzialny za produkcję autobusów Volvo w Europie tłumaczy jednak, że koncern nie miał innego wyjścia. _ - Z powodu zmniejszenia zapotrzebowania na autobusy i spadku sprzedaży, dyrekcja podjęła decyzję o koncentracji produkcji w jednym miejscu, co ma pozwolić na obniżenie kosztów. Takim miejscem jest właśnie fabryka Volvo we Wrocławiu. Widzimy, że liczba zamówień spada, a presja cenowa na rynku nie zmienia się. Dwie fabryki, które mamy w Europie, w pełni wystarczą - _powiedział Bengt Lundstroem.
Wrocławska fabryka autobusów ma czterokrotnie większe zdolności produkcyjne niż fabryka w Saeffle. Produkcja autobusów Volvo została tu uruchomiona w 1995 roku. Obecnie jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne sprzedawane na rynkach całej Europy.
Autobusy Volvo lub części do nich prodkukowane są ponadto w szwedzkim Boras (czyt. bur-OS), a także w Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indiach.
Produkcja w fabryce w Saeffle zakończy się w czerwcu przyszłego roku - pod warunkiem jednak, że do tego czasu skończą się negocjacje ze związkami zawodowymi.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Lecą głowy za stadiony na Euro. On pierwszy Kilka firm, które przygotowywały imprezy we Wrocławiu do tej pory nie rozliczyło się z 14 mln złotych. | |
Kolejna państwowa spółka na sprzedaż Skarb Państwa ma 100 proc. udziałów w spółce. Zakład zatrudnia około 500 pracowników, a jego flota to ponad 150 autobusów. |