Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
rozwój osobisty
09.10.2013 06:03

W biznesie każdy musi być sprzedawcą

Chcesz odnieść sukces podczas negocjacji, przekonać do swojego pomysłu kontrahenta? Są na to sprawdzone sposoby.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Squaredpixels/iStockphoto)

Chcesz odnieść sukces podczas negocjacji biznesowych, przekonać do swojego pomysłu kontrahenta? Są na to sprawdzone sposoby.

Sprzedawanie nie jest łatwym zajęciem, a każdy z nas musi się nim czasem zajmować. Nawet jeśli nie pracujesz na takim stanowisku, nierzadko stoisz w sytuacji, kiedy musisz sprzedać siebie lub swoją firmę. Dokładnie o to chodzi podczas rozmów kwalifikacyjnych, negocjacji handlowych czy rozmów z inwestorami. Wiele rad dla sprzedawców ma zastosowanie w życiu każdego przedsiębiorcy. A najlepszych udziela Frank Bettger - sportowiec, który został sprzedawcą polis ubezpieczeniowych.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Frank Bettger doświadczył tego, czego niejeden z nas się boi - został zwolniony. Był bejsbolistą w profesjonalnej, amerykańskiej lidze bejsbolowej, grał w drużynie St. Louis Cardinals. Był przeciętnym graczem, ale to, co najbardziej irytowało kapitana zespołu to był jego brak entuzjazmu. Właśnie za to został zwolniony. Działo się to co prawda ponad sto lat temu - w 1910 roku, ale sprawa jest aktualna do dziś: brak entuzjazmu to coś, co może zniweczyć nasze wysiłki na drodze do sukcesu.

Bądź entuzjastyczny

Choć na pozór wydaje się, że to być wyświechtany slogan średniej klasy coachów - kryje się w nim stara prawda. Ludzie o pozytywnym nastawieniu do świata, osiągają znacznie więcej niż ci, którzy takiego nastawienia nie mają. Dlaczego? Bo w ich życiu przydarza się znacznie więcej dobrego.

Bettger uczy bycia entuzjastycznym. Jednak w tym, co nazywa entuzjazmem, kryje się coś jeszcze. Gdy został wyrzucony z drużyny postanowił w nowym zespole dać z siebie wszystko, aby udowodnić poprzedniemu trenerowi, jak bardzo się mylił. To już nie tyle entuzjazm, ile podejście: _ ja Wam pokażę _. To podejście także jest godne rekomendacji, gdyż zachęca do uporu, determinacji i wytrwałości w samodoskonaleniu. Co prawda, potem i tak rzucił karierę bejsbolisty i zajął się tym, co mu wychodziło najlepiej - sprzedawaniem, ale odszedł z podniesioną głową.

Jeśli boisz się przemawiać, przemawiaj jak najczęściej

Nie da się robić biznesu bez umiejętności przemawiania do ludzi. Wiele osób żywi obawę przed publicznymi wystąpieniami. Według Bettgera, najlepszym sposobem, aby wyzbyć się tych obaw, jest właśnie przemawianie - jak najczęściej przed jak największą publicznością.

Jest to_ rzucanie się na głęboką wodę _, ale Bettger często hołduje takiemu podejściu. Uważa on ponadto, że wyzbycie się lęku przed publicznymi wystąpieniami wzmacnia ogólną pewność siebie, która jest konieczna w biznesie - po wyzbyciu się lęku przed publicznymi wystąpieniami, osobiste spotkanie nawet z ważną osobą przestaje stanowić problem.

Umiejętność mówienia do ludzi jest bardzo ważna, bo umożliwia budowanie sieci networkingowej. Z ludźmi trzeba rozmawiać. Bettger radzi: opowiadaj wszystkimi, których spotkasz o tym, co robisz i pytaj, co robią oni. W ten sposób drastycznie zwiększają się szanse nie tylko na znalezienie klientów, lecz także partnerów biznesowych. Poza tym, rozmawianie z ludźmi zawsze poszerza horyzonty i pozwala nauczyć się czegoś nowego.

Sukces w biznesie? Nie zapomnij o: Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej

Bądź zorganizowany i pracuj ciężko

Według Bettgera, _ sprzedawanie to najprostsze zajęcie na świecie, jeśli pilnie nad nim pracujesz - ale jednocześnie jest to najtrudniejsze zajęcie świata, jeśli podejdziesz do niego zbyt lekko _. Tak jest nie tylko ze sprzedawaniem.

Bettger radzi dzielić duże zadania na małe kroczki - on sam w każda sobotę sporządzał szczegółowe plany na cały następny tydzień. Interwał czasowy można dobrać w zależności od potrzeb. Ważne jest jednak to, aby nie poprzestać na planowaniu długoterminowym - ogólne, duże cele wyznaczone na najbliższe kilka lat trudno jest osiągnąć i trudno jest mierzyć postępy w ich osiąganiu. Dlatego tak ważne jest, aby duże zadania rozdzielać na mniejsze, planując je nawet z dokładnością do jednego dnia albo przynajmniej tygodnia. Codziennie warto zadać sobie pytanie: _ co dziś zrobiłem, aby zbliżyć się do swoich celów _?

Bettger zauważa ponadto, że ciężka praca i samodyscyplina to perpetuum mobile. Im więcej pracujemy, tym mniej mamy czasu, in mniej mamy czasu, tym jesteśmy lepiej zorganizowani, im jesteśmy lepiej zorganizowaniu, tym więcej osiągamy, a im więcej osiągamy, tym mamy więcej energii do dalszej pracy.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: rozwój osobisty, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, strategie, zarządzanie, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz