Notowania

Zawód: gracz komputerowy

Najlepsi gracze na świecie z nagród w turniejach i kontraktów sponsorskich mają nawet 600 tysięcy dolarów rocznie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Remigiusz Sikora)

Większość ludzi uważa gry komputerowe za zabawę i stratę czasu. Tymczasem na graniu można zarabiać i to całkiem nieźle. Najlepsi gracze dostają 600 tysięcy dolarów.

Profesjonalnym graczem nie jest łatwo zostać. Trzeba poświęcić dużo czasu na ćwiczenia umiejętności, refleksu i taktyki. To wymaga spędzenia sporej liczby godzin przed komputerem. Przeciętnie zawodowi gracze spędzają 4-8 godzin dziennie przed komputerem i trenują. Nic dziwnego, dla niektórych to po prostu praca.

Czy opłaca się grać?

Na świecie e-gaming w wielu miejscach uznawany jest za sport. W Polsce jest to jeszcze dziedzina niedoceniana i rozwijająca się. _ - W Polsce organizowanych jest corocznie od 4 do 6 imprez, gdzie można wygrać za zajęcie 1. miejsca do 5000 zł na osobę. Na świecie tylko lipcu będzie 11 dużych imprez, a tam nagrody to od 3000 dolarów na osobę _- uważa Maciej Figiel z Multimedia Vision, firmy zajmującej się produktami dla graczy.

Czy więc warto spędzać godziny przed komputerem i doskonalić umiejętności w grach komputerowych?

W Korei Południowej, kraju który wiedzie prym pod względem popularności gier komputerowych, gracze zarabiają tysiące dolarów. Roczny kontrakt najlepszego z nich Lee Yoonyeol opiewa na 600 tysięcy dolarów. To więcej niż nagrody w niejednym turnieju.

Zarobki najlepszych graczy w Korei :
Nazwisko: Wartość rocznego kontraktu w dolarach:
Lee Yoonyeol 600 000
Choi Yunsung 450 000
Park Jungsuk 400 000
Hong Jinho 330 000
Park Yongwook 300 000

źródło:www.mymym.com

Polskie _ płace _ nijak mają się do tego, co zarabiają gracze koreańscy, jednak i u nas może być to sposób na dorobienie. _ - Gracze największego polskiego teamu, czyli D-Link PGS, zarobili w 2007 roku ponad 700 tysięcy złotych na samych nagrodach w turniejach. Jednorazowo za zwycięstwo w prestiżowych światowych imprezach otrzymali w 2007 za turniej ESWC w Paryżu 40 tys. dolarów - _ tłumaczy Maciej Figiel.

Oprócz pieniędzy z nagród w wielu drużynach gracze dostają miesięczne pensje. We wspomnianym już teamie D-Link PGS gracze otrzymują od 100 do 1000 złotych miesięcznie. Najlepsi potrafią zarobić dwa tysiące złotych.

To efekt kontraktów podpisanych ze sponsorami. Jak w każdym sporcie: zarabia się, reklamując używane przez siebie wyposażenie _ _ - na przykład _ najlepszą myszkę dla gracza _, lub dodając nazwę sponsora do pełnej nazwy drużyny. Tak zrobił między innymi polski D-Link PGS, reklamujący producenta sprzętu.

Kto gra?

Ocenia się że rynek gier komputerowych na świecie wart jest ponad 30 miliardów dolarów. W Polsce jest to na razie niecałe 300 mln dolarów (ok. 700 milionów złotych).

Co ciekawe nie wszędzie gry komputerowe postrzegane są jako rozrywka dla dzieci, nastolatków. Według ESA, amerykańskiej organizacji zrzeszającej producentów oprogramowania rozrywkowego, średni wiek gracza w USA to 33 lata. Tylko ok. 28 proc. to ludzie poniżej 18 roku życia. Prawie co drugi gracz jest pomiędzy 18, a 49 lat. W Ameryce dużo jest też grających kobiet. Stanowią one 38 proc. wszystkich graczy.

źródło: www.theesa.com, 2007

Dla porównania w Polsce grające kobiety to niecałe 10 proc. U nas również niższy jest wiek graczy. Prawie 60 proc. stanowią ludzie do młodzi, do 20 lat. Starszych graczy jest zdecydowanie mniej, ale i tutaj przeważają osoby w wieku studenckim.

źródło: www.ostryga.pl

_ Ankieta on-line w dniach 5-30 września 2006. Ankietę wypełniły 1303 osoby, z czego 1162 to aktywni gracze. _

Ligi i turnieje

Na całym świecie działa kilkanaście lig zrzeszających graczy komputerowych. Największe z nich to Cyberathlete Professional League (CPL), Electronic Sports League (ESL).

Pierwsza powstała w 1997 roku. Obecnie zrzesza ponad 600 tysięcy graczy z całego świata i podzielona jest na 60 dywizji, czyli gier. W zeszłym roku w turniejach organizowanych przez CPL do zgarnięcia było łącznie ponad 300 tysięcy dolarów.

ESL to liga europejska. Zarejestrowanych jest w niej ok. 410 tysięcy drużyn, które mogą walczyć w ponad 60 dywizjach. W ESL tak jak w tradycyjnych sportach, np. piłce nożnej, mamy kolejne stopnie. I tak mamy rozgrywki europejskie, ekstraklasę (najwyższe rozgrywki krajowe), drugą ligę, oraz trzecią. Osoba, która chce zacząć karierę musi zaczynać od samego dołu, czyli trzeciej ligi. W zależności od stopnia różne są też wartości nagród. W tym roku w finale Europejskich Mistrzostw Państwowych łączna suma nagród to 55 tysięcy euro.

W Polsce również powoli rozwija się liga. Jest to Heyah Logitech Cybersport. Można w niej rywalizować w ośmiu dywizjach. W tym roku na nagrody przewidziano 200 tysięcy złotych.

Czy to popularne?

Rynek e-gamingu rozwija się na tyle prężnie, że niektóre telewizje decydują się na transmitowanie turniejów gier komputerowych. W Korei pojedynki w strategiczną grę Starcraft transmitowane są w telewizji i zajmują piąte miejsce wśród najchętniej oglądanych dyscyplin sportowych. Z kolei liga ESL ma własną telewizję i sprzedaje prawa do transmitowania turniejów stacjom na świecie. Same turnieje przyciągają coraz więcej widzów. Ostatnie finały Europejskich Mistrzostw Państwowych oglądało 180 tysięcy osób.

E-gaming stał się już na tyle uznawaną dyscypliną, że chińskie władze zaprosiły kilku zawodowych graczy do poniesienia znicza z ogniem olimpijskim. Ponadto w trakcie igrzysk Chiny zamierzają walczyć o uznanie e-gamingu za pełnoprawną dyscyplinę sportową.

* **ZOBACZ TAKŻE:** 
* [ Gry komputerowe bez wpływu na poziom agresywności dzieci? ]( http://manager.money.pl/hitech/artykuly/artykul/gry;komputerowe;bez;wplywu;na;poziom;agresywnosci;dzieci,196,0,341956.html )
* [ Ile kobiet gra w gry komputerowe? ]( http://manager.money.pl/styl/ciekawostki/artykul/ile;kobiet;gra;w;gry;komputerowe,146,0,354450.html )
* [ Stephen King przeciwny zakazywaniu agresywnych gier ]( http://manager.money.pl/hitech/artykuly/artykul/stephen;king;przeciwny;zakazywaniu;agresywnych;gier,174,0,334510.html )
Tagi: gry komputerowe, business news, giełda, wiadomości, gospodarka, porady, raport, manager, najważniejsze, e-biznes
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz