Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
wartość marki
29.05.2014 06:07

Wizerunek - kształtowanie wartościowej marki

Łatwo zauważamy, że są firmy, które bardzo wyraźnie odróżniają się od konkurentów, oraz wiele firm bez własnej unikalnej tożsamości.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Hello Kitty/ materiały prasowe)

Dobrze ukształtowany wizerunek wspiera marki w działalności rynkowej. Na świadomość marki składa się jej rozpoznawalności i znajomość oferty. Aby przekuć to na sukces, czyli silniejszą pozycję i większą sprzedaż, potrzeba zbudować wyróżniający wizerunek i wartościowe skojarzenia. Corporate Identity to strategia wizerunkowa, której celem jest pozytywne wyróżnianie firmy na rynku

Wizerunek to sposób percepcji firmy przez całe otoczenie. Wizerunek to treść komunikatów i forma działań, których nadawcą jest firma. Wizerunek to wszystko, jak firma wygląda, co mówi o sobie, co unikalnego robi, jak działa na rynku. Wizerunek firmy jest komunikowany dostawcom, klientom, konkurentom, lokalnej społeczności (całemu otoczeniu firmy) za pośrednictwem różnych, wysyłanych komunikacji oraz poprzez działania i zachowania. Wizerunek przekazują klienci i interesariusze, prezentując firmę.

Łatwo zauważamy, że są firmy, które bardzo wyraźnie odróżniają się od konkurentów, oraz wiele firm bez własnej unikalnej tożsamości. Tożsamość to docelowy, idealnie pasujący do sposobu działania firmy, wizerunek. Określając, jak chcemy być postrzegani, automatycznie określamy jak powinniśmy postępować i jak się zachowywać. Sztuka kształtowania wizerunku polega na budowaniu w umysłach interesariuszy i otoczenia firmy obrazu, jak najbardziej zbliżonego do naszej docelowej tożsamością. Czyli potrzebna jest strategia wizerunkowa, opis jak chcemy, aby nas widziano, określenie co nas wyróżnia na rynku, za co będziemy cenieni oraz konsekwentny plan jej wdrożenia.

*Czemu wizerunek jest taki ważny? *

Każda firma ma jakiś wizerunek. Wpływa on na naszą reputację, rozpoznawalność rynkową i znajomość oferty. Buduje pozytywne nastawienie do naszej oferty, a więc w fazie przed zakupowej jest niezbędny, aby brano ofertę pod uwagę. W fazie zakupowej, wizerunek ukazuje wartości i cechy oferty uznawane przez klientów za ważne. Cecha ta powoduje, że produkty są chętniej kupowane, a co za tym idzie przychody takich firm są stabilniejsze.

Wizerunek jest także bardzo ważny z perspektywy wewnętrznej. Do pracy w firmach o dobrym wizerunku, chętniej zgłaszają się lepsi pracownicy. Praca w uznanej i renomowanej firmie, dodatkowo motywuje do lepszej pracy.

Z perspektywy giełdowej, wizerunek ma wpływ na wartość firmy. Akcje firm o dobrym wizerunku są chętniej kupowane, ponieważ inwestorzy mają do nich większe zaufanie, banki chętniej udzielają im kredytów, a współpracownicy chętniej godzą się na warunki stawiane przez firmę. Firma taka może dyktować wyższe ceny, zarazem w negocjacjach z dostawcami obniżać koszty. Dzięki przychylności klientów, jak i całego otoczenia, w sytuacji kryzysu w branży, firmy z odpowiednio dobrą reputacją znacznie łagodniej odczuwają skutki kryzysu. W kategoriach czysto biznesowych, dobry wizerunek to stabilniejsze przychody i większa swoboda przy podejmowaniu decyzji.

Nie mamy bezpośredniego wpływu na wizerunek, ale pośrednio możemy go kształtować. Należy nauczyć się efektywnie zarządzać wizerunkiem, czyli w długim okresie czasu systematycznie realizować działania komunikujące nasz docelowy, idealny wizerunek. Ale przede wszystkim zachowywać się tak, aby poza obietnicami, wizerunek był w jak największym stopniu odwzorowaniem postawy firmy.

Co daje firmie wyróżniający wizerunek?

Skoro droga do pożądanego i zgodnego z tożsamością wizerunku jest tak prosta, to czemu tak wiele firm ma kłopoty z tym jak ich widzą i oceniają klienci? Są dwa powody – niekonsekwencje we wdrażaniu wizerunku lub niedopasowanie wizerunku do strategii firmy. Błędy w kształtowaniu i brak spójności w wdrażaniu wizerunku powodują, że jedne z komunikatów firmy zaprzeczają innym komunikatom, działania nie są spójne z obietnicami, doświadczenia różnią się od oczekiwań.

A więc klienci dostają sprzeczne sygnały. Wizerunek jest niespójny, a z czasem przechyla się w kierunku opinii negatywnych. Firma traci reputację, obrasta negatywnymi skojarzeniami. To, co w wielu firmach jest określane mianem wizerunkiem, tak naprawdę jest tylko zbiorem wewnętrznych opinii pracowników i zarządów firmy. Wizerunek jest świadectwem wystawianym nam przez otoczenie – świadectwem z naszej umiejętności budowania swojej unikalności i dbałości o naszą reputację. Wizerunek nie jest opinią firmy o niej samej.

Wizerunek powinien budować wyróżnienie na tle konkurentów. Wyróżnienie, a więc konsekwentne prezentowanie własnej unikalnej tożsamości, a nie odróżnienie, czyli prezentowanie innego od konkurentów znaku graficznego. Ważniejsze jest to co myśli o firmie jej otoczenie, a nie to co firma lansuje i jaki obraz siebie prezentuje w mediach. Doświadczenia klientów są zdecydowanie silniejsze w kształtowaniu wizerunku. I zdecydowanie trwalsze. Wizerunek buduje się latami. Stracić go można bardzo szybko. Na odbudowe potrzeba ponownie lat. Dlatego wizerunek jest inwestycją, która trzeba stale pielęgnować, monitorować i rozwijać.

Wizerunek jest ściśle powiązany z modelem działania firmy, strategią rynkową i handlową. Każdy biznes ma swoje własne, unikalne potrzeby wizerunkowe. Nie można zastosować do firmy powszechnego wzorca, nie można zaaplikować standardowego rozwiązania. Można odnosić wizerunek do konkurentów, ale przede wszystkim do firmy samej w sobie. Indywidualne potrzeby wiążą się z niepowtarzalnością każdego biznesu. I ta unikalność biznesu, powinna być motorem poszukiwania indywidualnego wizerunku firmy.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: wartość marki, business news, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, strategie, marketing i sprzedaż, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz