Notowania

samochody
10.07.2010 07:39

W Polsce samochody staniały najmniej

Największy spadek cen zanotowano na Słowenii.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

*Ceny samochodów spadły w 2009 r. w większości państw UE. *

Chodzi o ceny realne, a więc obejmujące podatek VAT, opłaty rejestracyjne i różnego rodzaju rabaty i bonusy dla klientów. Różnice między poszczególnymi krajami UE są spore.

Słowenii pomogła wspólna waluta?

Największy spadek cen realnych zanotowano w Słowenii (13,4 proc.), a także na Litwie (11,1 proc.), na Słowacji (11 proc.), w Rumunii (10,1 proc.), w Czechach (9,4 proc.), na Malcie (9,2 proc.) oraz w Bułgarii (9,1 proc.).

Zdaniem KE te duże spadki w wielu nowych krajach UE mogą wynikać z faktu, że _ w 2009 roku większość z tych państw odczuła recesję dotkliwiej niż UE ogółem _. Polska jest wyjątkiem - spadek był jednym z najniższych w UE i wyniósł 1,1 proc.

Ceny spadły także w Hiszpanii (4,7 proc.), podczas gdy we Włoszech, w Niemczech i we Francji spadki były bardziej umiarkowane (odpowiednio 1,1 proc., 1 proc. i 0,6 proc.).

Według eksperta KE, tak duży spadek cen w Słowenii (13,4 proc.) można _ częściowo _ wytłumaczyć wejściem kraju do strefy euro w 2007 roku. _ - Wspólna moneta wzmaga presję konkurencji, bo łatwiej jest porównać ceny w krajach sąsiedzkich _ - powiedział ekspert.

Najdrożej w Niemczech, najtaniej w Wielkiej Brytanii

- _ Z drugiej strony samochody wciąż najdroższe są w Niemczech, a najtańsze w Wielkiej Brytanii - _ przyznał ekspert KE. Na Wyspach ceny realne wzrosły w 2009 roku o 7,7 proc. a w Szwecji o 2,7 proc.

Należy jednak pamiętać, że kupujący samochody w obu tych krajach skorzystali w 2008 roku na znaczącym spadku cen (odpowiednio 9,7 proc. i 5 proc.), co oznacza, że konsumenci wciąż są w korzystniejszej sytuacji niż na początku 2008 roku. W W. Brytanii zmiany cen odzwierciedlają również koniec okresowej obniżki stawki podatku VAT w styczniu 2010 roku.

Rośnie liczba rejestracji nowych aut

W drugiej połowie 2009 roku odnotowano w UE wzrost liczby rejestracji nowych samochodów, _ co jest w głównej mierze skutkiem programów wymiany starych samochodów, uruchomionych w szeregu państw członkowskich UE _.

Ogółem w 2009 roku zarejestrowano 14,4 mln nowych samochodów. Ale nie zapobiegło to i tak spadkowi sprzedaży - o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem 2008 oraz o 9,5 proc. w porównaniu z rokiem 2007, kiedy nie było jeszcze kryzysu.

Coraz mniejsze różnice w cennikach w różnych krajach

Raport KE dowodzi, że w 2009 roku spadły też różnice w cenach oferowanych w cennikach producentów między poszczególnymi państwami członkowskimi. Średnie odchylenie standardowe spadło z 9,8 proc. do 8,5 proc. (1,3 proc.) z wyjątkiem strefy euro, w której wartość ta wzrosła z 6 proc. do 8,5 proc. (0,5 proc.).

Ten wzrost różnic cen samochodów w strefie euro KE tłumaczy skokowym zwiększeniem popytu na mniejsze samochody, wynikającym ze stosunkowo hojnych dopłat oferowanych w niektórych krajach z tytułu wymiany samochodu na nowy.

Tagi: samochody, business news, nowe samochody, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, najważniejsze, aktualności, motoryzacja, pap, moto
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz