Notowania

reklama w telewizji
05.02.2015 14:25

Zaskakujące zyski z reklam stacji telewizyjnych

W całym 2014 roku przychody stacji wzrosły o przeszło 202 mln złotych, czyli o 5,6 proc. więcej niż w poprzednim roku.

Podziel się
Dodaj komentarz
(charlesdyer/CC/Flickr)

W czwartym kwartale reklama telewizyjna odnotowała ponad 4 proc. wzrostu, a cały rok 2014 zakończył się dynamiką na poziomie +5,6 proc. przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy. Dom mediowy Starlink (Grupa Starcom MediaVest) podsumowuje sytuację na rynku reklamy telewizyjnej. Wartość tortu reklam rynku telewizyjnego wycenił na niemal 3,8 mld złotych.

W okresie od października do grudnia 2014r. stacje telewizyjne odnotowały 4,1 proc. wzrostu przychodów, co oznacza, że zarobiły 45,1 mln złotych więcej niż w czwartym kwartale 2013.

W całym 2014 roku przychody stacji TV wzrosły o przeszło 202 mln złotych, czyli o 5,6 proc. więcej niż w całym 2013 r. wliczając w to przychody ze sponsoringu i lokowania produktu. Na ożywienie w reklamie telewizyjnej wpłynęły głównie zwiększone wydatki branży farmaceutycznej - o 16,1 proc. w całym roku, a także sektora handel, który wydał więcej o 18,1 proc. Wymienione sektory były niezwykle aktywne w ostatnim kwartale, podobnie jak żywność oraz napoje i alkohole.

Wartość i dynamika rynku reklamy TV netto na przestrzeni lat

Źródło: Starlink

Choć w okresie od października do grudnia ubiegłego roku, po doskonałym trzecim kwartale, rynek standardowej reklamy spotowej rósł nieco wolniej, to czwarty kwartał 2014r. był najlepszym od końca 2011 roku.

Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w tym okresie o 4,8 proc., zaś w całym 2014 roku o 5,8 proc. to jest o 188,2 mln złotych. Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych.

W okresie od stycznia do grudnia 2014 cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie -2,9 proc. przychodów ze sprzedaży spotów. Jednocześnie jednak o 2,6 proc. wzrósł ich przychód ze sponsoringu i lokowania produktów.

Są to formy reklamy cieszące się rosnącym zainteresowaniem ze strony reklamodawców, ponieważ pozwalają ominąć clutter i w atrakcyjny sposób dotrzeć do konsumentów, a stacjom umożliwiają łagodzenie spadku przychodów ze spotów. Jeśli chodzi o oglądalność jesiennej ramówki, najlepiej poradził sobie Polsat, którego udział w widowni w okresie od września do listopada 2014 wobec analogicznego okresu 2013 wzrósł o 7,2 proc.

W 2014 roku Polsat postawił na nowości w ofercie programowej, których drugie edycje pojawiły się jesienią i zostały dobrze przyjęte przez widzów - na przykład _ Twoja twarz brzmi znajomo _ czy _ Taniec z gwiazdami _.

_ - Od kilku sezonów dostrzegamy coraz większą pewność i konsekwencję w strategii programowej Polsatu. Kolejne nowości w ramówce stacji zyskują wysokie oglądalności, a to przekłada się na rosnące zaufanie do oferty Polsatu zarówno jeśli chodzi o standardowe planowanie mediów jak również lokowanie marek i projekty sponsoringowe - _ mówi Beata Bacieczko, kierująca departamentem LiquidThread w grupie Starcom MediaVest.

W całym 2014 roku o 27,8 proc. wzrosły przychody ze spotów stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu.

Udział tych kanałów w rynku reklamy TV w analizowanym okresie przekroczył już 16,3 proc. wobec 13,6 proc. w 2013 roku. Rosną ich inwestycje w atrakcyjną dla widzów ofertę programową, a należy pamiętać, że konkurencja w tym segmencie wzrośnie wraz z utworzeniem nowego multipleksu. Dotychczasowym zwycięzcą cyfryzacji można nazwać stacje TV Puls i Puls2, w których jesienią widzowie mogli oglądać kultowe amerykańskie seriale jak _ The Walking dead _, a także filmy takie jak _ Django _ czy _ Szybcy i wściekli 5 _. Dzięki współpracy z Viacomem i inwestycjom w programing, oglądalność TV Puls zbliżała się w listopadzie do poziomu TVP2.

Przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w 2014r. o 17,5 proc., a ich udział w przychodach wzrósł do 22,2 proc. z 20,0 proc. w 2013 roku.

Udział kanałów tematycznych w rynku reklamy TV stale rośnie, dlatego główni nadawcy rozwijają swoje portfolio w tym obszarze.

Źródło: Starlink.

Pod koniec roku zakończenie działalności ogłosił broker Atmedia, a stacje obsługiwane przez niego stopniowo wzbogaciły ofertę pozostałych graczy. Co jak pokazuje powyższy wykres miało głęboki sens biznesowy. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż przychody ze stacji tematycznych w portfolio TVN stanowią niemal tyle samo ile z głównej stacji.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: reklama w telewizji, reklama, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, strategie, marketing i sprzedaż, najważniejsze, gospodarka polska, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz