Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Zobacz najpopularniejsze markety w Polsce

Jak się ma popularność do ceny? Zwycięzca jest na jedenastym miejscu w rankingu cen.

Podziel się
Dodaj komentarz

Rozwój sieci marketów skutecznie wykarczował większość małych osiedlowych i prywatnych sklepów. Te które pozostały przy życiu mają zazwyczaj mniej konkurencyjne ceny i bazują na swojej lokalizacji oraz stałych klientach. Co roku jednak przybywa kolejnych Biedronek, Żabek i innych sieciówek, więc klienci mają z czego wybierać.

Jedni kierują się cenami, inni asortymentem a jeszcze inni wystrojem sklepu. Wydawać by się mogło, że większość konsumentów kieruje się właśnie ceną, a jednak nie do końca. Z zeszłorocznych zestawień wyszło, że najpopularniejszym marketem był Lild a najtańszym Kaufland. Rzućmy zatem okiem na kilka pozycji z listy najpopularniejszych w Polsce marketów.

Co jakiś czas Instytut Monitorowania Mediów przeprowadza ranking popularności marketów i sieci handlowych w ramach projektu Kompas Social Media. Z zestawienia z końca 2012 roku wynika, że największą popularnością w Polsce cieszyła się niemiecka sieć marketów Lidl. W 2013 roku tendencja ta została utrzymana, mimo że cena przeciętnego koszyka w Lidlu wylądowała aż na jedenastym miejscu! Lidl został założony w latach trzydziestych jako Lidl & Schwarz od nazwisk założycieli. Pierwszy sklep pod obecnym szyldem powstał w latach siedemdziesiątych.

Placówki występują obecnie w 25 krajach, a w najbliższym czasie ma do nich dołączyć jeszcze Estonia, Litwa, Łotwa i Kanada. W ciągu ostatnich trzech lat estetyka wnętrz sklepu bardzo się poprawiła i uporządkowała. Ceny były całkiem przystępne, choć to wcale nie pierwsze miejsce na liście najtańszych sklepów! Co sprawiło, ze market cieszy się dużą popularnością i ma wierną grupę klientów? Eksperci wskazują głównie na solidne wsparcie marketingowe.

Cały czas trwa głośna kampanii z Karolem Okrasą i Pascalem Brodnickim. Okazało się, że pozyskanie ich twarzy dla sieci to strzał w dziesiątkę! Kampania miała bardzo dobrą pierwszą odsłonę – teaser, kiedy jeszcze nie było wiadomo co tak naprawdę reklamują kucharze. Już wtedy przykuła uwagę, a po ujawnieniu reklamodawcy zainteresowanie było już na bardzo wysokim poziomie. Kampania jest lekka, żartobliwa a na dodatek niesie za sobą wartość dodaną dla konsumenta, jaką są przepisy kulinarne. Kolejnym ważnym faktem była dywersyfikacja strefy alkoholi, w tym przede wszystkim win. Lidl sprawnie rozbudował tę kategorię wprowadzając duży wybór win w dosyć przystępnych cenach.

Dominują tam marki niemieckie, których ceny oscylują między 9-20zł brutto. Lidl również poszerza cały czas portfolio marek własnych, w tym całe linie produktów, takich jak w miarę nowa linia Deluxe – charakterystycznych, estetycznie pakowanych kulinariów. Ostatnio też wzrosła znacznie oferta win.

A jak się ma popularność do ceny? Według jednego z nowszych zestawień z marca 2013 roku, Lidl plasuje się na jedenastym miejscu w rankingu cen Koszyka WP – czyli zestawienia przykładowych zakupów wykonanych we wszystkich badanych sklepach.

Na drugim miejscu w rankingu popularności marketów znalazło się Tesco. Firma Tesco powstała właściwie w 1924 roku założona przez Jacka Cohena, który kupił od firmy T.E. Stockwell duży ładunek herbaty i oznaczył go trzema pierwszymi literami tejże firmy oraz dwiema pierwszymi swojego nazwiska. Pierwszy sklep pod szyldem Tesco powstał w 1929 roku w Londynie. Pierwszy market w Polsce został otwarty w 1998 roku we Wrocławiu, a dziś w kraju mamy już 400 placówek różnego formatu sklepów Tesco Polska Sp. z o.o. Podobnie jak inne markety Tesco przekształcało często swój wizerunek szukając najbardziej przyjaznego wydania dla klientów.

W tym czasie powstały formaty sklepów takie jak Tesco 24, Tesco extra, czy Tesco e-zakupy. Najbardziej dopracowanym formatem sklepu jest Tesco extra, który jest większy, posiada czytelniejszą kategoryzację produktów oraz nowe działy takie jak optyk czy bistro. Markety mają naturalnie programy lojalnościowe dla klientów z nagrodami i punktami, które można zamienić na zniżki przy zakupach. Podobnie też jak wiele sieci, Tesco mocno rozbudowało segment marek własnych, które mają przystępną cenę i coraz bardziej dopracowaną i wręcz momentami elegancką szatę graficzną.

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Najciekawsze graficznie opakowania funkcjonują obecnie na rynku angielskim, lecz w pozostałych krajach, w tym również w Polsce, ewidentnie do tego wzorca dążą. W Polsce Tesco zdobyło sobie przychylność klientów również przyjazną i wieloletnią już kampanią, której głównym bohaterem jest karykaturalny potencjalny konsument- czyli zabawny Henio i jego małżonka.

Okazało się, że bezpośredniość i pewnego rodzaju satyra rysunkowego bohatera przemawia do dorosłych przecież klientów sieci. Ostatnio Henio dostał jeszcze wsparcie znawcy i podróżnika kulinarnego – Roberta Makłowicza, łowiącego smaki dla Tesco i sygnującego swoim nazwiskiem produkty własne . A ceny? Według rankingu Wirtualnej Polski Tesco jest dopiero na dwunastej pozycji...

_ Fot.4, źródło: wikimedia commons _

Na trzeciej pozycji pod względem popularności marketów w Polsce znalazła się Biedronka. Sieć dyskontów należy do portugalskiego konsorcjum Jeronimo Martins i jest największą zagraniczną siecią w Polsce posiadając obecnie ponad 2000 sklepów i zatrudniając ponad 40 tysięcy pracowników. Biedronka została założona przez Polaka Mariusza Świtalskiego, od którego markę z dwustoma sklepami Jeronimo Martins odkupiło w 1997 roku. Sieć zaczęła się wtedy dynamicznie rozwijać. W 2008 roku spółka przejęła również ponad 120 sklepów niemieckiej marki Plus.

Warto dodać, że Biedronka to sieć która najbardziej chyba się zmieniła z tych powyżej opisanych. Wcześniej miała opinię dosyć niechlujnego sklepu, niedbającego o czystość i estetykę wnętrza. Obecne wnętrza spełniają wszelkie standardy estetyczne i wizualne tego formatu dyskontu. Zadbano o lepszą ekspozycję produktu, oznaczenia oraz naturalnie o marki własne. Wiele produktów, które znamy z Biedronki występujące pod jej nazwami własnymi to w rzeczywistości produktu znanych marek, a występowanie ich pod nazwami dedykowanymi Biedronce powoduje możliwość obniżenia ich ceny.

A to właśnie zazwyczaj ceną reklamuje się największa sieć dyskontów. Mogą sobie na to pozwolić, ponieważ rzeczywiście od kilku lat widnieją w czołówce najtańszych marketów spożywczych w Polsce. Według najnowszego zestawienia Wirtualnej Polski znajdują się na trzecim miejscu tuż za Kauflandem i Auchan. Obecnie kampania wizerunkowa Biedronki postawiła nacisk na swojskość produktów i pochodzenie swoich produktów. „My Polacy tak mamy” to seria reklam promująca polską żywność z Biedronki oraz rodzimych producentów. Twarzy kampanii użyczył Daniel Olbrychski znany ze swojego zamiłowania do historii naszego kraju i patriotyzmu.


www.biedronka.plDo powyższego zestawienia należałoby dodać jeszcze jedną pozycję. Jaki market zdobył największe uznanie konsumentów w kategorii estetyki i wystroju? Zaszczyt ten przypadł polskiej sieci marketów Alma. Brawo, tym razem mamy naszą rodzimą sieć! Historia marketów sięga jeszcze 1945 roku, kiedy powstała Rejonowa Składnica Przemysłu Chemicznego. Z niej powstało następnie PHC „Chemia” przekształcone w 1990 roku w jednoosobową spółkę skarbu państwa.

Ta z kolei została w 1991 roku zarejestrowana jako „KrakChemia S.A.”, i dopiero w 2004 roku wystąpiła pierwszy raz pod nazwą Alma market S.A. Długa to i zawiła historia przedstawiona w skrócie, ale wszystkie te przekształcenia działy się u nas w kraju więc mamy do czynienia z prawdziwie ojczystą firmą. Alma od początku była profilowana jako sklep segmentu premium, co widać też i w samym sklepie. Regały sklepowe nie są standardowe, są wykończone na wysokim poziomie, wszelkie materiały ekspozycyjne i prezentacyjne są indywidualnymi projektami dla Almy(większość marketów ma identyczne katalogowe meble).

Komunikacja i kategoryzacja produktów jest bardzo przejrzysta i czytelna, sklep nie jest „zaśmiecony” a jego strefy zamykają się w jednej konwencji stylistycznej. A jak z markami własnymi? Mamy Krakowski Kredens - Alma posiada sto procent udziałów w tej marce. Marka jest również premium, odnosi się do tradycji galicyjskich przysmaków, a podania jest w klimacie etykiet i opakowań z przeszłości. Na cięższe czasy markety mają także odpowiedź – marka Food&Joy, oferująca tańsze produkty pod jedną banderolą z charakterystycznym czerwono-białym logo.

Wkrótce ma powstać niezależna sieć sklepów Food&Joy(jest już pierwsza placówka), podobnie jak stało się zresztą ze stoiskami Krakowskiego Kredensu. Niektórzy się śmieją, że będzie to dyskont dla bogaczy. No właśnie, coś za coś. Za jakość, wystrój i duży wybór rzadszych produktów trzeba zapłacić. Alma wylądowała dopiero na siedemnastym miejscu porównania cen Wirtualnej Polski.


www.almamarket.plZ drugiej strony te kilka przykładów pokazuje, że mamy profile sklepów skierowane do różnych grup konsumenckich. Mamy liderów segmentu najprężniej rozwijających się dyskontów, które grają cenami. Mamy coś dla tych, którzy wolą duże hale marketów, ale cena gra dla nich ważną rolę, i mamy grupę klientów nie zwracających specjalnie uwagi na cenę, a przywiązujących dużą wagę do jakości produktów i estetyki sklepu.

Tendencje naturalnie zmierzają w kierunku większej ekonomii – czyli dyskontów, natomiast według analityków sklepy premium mające już spore grono lojalnych klientów nie powinny zacząć znikać z rynku. Przynajmniej my konsumenci mamy jasność na co się decydujemy wybierając sklep w celu uzupełnienia zapasów.

A co z targowiskami i małymi kramikami – można by zapytać z sentymentem... Najkrócej mówiąc, raczej wybierzmy sobie, któryś z powyższych kanałów sprzedaży na nadchodzącą przyszłość.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: marekting, business news, strategie firm, kraj, manager, strategie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, najważniejsze, z rynku
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz